Gå til innhold
  • Bli medlem

Innhold i førstehjelpsskrin på langtur


Sven

Anbefalte innlegg

Annonse

Hehe, joa, men jeg tenkte at siden jeg er langs bilvei så kan det jo være greit å tenke på alle de andre forulykkede jeg møter også :wink:

Grunnen til at jeg spør er at jeg tenkte jeg skulle være lur og spare penger i forhold til de ferdige pakkene som man får kjøpt på apoteket ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se hva han her karn anbefaler, og så plukker du bare ut det som ikke trengs.

Klippet fra lommelegen:

Jeg foreslår følgende;

1 pakke plaster i forskjellige størrelser (som tross alt er det vanligste hjelpemiddel på tur)

2 enkeltmannspakker til å stanses større blødning med

2 ruller gasbind

2-4-6 pakker sterile kompresser

6 engangshansker

1 liten saks

1 rull elastisk bind

1 fatle

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=328376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for "ferdigklippede" plaster ville jeg tatt en god gammeldags rull med plaster. De frester godt, og kan tilpasses sår i alle størrelser. I tillegg er strips veldig fint når du har fått kutt.

For skrubbsår, husk mye pyrisept eller lignende sårvann! Skrubbsår er vondt, men blir enda mye verre med betennelse i...

Jeg ville kjøpt en ferdig førstehjelpsveske med litt ekstra rom i, for så å fylle på det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for "ferdigklippede" plaster ville jeg tatt en god gammeldags rull med plaster.

Støttes! De ferdigklippede plastrene er håpløse å åpne med en hånd, eller hvis du er våt eller klissete på nevene. Du blir ganske klissete når du blør litt... Derimot går det helt fint å operere saks og norgesplaster med en skadet hånd, så sant minst et par fingre er funksjonsdyktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kjøpt en liten veske som heter " snøgg " på rema 1000. Plukk vekk en del og fyll på med 4 ibux, 4 paracet 2 paralgin forte 3 stk mot reisesyke og noen mot diare. Du må og ha små tuber av pyrisept og bacimycin salve. Og pinset. Og litt sportstape. Ta litt av den store rullen og lag mindre. Noen små sikkerhetsnåler.

Klipp av overflødig innpakningspapir på bandasjer. Det kan vere betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sterile kompresser:

Kjøp de som heter Melolinkompresser. De har noe som ligner plast på ene siden. Dette skal legges inn mot såret og er laget slik at de ikke setter seg fast i skorpene på såret.

Disse er fine å bruke på "Asfalteksem", skrubbsår etter fall på asfalt. Det finnes også en type plaster, på rull, som ser ut som finmasket netting med lim på. Perfekt til å feste kompresser og gasbind med.

En rull sportstape kan også være bra, men det finnes to typer. En som nesten ikke fester og en som frster noe bedre. Kjøp den på apoteket, den typen som ligger i en eske, den fester best. Den som selges i "Løsvekt" i sportsbutikker faller av med en gang du begynner å svette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veltet på sykkelen på Onsdag kveld...og har trengt følgende:

- fucidin salve og kompresser (reseptbelagt)

- 10x10 kompresser

- papir-tape

- pericept/jodd

- skarp saks / skalpell

- gas-strømpe (tube til å trekke over beinet)

Kneet fikk ganske hard medfart (burde ha fått ett sting, men huden rundt var ganske ødelagt). Hele siden var dekket av små skrubbsår. Knust hud på skulder - som det gikk verk i.

Hvis det ikke hadde vært kaldt og jeg hadde syklet med løse bein og armer, hadde jeg nok trengt litt mer.....

Sykkelen trengte nytt gir. Dermed trengte jeg også en vaierkutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til behandling av skrubbsår kan det være greit å bruke basemysinpulver / sårpulver. Skrubbsår væsker ofte ganske mye og blir lett infiserte. Skrubbsår kan være vanskelige å få renset, men er du av den tøffe typen så kan du bruke "militærmetoden": Neglebørste og sprit. Jævlig vont, men veldig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rull sportstape kan også være bra, men det finnes to typer. En som nesten ikke fester og en som frster noe bedre. Kjøp den på apoteket, den typen som ligger i en eske, den fester best. Den som selges i "Løsvekt" i sportsbutikker faller av med en gang du begynner å svette.

Njaaa, jeg veit ikke det, jeg brukte sportstape fra sportsbutikken i sommer til å feste plastposer fast til leggene med når det regna. De holdt hele dagen de, i sommervarmen under regnbuksa ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.