Gå til innhold
  • Bli medlem

4-sesongs sovepose


Anbefalte innlegg

Det skjønner jeg er vanskelig å lage, men jeg skulle ønske det fantes. Jeg skal flytte i telt i morgen og bo i telt resten av sommeren, så høst, vinter, vår og sommer igjen. Kjøper jeg en 3-sesongspose nå vil jeg måtte kaste den når jeg trenger en vinterpose da jeg ikke har noen plasser å lagre sommerposen.

Vil en 3-sesongspose med fleece innlegg og ytterpose være nok til vinterbruk?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Når du skal bruke den så lenge ville jeg i alle fal ha gått for en innerpose/lakenpose som kan tas ut og vaskes...

Ja det er nok lurt! Ellers vil den nok lukte ganske ille etter noen måneder vil jeg tro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Helsport har posen tempelfjorden som består av to poser som du kan bruker om-/i- hverandre. Dette gir en del muligheter til å få forskjellige temperaturgrenser. DEn veier imidlertid 4,7kg så du må kanskje ha pulk til vinteren..

http://www.helsport.no/helsport/productgroup.aspx?t=x-trem&containerid=23111&parentid=23108&entrypage=true&guid=1&lnodeid=3&pageid=5006

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Helsport har posen tempelfjorden som består av to poser som du kan bruker om-/i- hverandre. Dette gir en del muligheter til å få forskjellige temperaturgrenser. DEn veier imidlertid 4,7kg så du må kanskje ha pulk til vinteren..

http://www.helsport.no/helsport/productgroup.aspx?t=x-trem&containerid=23111&parentid=23108&entrypage=true&guid=1&lnodeid=3&pageid=5006

Hilsen Mads

Ah, tusen takker :D

En Norrøna Recon Pack burde kunne bære den. Passe dyr sekk hehe, 2990 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reconpack skal jo bære tungt ja, men det kommer vel ann på hva det andre utstyret ditt veier. Har du vintertelt på 5kg blir det ungt med 9,7 kg bare i telt og sovepose.

En annen mulighet er å å kjøpe to poser og bruker de inni-hverandre. Dersom du har fått mye igjen på skatten vil du spare masse vekt på to dunposer. Mountain equipmen har blant annet xero 150 eller 250 som nok gjør jobbet godt som "lakenpose" inni en annen pose. Dersom du kjøper en dun og en syntetisk pose bør vel dunposen være stor nok til å gå utenpå syntetposen.

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest Exped sin brosjyre fra perm til perm ser jeg at de har noe de kaller "complete sleeping system" som går ut på at man kan plassere en syntetisk pose innerst, så en dun pose og med en eVent bivy bag ytterst. Flere av soveposene deres er produsert med dimensjoner for at de skal få plass inni hverandre. Waterbloc posene deres er ikke inkludert i dette systemet, men så lenge man har en eVent bivy er vel ikke WB et must.

Dem varmeste kombinasjonen tror jeg du vil få hvis du kjøper en Globo (syntet, nedre komfort for menn på 0) og en Swan (dun, nedre komfort for menn på -9). Ytters har du en bivy bag som senker komfort temperaturen med 7 grader. Tilsammen vil dette veie 1400g + 1550g + 755g = 3705g. Altså vesentlig lettere enn tempelfjorden, men jeg finner ingen informasjon om hva som blir nedre komfortgrense på en slik kombinasjon. Dette kan kanskje exped svare på hvis man sender de en mail.

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest Exped sin brosjyre fra perm til perm ser jeg at de har noe de kaller "complete sleeping system" som går ut på at man kan plassere en syntetisk pose innerst, så en dun pose og med en eVent bivy bag ytterst. Flere av soveposene deres er produsert med dimensjoner for at de skal få plass inni hverandre. Waterbloc posene deres er ikke inkludert i dette systemet, men så lenge man har en eVent bivy er vel ikke WB et must.

Dem varmeste kombinasjonen tror jeg du vil få hvis du kjøper en Globo (syntet, nedre komfort for menn på 0) og en Swan (dun, nedre komfort for menn på -9). Ytters har du en bivy bag som senker komfort temperaturen med 7 grader. Tilsammen vil dette veie 1400g + 1550g + 755g = 3705g. Altså vesentlig lettere enn tempelfjorden, men jeg finner ingen informasjon om hva som blir nedre komfortgrense på en slik kombinasjon. Dette kan kanskje exped svare på hvis man sender de en mail.

Hilsen Mads

Takk for tilbakemeldingen.

Det høres interessant ut!

Vet du hvor Exped soveposer selges? Hver Oslo Sportslager eller Sportsnett har dem. Marius Fjellsport har Exped soveposer, men lite utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som fører exped kan skaffe deg posene... De er bare redd for å ha for mange varer liggende på lager. Så dersom du vet hva du vil ha skaffer nok helt sikkert oslosportslager det til deg. DEt eneste som er litt dumt er å handle utstyr usett og uprøvd.

Edit: Etter å ha lest om tempelfjorden på XXL er jeg litt i tvil om det er en god pakke. Den består av en dun pose med komfort -35 (Dette må være Helsport temp. rating) og en syntetpose med komfort +8 (sannsynligvis også helsport temp rating). Dermed er det et veldig langt sprang mellom posene som ikke dekkes. Ut fra EN standard på helsport sine sider tåler ikke hele pakken mer enn -19 grader til sammen, mot helsport sin anbefaling på -40. Ettersom syntetposen i tempelfjorden ikke senker komforen mer enn 5 grader (helsport rating) yter den knapt nok mer varme enn exped sin bivy bag, noe som mer eller mindre reduserer tempelfjorden til en dunpose med grevling rundt. Dettte blir en urettferdig sammenligning ovenfor helsport, men ut fra tallene jeg finner føler jeg det blir riktig tankerekke.

Jeg tror derfor at exped pakken blir bedre, men samtidig blir den dyrere ettersom Swan posen koster 3399 alene, i følge utedepot.no.

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.