Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven fjellduker- Hvilken modell synes du er best og hvorfor?


t0bbE

Anbefalte innlegg

Annonse

Thermo King Size er knall den, og ikke minst at det er plass til to er ikke noen bakdel! :(

Men hvordan ser dere på dette med Thermo dukene kontra Thermo Extreme? Er det verdt å kjøpe en

Extreme istedefor, om man vil bruke duken som sovepose om høst\vinter? 8)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Thermo ekstrem og er veldig fornøyd med den. Den er romslig og varm , fungerer godt som en sovepose. Har vært plaget med at den kan være litt fuktig / klam men hvis man bruker en flecce-pose ( 400g) i tillegg så er dette problemet borte. Viktig å bruke liggeundrlaget inni duken og ikke på utsiden. Dette begynner å veie litt i overkant av hva en sovepose bør veie , men men , er jo tross alt veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til turer på vår, sommer og høst så duger det vel bare med vanlig thermo duker? Som f.eks thermo king size? Tenker da med tanke på å ligge både i og uten telt når det kan krype ned mot kalde høstdager!? 8)

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale er min favoritt! Thermoversjonene er for store og tunge til å være med i jaktsekken. Og hvis den skal være med på vinterturer så har jeg uansett en sovepose i sekken, og da ligger "thermoen" i soveposen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til turer på vår, sommer og høst så duger det vel bare med vanlig thermo duker? Som f.eks thermo king size? Tenker da med tanke på å ligge både i og uten telt når det kan krype ned mot kalde høstdager!? :D

Noen erfaringer?

Hvis du skal bruke den på sørlandskysten blandt solbrune jenter i tights kan du sikkert greie deg med en vanlig thermo. :-)

Husk at fjellet kan være lumsk , været slår om fra varme til kulde på kort tid. Tror nok jeg ville valgt en Thermo ekstrem hvis jeg skulle være på den sikre siden. Husk at Thermo ekstrem egentlig er en sovepose-forsterkning , og hva er da den vanlige thermovarianten da ?Jepp, kun en posteringssekk med vattering.

Lykke til med valget ditt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget ute i kuldegrader i en standard jervenduk, uten termo eller noe annet.. Soveposen holder varmen, duken holder fuktugheten ute. Enkelt og greit. Hvorfor legge kuldebeskyttelsen i duken? den skal bare holde fuktigheten ute.. Har man med en stor duk er det i tillegg lettere å fryse fordi det blir mer luft rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både original og ekstrem utgavene. Jeg er meget godt fornøyd med begge utgavene, men de har forskjellige bruksområder synes jeg.

Originalen er fast med på tur nederst i sekken når jeg går på fjelltur om høsten. Den tar liten plass og gir god varme og le for vinden under pauser. Også godt å vite at den er med i tilfelle noe går galt...

Ekstremutgaven bruker jeg stort sett alltid når jeg er på jakt med hund om vinteren. Vet ikke om noe som på samme gode måte gir ly og varme til både meg og hunden samtidig. Stoffet tåler godt hard bruk og hundeklør. En sovepose kan en jo ikke bruke når en vil sette seg ned i snøen og få seg litt mat og drikke...

Når jeg er ute med pulk brukes ekstremutgaven som varmestue under mat/drikkepauser. Jeg legger den øverst i pulken slik at den er lett tilgjengelig.

På teltturer om vinteren bruker jeg ekstremutgaven som et ekstra isolerende gulv i hele innerteltet. Bretter det vekk når jeg fyrer primus. Om natta lar jeg duken være bolig for bikkja. Den ligger på et liggeunderlag i ekstremduken. Da er det bare å ta på forsvarets hals over hodet på hunden og si sov godt...

På små dagsturer uten hund velger jeg heller en dunjakke som pauseplagg på grunn av komprimeringsevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har termo extrem, som har vært brukt til overnatting vinterstid uten sovepose. Blir fort litt kaldt, men man overlever 8) .

Brukte termo hunter i forsvaret, lettere duk som egentlig dekker samme behov som extreme. Ser ikke at extreme fungerer bedre til fornuftig bruk enn hunter. Unntaket er vel VM i minusgrader, men det er sjelden aktuelt for de aller fleste. Kondens er utvilsomt et problem hos begge varianter, men som flere er inne på, en liten fleecepose eller et telys oppi hermetikkboks(for bruk i våken tilstand!) gjør ting bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har noen erfaringer med å overnatte ut i thermoduker som f.eks jerven thermo hunter eller thermo king size? 8)

en natt sov jeg ute i -15C i en thermo hunter, godt kledd men. Det gikk fint men en behagelig natt fikk jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg altså kjøpt meg en thermo king size! Gleder meg stort til å teste den! Kunne ikke la være å

kjøpe en duk som en får plass til både seg selv og dama! :wink:

Takker for alle gode svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Har fått en jerven duk av min kjære i julegave :D Fjellduken Thermo

Men mitt spm er. hvilken jerven modell bør man velge? Er en mann på ca 1.90. Den skal ikke brukes til overnatting på vinterstid. Vil nok bli mest brukt til sovepose på vår/sommer/høst. Og ved posteringsjakt.

https://jerven.secure.flexiweb.no/accounts/433372/File/19640.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en jerven duk av min kjære i julegave :D Fjellduken Thermo

Men mitt spm er. hvilken jerven modell bør man velge? Er en mann på ca 1.90. Den skal ikke brukes til overnatting på vinterstid. Vil nok bli mest brukt til sovepose på vår/sommer/høst. Og ved posteringsjakt.

https://jerven.secure.flexiweb.no/accounts/433372/File/19640.pdf

Er selv 192 på strømpelesten og 110kg, så er ingen liten mann. Har brukt King Size Thermo en stund nå og er kjempefornøyd. Ingen bakdel at en kan ha besøk av dama eller hunden i den, samt at den blir kjempestor når du bretter den ut, så den kan brukes som tarp, enkelt telt etc. Om du ska bruke din alene og til posteringsjakt samt sovepose i varmere tider, så vil jeg nok anbefale Thermo Hunter, har prøvd den litt også og den er litt smalere, noe lengre, og like tykk. Tror nok den vil være perfekt til ditt bruk som du beskriver at du skal ha den til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har king size thermo og har sovet ute i den uten sovepose. Var ca 5 grader den natten på Finse.

Den duger strålende men er egentlig alt for stor til det jeg kjøpte den til.

Det er ikke king size thermo du putter i sekken for å ha en nødbivuakk eller fordi det er kjekt å ha på tur der du egentlig vil ha vekten så lav som mulig.

Korte turer med barn, dame og lignende ---- KONGE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe enten fjellduken thermo, eller fjellduken hunter. Jeg har tenkt å bruke den som soveposeforsterkning om vinteren, ved minusgrader under -10, for komforten. Om høsten kan den jo funke som gapahuk. Men jeg lurer på thermo er ubrukelig å sove i da den bare er 143 cm lang. Er hunter mitt eneste realistiske alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe enten fjellduken thermo, eller fjellduken hunter. Jeg har tenkt å bruke den som soveposeforsterkning om vinteren, ved minusgrader under -10, for komforten. Om høsten kan den jo funke som gapahuk. Men jeg lurer på thermo er ubrukelig å sove i da den bare er 143 cm lang. Er hunter mitt eneste realistiske alternativ?

Den vil nok være ubrukelig i den forstand at du ikke får til å strekke deg ut, og dermed ikke sove ordentlig. Hunter, Multimate, Extreme og King Size er dine alternativer om du skal sove i full lengde. Extreme kan vurderes å brukes på vinteren uten sovepose også, da det egentlig er det den er utviklet for, på forespørsel fra forsvaret!

Multimate er kjekk med tanke på at du kan ta av foret, og dermed bruke bare den tynne duke, kjekt om du vil spare vekt på noen turer el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thermo Extreme er desidert best. Selv har jeg tilbrakt to døgn i Blåtind skytefelt i indre Troms kun utstyrt med snøscooter og Thermo Extreme-duk. (teltet brant opp og soveposen var full av parafin.) Kan ikke si at jeg ikke frøs, men jeg kom i alle fall helskinnet hjem :D

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjellduken orginal og synes at den er fin til det jeg bruker den til. Når det regner mye er det av med jakka og på med fjellduken. Da blir en ikke våt av regnet og svetten forsvinner ut gjennom opningen. Den er og fin for en person å sitte i når en har pauser, men er for kort til ligge i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.