Gå til innhold
  • Bli medlem

2000-metertopper


Birgit

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har planer om å traske på fjellet i sommer. Har litt lyst å legge en 2000 metertopp til min lille samling. Noen som kan foreslå en som er "lett tilgjengelig" hvis man kan si det på den måten. Jeg har vært på Snøhetta,Fanaråken og Galdhøpiggen. Det kan IKKE være klatring da jeg har høydeskrekk........................! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rekka frå Veslfjelltinden og bort til Storbreatind er enkle fine topper (hvis man går fra Krossbu). Bare ikke gå for langt da det er bratt på baksiden ned mot Leirdalen 8))

Loftet fra Jotunheimen fjellstue er heller ikke luftig.

I Rondane er de fleste toppene også snille for folk som ikke liker klatring/klyving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Store Soleiebotntind godt og benytter gjerne en anledning til å reklamere for den. Til å være en enkel topp (2.5-3 timer opp uten klyving) ligger den i et temmelig dramatisk terreng med fin utsikt fra toppen. Dessuten er det grønt og fint der man begynner å gå med bra teltplasser. Bra utsikt mot vestlandet er det også fordi fjellene er lavere den veien. Man ser også Jostedalsbreen godt.

Ulempen er at den er vanskelig å kombinere med andre turer eller topper i Jotunheimen uten å bruke bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Store Soleiebotntind godt og benytter gjerne en anledning til å reklamere for den. Til å være en enkel topp (2.5-3 timer opp uten klyving) ligger den i et temmelig dramatisk terreng med fin utsikt fra toppen. Dessuten er det grønt og fint der man begynner å gå med bra teltplasser. Bra utsikt mot vestlandet er det også fordi fjellene er lavere den veien. Man ser også Jostedalsbreen godt.

Ulempen er at den er vanskelig å kombinere med andre turer eller topper i Jotunheimen uten å bruke bil.

Denne tinden får også min anbefaling av samme grunn. En grovt undervurdert tind.

Vi kan også ta med Nordre Dyrhaugstind som ikke akkurat er undervurdert, men allikevel en meget bra tind. Storen ligger rett over dalen og den utsikten over der er en av de mer berømte i Hurrungane. Se utallige postkort (fra Fortun Samvirkelag, f.eks) for bekreftelse.

Turen opp tar samme tid som Store Soleibotntind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller når vi er på de kanter: Nordre Skagastølstind - langt den enkleste af Skagastølstinderne - førstebesteget for næsten 200 år siden - giver noget af den samme udsigt mod Styggedalsryggen, som du tidligere har set fra Fannaråken. Letteste vej op går ret før toppen ud til højre på en smal hylde, så man næsten går rundt om toppen og op fra bagsiden. Med seriøs højdeskræk føler man kanske denne lille passage lidt vel eksponeret. Om man holder retningen mere direkte mod toppen, slipper man for den smalle hylde men skal i stedet op en lille hammer, som ikke er det mindste eksponeret, men som til gengæld rent teknisk formentlig er noget vanskeligere. Hvor vanskelig den er, kan jeg ikke sige, da jeg bare gik uden om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter enkle topper å bestige uten klyving, er det en rekke å velge mellom. Fra Memurubu har du Surtningssue, Søre Blåbreahøe og Sørtoppen. Fra Flya er Kalvehøgdemassivet, Rasletind, Høgdebrotet og Tjørnholsoksle (evnt. Tjørnholstind) enkle topper. Fin utsikt er det på alle toppene. Bare plukke seg ut noen :D Lurer du på noe mer, er det bare å spørre :):-):-) God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange forslag.

Vi har tenkt litt på Glittertind og Rasletind, så det var kjempehyggelig at også dere foreslo de toppene. Går på ferie neste helg, og skal først to uker til Irland. Har fremdeles to uker til fjellet etter det! Gleder meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange forslag.

Vi har tenkt litt på Glittertind og Rasletind, så det var kjempehyggelig at også dere foreslo de toppene. Går på ferie neste helg, og skal først to uker til Irland. Har fremdeles to uker til fjellet etter det! Gleder meg! :)

Glem ikke Belfast, Mourne regionen og Nordkysten mellom Larne og Portrush. Stikk innom Bushmills distilleriet og The Giant Causeway. Londonderry er også meget spesiell. Ikke minst å gå på bymurene der med sterke påminnelser om Bloody Sunday.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ta gjerne en tur innom Carrauntoohil, Irlands høyeste fjell. Fint område, og Glencar House må bare oppleves! Vi ble møtt i døren av husverten, og hans første ord til oss husker jeg godt:

Norwegians ? We shoot norwegians !

Siden hadde vi et hyggelig opphold der.

http://glencarhouse.com/

http://wwv.no/foreign.asp?subpage=6&CountryId=14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ta gjerne en tur innom Carrauntoohil, Irlands høyeste fjell.

Helt enig. Det er en fin rute som kalles "hesteskoruten" (let på nett under horseshoe-walk). Der kan du i hvert fall få med deg de to første toppene (halve hestskoen altså) uten noen klyving. Siste kammen bortover til Benkeragh er litt vanskeligere. Ikke akkurat så veldig utsatt, men litt kinkig å finne stien av og til.

Få med deg en lokal pub i området om kvelden. Har du flaks blir du traktert på ekte (ikke turist) sang. Ikke regn med at du skjønner noe av språket. De snakker en temmelig ekstrem dialekt. Noen også gælisk.

Ellers kan jeg anbefale det berømte bedefartsfjellet Moune Brandon på Dingle halvøya. Praktfull utsikt rett ut mot Atlanterhavet. Jeg var der selv på en ekte stormdag og hadde 0 utsikt, men absolutt følelesen av en ekte bedefart: måtte virkelig slite for å ikke bli blåst av kammen de siste 500 meterne bort til toppen.

I Jotunheimen har vel de fleste lette vandretoppene med fin utsikt fra toppen alt blitt nevnt. En som ikke er nevnt enda er Nautgardstind fra Glitterheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar.

Belfast, The Giant Causeway er plottet inn. Det er også et fjell jeg i farten ikke husker navnet på, men det går pilgrimer dit.

Får vel ta med Carrauntoohill i samme slengen. Var på Ben Nevis i Scotland for to år siden. Var så mye tåke at vi ikke så en meter, men vi hadde en flott tur. Enda bedre var det da vi kom ned og dumpa innom Ben Nevis inn og kjøpte oss en pint og hjemlaga,ølbrasert hjortepolse med potetstappe til. Det ble forresten to pint med øl.......................!

Litt moro å gå på fjell andre plasser også. Vi skal som sagt dra på ryggsekktur til Irland og bare loffe rundt i landet! det gjorde vi i Scotland også. Får sett mye av landet, og kommer mer innpå "de innfødte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GLEM IKKE LONDONDERRY !! Maken til by finnes det ikke.

Donegal er i dets nabolag og jeg tror du finner det pilgrims fjellet der. Donegal er meget flott. Øde som Finnmarks kysten og så langt vest som du kan komme i Europa. Sjekk ut ungdomsherberget i Letterkenny da det er OK.

Som tidligere sagt; ta bussen fra Belfast langs nordkysten til The Great Causeway. En kjempetur langs den fineste kysten i UK. Få med dere Bushmills distilleriet (verdens eldste distilleri. Smak whiskeyen) og utsikten til Islay i Skottland hvis fint vær. Deretter buss til Londonderry.

Hele den kysten er utrolig flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Londonderry har vi også planlagt. Nå er også Bushmills Destilleriet booket inn. Godt å få litt tips angående vandrehjem. Vi har vært litt usikre på om det er greit for oss "godt voksne" å bo der................!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordre Kalveholotind er Norges sørligste 2000-meter. Det er en lett tur fra Torfinnsbu, og dit kan du enten gå eller ta båten, en artig gammel hjulbåt som jo gir et ekstra piff til turopplevelsen. Jeg brukte ca 2,5 t opp fra Torfinnsbu.

Så at noen anbefalte Besshø, men ta heller en av de mange andre som er foreslått over her! Jeg syntes Besshø bare var en evig lang og kjedelig oppoverbakke.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.