Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollsteinkvolven med topper-et slit i snø,sol og tåke 28.juni 2008


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Værmeldingene var ikke gode, men fjellet lokket igjen. Denne gang var det Trollsteinkvolven med mulighet for mange topper. Jeg hadde med meg en sykkelkompis som kun hadde vært på Galdhøpiggen og Glittertind før. Det var kanskje litt drøyt å ta han med på denne turen.. :roll: På forhånd ble det sagt at turen var på ca 3,5 mil,- så det ville bli en lang dag...dersom været var bra og det ga muligheter for å ta alle de toppene som var hovedplanen. Med de værmeldingene som var meldt var ambisjonene senket til å gjelde Austre Trollsteinhøe, Store Trollsteinhøe, Søre og kanskje Gråhøe. Langt nok egentlig! :D

Vi startet ved parkeringsplassen på veien til Gltterheim ca. kl 0900. For seint synes jeg dersom alle toppene skulle tas. Været var brukbart for langtur. Ikke vind, noe som skulle gjøre susen denne dagen. Været var virkelig vekslende denne dagen. Snø, tåke, helgrått og varm herlig sol!! :D
En flott dag i fjellet med vekslende lys. Forholdene ellers var tunge,-. i den forstand at det var en del bløt snø og nysnø som lå i mellomn steinene som gjorde sitt til at turen tappet deg for krefter. Som dere ser av bildene er det fortsatt bra med snø blant tindene. Det ble mye svetting og banning i steinura...Synes Roar var tålmodig og tøff som var med på dette. Han er ikke toppsamler...så han ser ikke helt vitsen med å få med seg alt... :lol: Roar ble med helt fram til toppen av Store Trollsteinseggje. Kjempebra! Han hadde ikke lyst til å klyve hammeren som jeg gjorde, men vi fant en vei til høyre for den som gjorde at han kom opp!! Han syntes det var vel luftig og ville ikke bli med videre mot S1 og S2. Turen ut dit var skikkelig artig småklyving på tørre steiner. Jeg vil ha mer av det denne sommeren!

Glade og fornøyde langet vi ut tilbake på eggen og gikk ned i Svartholsglupen mot Trollsteinkvolven. Jeg hadde lyst til å få med meg Grotbreahesten, men klokka var mye og slitne var vi også etter de tunge forholdene. Hadde vi våget å krysse breen hadde vi kanskje også fått med oss Austre Glittertindsoksle, men disse to toppene får jeg ta en annen gang. Vi brukte 3t45m fra Store Trollsteinseggje og ned til bilen. Hele turen tok vel 13 timer og 10 topper til på lista! En flott tur dette som anbefales denne sommeren!! :lol:

post-2015-133474554479_thumb.jpg

post-2015-133474554495_thumb.jpg

post-2015-133474554505_thumb.jpg

post-2015-133474554516_thumb.jpg

post-2015-133474554526_thumb.jpg

post-2015-133474554536_thumb.jpg

post-2015-133474554551_thumb.jpg

post-2015-133474554561_thumb.jpg

post-2015-133474554572_thumb.jpg

post-2015-133474554585_thumb.jpg

post-2015-133474554596_thumb.jpg

post-2015-133474554606_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin og interessant turrapport - og et hyggelig gjensyn med Trollsteinkvolven for mitt vedkommende ! Fortsatt betydelig med snø ser jeg ... Jeg lå selv i telt inne i kvolven en helg i midten av juli sommeren 2006. Den sommeren var jo været spesielt fint og det var allerede tørt og fint i midten av juli. Var så heldig å få med meg alle toppene i løpet av to dager. I tillegg var det en praktfull flora og ryper og reinsdyr overalt. Telttur i Trollsteinkvolven kan anbefales !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solid tur det der! Har ganske lyst på samme turen selv om ikke lenge, men frykter det kræsjer med andre ting. Artig med bilder herfra, det er jo ikke akkurat mange bilder fra denne delen av Jotunheimen. Et koselig og traust hjørne av heimen ispedd litt alpint krydder. For ikke å snakke om digre stup! Det kribler, der må jeg bli kjent snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.