Gå til innhold
  • Bli medlem

lett oppblåsbart liggeunderlag....


orre

Anbefalte innlegg

Bruker dere trekket til pumpe eller puster dere dem opp på vanlig vis med lungene? Er det noen som har opplevd fuktproblemer etter å ha blåst opp slike med kjeften?

Jeg bruker kun pakkeposen til å blåse det opp. Vil ikke ha fukt inn til dunen om vinteren. Det går så pass fort å pumpe det opp at jeg ikke ser poenget med å blåse manuelt. Mulig det går raskere, men jeg er sannelig ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevn tidligere, så kjøpte jeg dette: http://www.fjellsport.no//Product/AcVariant.aspx?AcpId=13.322053.

Har nå fått prøvd det inne på vidda. og jeg har ihvertfall bare godord å si. Det var rett og slett deilig og ligge på. :lol: Detta var noe annet enn 2,5-3cm Mc kinley unnderlaget som jeg har brukt de siste 3 åra. :lol: Veldig greit med den innebygde pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et Thermarest Prolite 3 som veier 370 gram samt et Thermarest Ridgerest som veier 350 gram underst. Det er knall sovekomfort både sommer og vinter. Fleksibelt og hardført og lett.

Jeg har spekulert meg grønn på om jeg skal investere i dun underlag, men er ikke helt overbevist enda.

Når man står der med storsekken og har valget mellom det som skal med, så legger jeg alltid igjen det tyngste - uansett.

Hvor solide er Exped sine underlag? Noen som har brukt dem røfft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke helt sikker på hva du mener med røff bruk.. men jeg har brukt downmat 7 i et år nå, turer både på fjellet i skogen, på svalbard, og vinterstid. har ikke erfart noen problemer, og kommer ikke til å kjøpe noe annet med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne størrelsen tviler jeg på at du får noe i vektkategorien du oppgir, men korriger meg gjerne. :)

Selv har jeg et Ajungilak / Mamut Lux Mat som er 198 x 66 x 5 cm, men som veier 1450 gram. Dog drar jeg mer enn gjerne med meg disse grammene på tur, for dette er som navnet tilsier ren luksus. Spesielt for meg som er 193 cm. Enkelte steder jager man ikke gram. ;)

Mvh Martin

Har også dette liggeunderlaget og er superfornøyd, MEN, du skrev lett. Det er ikke lett som du ser, og heller ikke lite fysisk å dra med seg (du får f.eks. ikke brettet det så det tar halvparten i bredde).

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag ankom mitt nyinnkjøpte Exped Downmat 9 dlx - jeg er ikke helt overbevist....

Har ikke fått prøvd det enda, men syns det var litt vel mye luftmadrass preg over det.

Blåser du det opp til det blir veldig "hardt"?

Blir du ikke sjøsyk av å ligge på det?

Pump opp underlaget til det er ganske hardt.

Legg deg så på underlaget.

Åpne ventilen og tapp ut luften inntil du får den mykheten du ønsker på underlaget...

Supert og ligge på

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pump opp underlaget til det er ganske hardt.

Legg deg så på underlaget.

Åpne ventilen og tapp ut luften inntil du får den mykheten du ønsker på underlaget...

Supert og ligge på

Erik

Så du er her du også Erik :) . Godt å ha litt ekspertise her inne.

Hilsen Salgspartner naboen

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fulgt med på denne tråden, har jeg nettopp vært på posten og hentet mitt nyervervede downmat 7dlx. Bestilte på Amfibi.no, og etter to dager var den framme. Virker veldig lovende etter å ha pumpet det opp lett som ingenting med pakkposen. Deilig å ligge på når stuegulvet var underlag iallefall. Matta skal få prøve seg i Femundsmarka om snaue 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så rett og slett super ut Stig! Ekstra lang, ekstra bred, ekstra tjukk, super isolering, pute, ikke så alt for tung og SUPER pakkstørrelse, og litt dyr :D .

Kan røpe at Luxmat'en til Ajungilak er 67x15 sammenpakket og 1450 gram :lol: .

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pump opp underlaget til det er ganske hardt.

Legg deg så på underlaget.

Åpne ventilen og tapp ut luften inntil du får den mykheten du ønsker på underlaget...

Supert og ligge på

Erik

Så har jeg fått testet Exped Downmat 9 DLX i praksis. Lå i lavvo på Hvaler i helgen. Det var vanskelig å finne en stor nok flate for Lavvoen, og jeg plaserte med vilje lavvoen delvis i en "steinur" (dvs. svært ujevnt og steinete) - så valgte jeg røys-plassen - til stor glede blandt de andre.

Konklusjon: Jeg sov meget, meget bra - sikkert den som hadde det mest komfortabelt selv på håpløs bakke.

Må innrømme at det var litt luftmadrass preg, men andre natta la jeg et liggeunderlag oppå - og da ble

det rett og slett en fantaskisk seng - som kan konkurere med den jeg har hjemme, samtidig som den knuser alt jeg har sovet på av felt-senger.

Uansett er dette liggeunderlaget kjøpt med tanke på vinterturer, for å løfte meg opp fra snøen.

Jeg tror det er perfekt til det. Og tar man med et tynt liggeunderlag i tillegg har man det ideelt.

Men jeg måtte selfølgelig teste det - nå på sommeren.

Det er selvfølgelig for tungt til å ha med på fottur om sommeren.

Så jeg kan virkelig, virkelig anbefalle det dersom man er en av de som vrir seg litt og ikke finner komforten på et vanlig liggeunderlag.

Og en takk til fjellsport.no for effektiv forsendelse til en konkuranse dyktig pris.

Str: 193x65x9 cm

Pakkstr: 28x18 cm (og det er lett å få det ned i den størrelsen)

Vekt: 1260 g + 190g pakkpose = 1450g

Pris: 1583.-

Legg på tynt liggeunderlag (400g) = Medbragt SENG på 1850g.

Verdt hvert gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget komfortabelt, lett og rimelig, Ether-Compact-6:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=&prodid=325

Vekten er 470 gram, ikke 570 som websiden sier.

Har brukt dette om vinteren som underlag for Bamse, og på sommerturer. Kvaliteten ser ut til å være meget bra. Komforten er høy fordi underlaget løfter skikkelig opp fra bakken. Ikke som de flate, oppblåsbare liggeunderlagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Hei.

Det har nå kommet (1.mai) et lett underlag fra Therm A Rest.

her er målene:

Small: 51 x 119 cm, 260 g

Medium: 51 x 168 cm, 370 g

Regular: 51 x 183 cm, 410 g

Large: 63 x 196 cm, 550 g

Therm a rest kategoriserer dette som et 4- sesongers underlag, men jeg vil si at det egner seg best som 3-sesongers.

pris veil 1599 (så det koster skjorta)

Mvh

Fjellsport.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget komfortabelt, lett og rimelig, Ether-Compact-6:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=&prodid=325

Vekten er 470 gram, ikke 570 som websiden sier.

Har brukt dette om vinteren som underlag for Bamse, og på sommerturer. Kvaliteten ser ut til å være meget bra. Komforten er høy fordi underlaget løfter skikkelig opp fra bakken. Ikke som de flate, oppblåsbare liggeunderlagene.

Hadde en versjon av dette selv, var en 3 sesongs versjon med litt kunstfyll inni uiten at det ble så mye tyngre. Meget lite pakkvolum. Mitt var og størrelse large som var 196cm langt.

Dog var det ikke noe bredere enn vanlig så jeg syntes det ble for smalt. Men bra komfort på det med 6,3 cm. Slapp å rydde furukongler og slikt som mange andre valgte.

Vekt og komfort kontra pris er bra på det. For personer som ikke er for høye og brede vil jeg absolutt anbefale det. Ulempen er jo at "luftmadrasser" kan punktere. Dog opplevde jeg aldri det med dette eller med Exped Down som jeg har nå.

De nye Neo Air til Thermarest er jo i flere lengder og bredder men vesentlig dyrere, der vel ikke sikker på at det er 3 ganger så bra som Ether Compact selv om prisen er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker ofte greit med vanlig skumunderlag. Spesielt på vinteren pleier jeg ikke å bruke oppblåsbart. Har hørt noe om at hvis oppblåsbare liggeunderlag blir våte og fryser, og kan deretter sprekke.

Hei.

Hvis underlaget skal kunne sprekke av pga av fuktighet og kulde, så må det være innvendig fuktighet?

Utvendig er alle underlag syntetisk og det er så godt som ikke noe fuktighet som setter seg der.

Innvendig i underlaget må det da være gode minusgrader og da tror jeg at du blir så kald at det og sove på underlaget vil være umulig.

Jeg har heller aldri hørt om at noen underlag har sprukket pga. kulde.

Jeg har ikke prøvd Them a rest NEOAIR underlaget på vinteren ennå (dette kom på markedet i begynnelsen av mai), men har planlagt at dette skal prøves på vinter testturen i januar.

p.d.d. så mener jeg at det ikke finnes noe underlag som er bedre på vinteren (når man ser på vekt,volum, komfort, isolasjon) en Expeds Synmat eller Downmat. Men det koster noen kroner og du har muligheten for punktering (fordi om mitt aldri har punktert) og ved bålet er det ikke å anbefale.

Mvh

Fjellsport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.