Gå til innhold
  • Bli medlem

10 dager i jotunheimen


Peder K.

Anbefalte innlegg

Jippi, skal tilbringe ca 10 dager i Jotunheimen helt i begynnelsen av Juli. Antageligvis blir jeg gående alene, men får kanskje med meg en som er like fersk som meg.

1.

Jotunheimen er jo et veldig belastet område med hensyn til besøkende. Jeg gikk over Besseggen ifjor og det var rett og slett en nedtur pga alle folka. Tidligere om sommeren labbet jeg rundt i Stølsheimen og møtte bare på et fåtall mennesker i løpet av turen. MEN, jeg har imidlertid bestemt meg for å satse på Jotunheimen som første ordentlige tur i år. Jeg har lyst til å få med meg Glittertind og Galdhøpiggen. Tenkte at jeg kunne starte med følgende rute: Gjendesheim - Glitterheim - Glittertind - Spiterstulen - Galdhøpiggen - Spiterstulen - og så vet jeg ikke mer. Så langt har det vel da gått med 3 dager tror jeg. Denne ruta er nok veldig trafikkert, men har lyst til å få med meg disse to "kjendisene". Så vidt jeg har skjønt kan jeg gå fra Spiterstulen til Galdhøpiggen og ned igjen uten noen brefører. Stemmer dette?

2. Kommer jeg til å gå i kø de første 3 dagene med overnevnte ruteforslag?

3.

Jeg går gjerne på breer, men har ingen erfaring eller kunnskap om dette. Synes det ser gøy ut med sånn morderøks og kjempespikre i skoa og kunne godt tenkt meg å traske litt rundt sånn. MÅ jeg gå på brekurs først eller kan jeg nøye meg med å lese en bok? Eller kan jeg kanskje bare kline til? Det er vel forskjell på breer, så kanskje det finnes breer jeg kan gå på som ikke har slike sprekker jeg kan falle ned i? Vet at det finnes sånne "taulag" med fører, men tror ikke det er noe for meg. Blir jo litt Besseggen igjen det liksom (masse folk på rad og rekke). Finnes det breer jeg kan gå på under min 10 dagers tur som passer for en nybegynner?

4.

Utstyr for brevandring: Hvis jeg skal gå på bre med sånne tøffe spikre på beina og øks. Ser på Sportsnett.no at de har noen sånne jern til 695,- kroner og den billigste øksa koster 495,-. Er dette helt ok greier? Kanskje noen har fått seg noe mer moderne og vil selge noe brukt, rimelig til meg? Gode, rimelige råd mottas med takk.

5.

Jeg skal ikke bo på DNT-hytter (mye kroppslyder på de hyttene). Tar med telt, men vil tidvis gå innom en eller annen hytte for proviantering. Håndterer kart og kompass greit, så jeg må ikke nødvendigvis gå på de merkede stiene. Når det gjelder kuppert terreng og høydeskrekk, så syntes jeg Besseggen var helt greit å gå, men det må ikke nødvendigvis være så veldig mye brattere heller. Skal jo ha sekk på ryggen og kan bli litt svimmel av og til. Men jeg har også lyst til å strekke meg litt da, slik at jeg om noen år blir slik en tøffing som mange av dere andre her på forumet. :?Har du et konkret turforslag for disse 10 dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous

Kan bare svare på et av sp.målene; nei, du trenger ikke brefører for å gå opp til piggen fra Spiterstulen (ikke når jeg var der for 2 år siden i hvertfall)

Janna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående breer, for det er det viktigste du spør om:

Jeg mener at du MÅ gå på brekurs for å kunne ferdes trygt på breer. Alternativt kan du skaffe deg den tilsvarende kompetansen på annen måte, men det holder overhodet ikke å lese en bok. Praktisk erfaring må til.

På en snødekt bre er 4 personer i et taulag et minimum, og 6 er ikke så dumt. I blåis kan man være litt færre, men da må man ha tilstrekkelig erfaring til å vurdere om man ferdes trygt eller ikke.

Iblant kan disse reglene fravikes, men bare av personer som har kunnskap nok til 100% å vite hva vedkommende holder på med.

Jeg vil også bemerke at de aller fleste breturer ender bra selv om man bryter enkelte sikkerhetsregler. Det at man fraviker kravene til helt trygg ferdsel, betyr ikke at det skjer en ulykke. Problemet er at mange tror en tur har vært trygg, fordi det ikke skjedde noe galt. Det er ikke riktig.

Brekurs er forøvrig trivelige greier, og en av de beste måtene en nybegynner kan skaffe seg turerfaring på. Anbefales! (Jostedalen breførarlag arrangerer noen helt suverene noen..)

Jeg håper ikke dette ender i enda en teit diskusjon om detaljer. Her er det hovedtrekkene som teller.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bjørn Revil.

Takk for svar. Jeg fryktet å høre nettopp det du sa :?

Et ukes brekurs ser jeg koster 3.750,- hos de du nevnte. Det er mye penger, men det kan vel la seg ordne. Men jeg har ikke 3-5 ekstra kompiser som kunne tenke seg å gå på bre. Mine venner liker stort sett å drikke øl og holdningen er at sport er best på tv. Gode venner altså, men ingen typiske turkamerater. Så det er der hovedutfordringen ligger for meg - å finne 3-5 personer å gå med. Nettopp derfor hadde det vært fint hvis det fantes noen "sikre" breer som jeg kunne gått på alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ang. rute: Du rekker å se mye på 10 dager, og Jotunheimen er full av med utfordrende topper.

Skaff deg et kart, begynn i en ende, løp opp på topper, løp ned, avslutt et annet sted ca 25 mil unna der du startet. Toppene rundt Leirungsdalen er fine: Lite folk også. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ang. rute: Du rekker å se mye på 10 dager, og Jotunheimen er full av med utfordrende topper.

Skaff deg et kart, begynn i en ende, løp opp på topper, løp ned, avslutt et annet sted ca 25 mil unna der du startet. Toppene rundt Leirungsdalen er fine: Lite folk også. God tur.

Løp.... du har hørt for mye expert-reklame :?

Hvis kartet først skal kjøpes nå, ville jeg ikke startet for hardt.....

Mitt tips er: ta det med ro og nyt de 10 dagene. opp på en topp og hvis været tillater det, sitt der og nyt dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke skadelig å trimme litt samtidig som man er i fjellet? Mange fjellfolk labber rundt med 130 i puls konstant - det synes jeg for min egen del virker litt bortkastet.

Ingen ting som å nyte utsikten i heftig endorfinrus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Steinflybreen ved Tjørnholstind er en "sikker" bre, der kan man "trygt" prøve seg litt. Ellers mener jo jeg at man, bare man ikke faller, kan gå trygt på blåisen på andre breer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ikke skadelig å trimme litt samtidig som man er i fjellet? Mange fjellfolk labber rundt med 130 i puls konstant - det synes jeg for min egen del virker litt bortkastet.

Ingen ting som å nyte utsikten i heftig endorfinrus...

Trim er en positiv bi-effekt av å gå i fjellet, og det er slett ikke bortkastet å gå på fjelltur med 130 i puls :(

Det som er bortkastet er å haste forbi uten å se :? bare for å holde pulsen oppe.

Pulsen varierer selvfølgelig mye underveis, og i bratte motbakker skal det ikke mye til å komme opp i 150-160. Men med så høy intensitet som du indikerer holder man ikke særlig mer en en 5-6 timer om man er ok trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinflybreen ved Tjørnholstind er en "sikker" bre, der kan man "trygt" prøve seg litt. Ellers mener jo jeg at man, bare man ikke faller, kan gå trygt på blåisen på andre breer også.

Takk Espen, skal se nærmere etter på kartet etter denne breen. En annen ting; vil jeg trenge øks og pigger? Eller er det bare å "labbe rundt"? Og du da Bjørn Revil, hva synes du om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Syns man skal være forsiktig med å anbefale "sikre" breer. Peder K har åpenbart(?) ikke gått på en bre tidligere, ikke særlig kunnskap om bre, og dessuten er breene i stor forandring for tiden med avsmelting. Folk må selvfølgelig få gjøre som de vil, men de bør ikke oppfordres til å ferdes på områder de ikke har forutsetninger for å mestre. :)

Første bretur bør absolutt være sammen med andre. Skaff deg kunnskap for å ferdes på bre, de synlige sprekkene er ikke de som er farlige :D

Mitt tips:

-Prøv å kom i kontakt med andre som skal gå/planlegger breturer f.eks fjellsportgrupper

-Ta brekurs

-Ha breutstyr i sekken når du går på tur, kanskje treffer du på folk som skal på bretur og har en ledig plass i taulaget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skadelig å trimme litt samtidig som man er i fjellet? Mange fjellfolk labber rundt med 130 i puls konstant - det synes jeg for min egen del virker litt bortkastet.

Ingen ting som å nyte utsikten i heftig endorfinrus...

Merkelig utspill! Sykt bra kondistrening og gå lenge (flere timer) med 130 i puls. Er du 25 ligger dette vel mellom 60-70% av maks...

Går du lenge med noe særlig høyere puls en det blir du fort stiv i beina etter et par dager....kom ikke å si noen annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Merkelig utspill! Sykt bra kondistrening og gå lenge (flere timer) med 130 i puls. Er du 25 ligger dette vel mellom 60-70% av maks...

Hvis du definerer kroppens evne til å bringen oksygen ut til musklaturen som kondis er jeg enig.... Men jeg har alltid sidestillt begrepet kondis med oksygenopptak, og det er noe helt annet. Da trenger du en puls på 80-85% av max :)

Og ja, etter en topptur med slik intensitet kjenner man det i beina i et par dager....

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner faren med å anbefale sikre breer, det finnes ingen sikre breer. Men poenget er at litt forsiktig utforskning på blåisen på egenhånd ikke trenger være så farefullt. Men det er helt klart en fordel/essensielt med stegjern og isøks. Tror ikke dette er mye farligere enn å forsere løs urd på vei til en fjelltopp...

Breer er fantastiske innslag i fjellet, og de er til å ferdes på, bare man bruker sunn fornuft. Å gå på snødekte breer alene, er tvert i mot livsfarlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Der kom nok et snedig fjellturfenomen på banen. Hvorfor skal du holde samme intensitet i så mange timer?? Det er jo normalt å variere intensiteten - f.eks ettersom terrenget endrer seg.

Min kjepphest blant turfolk er at det er 100% forsvarlig - også med tanke på morgendagen - å tenke på turer i fjellet som trening.

Ikke at det bryr meg så veldig hva andre gjør, men jeg må ofte le litt når jeg ser halvfeite damer i midten av 30-åra, drassende på digre sekker, sovende på svære hytter som synes å være av den oppfattning at når man går i fjellet så er det nærmest skummelt å kjenne syre i beina! De burde jo gripe muligheten til å trene litt hardt også!

Det er jo ikke direkte farlig om man er litt tung i beina dagen etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, men rask nedstigning i bratt terreng gir veldig stor belastning på knærne. Knærne er jo et svakt punkt for mange tinderanglere, meg inkludert. Kom ikke her å si at det å løpe ned en fjellside ikke gir slitasje på knær.

Har selv tatt en god del kveldsturer hvor jeg på 1200-1400m stigning bruker 3-4 timer tilsammen opp/ned. Dette har jeg kuttet ut pga slitasjen. Bruker heller en 0,5-1 time lenger tid ned igjen :D , nettopp for å spare knærne.

Litt dumt å slenge ut bemerkninger om halvfeite damer, når det ikke er noen her på forumet :)

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med deg i alt du sier forsåvidt. Men det er bare noe med den norske fjellturmentaliteten som forsåvidt er koselig, men samtidig litt rart. Jeg vet ikke om noen på dette forumet er representative for den mentaliteten jeg tenker på, men alt skal liksom foregå så sakte i norske fjell. Utstyret kan gjerne være tungt. Hvorfor ser vi så sjeldent folk som jogger i fjellet? Trail running er jo populært i statene?

Hele denne diskusjonen er på siden av tema - beklager! Må bare få utløp for mine syke tanker.

Etterlyser litt nytenkning i norsk fjellheim. Støvlene må ikke være tunge bare fordi man er 1000 moh. Du er ikke i livsfare dersom du ikke har en trelags gore-tex i jotunheimen midt på sommern!

Gleder meg til det kanskje kommer en ny generasjon fjellvandrere i Norge: Lette, raske, nytenkende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ingen ekspert på dette, men det er anerkjente merker det der, så det skulle funke fint! For vanlig brevandring er det en fordel med litt lang øks.

Du kan også vurdere step-in-stegjern, men det har jeg ingen erfaring med... Disse er jo raskere å ta av og på, men du er avhengig av stive støvler, og har hørt om en del problemer med at de kan dette av.

Litt teit av meg å sitte og fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg har ingen problemer selv med å gå alene på blåisen med det utstyret der. Har gått en del med joggesko, men det er det kanskje best å holde kjeft om :)

Man kan også skade seg av å bare tryne på isen, en må bruke litt tid på å bli vant til å gå med stegjern..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg er 190, så hvor stor/lang skal øksa være da?

2. Fjellstøvlene mine er ikke stive, så da skjønner jeg at de step-in greiene utgår. Det er sikkert dyrere også siden det heter noe "kult" :)

3. Har du selv gått på brekurs før du begynte å gå på breer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke tatt noe kurs, men har gått mange turer med erfarne fjellfolk på bre både med og uten tau. Hovedprinsippet er: GÅ IKKE PÅ SNØDEKT BRE, uten at du er i taulag med MINST 2-3 andre, og flest mulig av dem må være erfarne..

Brekurset er veldig nyttig, særlig hvis en skal gå på bre der du ikke vet hvor sprekkene er, altså at du lærer redningsteknikk osv.. Men det har jo ikke du bruk for når du går alene, detter du nedi, så er du jo ferdig...

Været (og værvarslet) bør jo helst være bra når du er på breen da, slik at du ikke kommer oppi sprekkområder du ikke finner veien ut av.. Det kan også være vanskelig å ha oversikten på en bre. Partiet rundt breen, med grus og morenemateriale er ofte også ganske trøblete..

Når det gjelder lengden på øksa, er det naturlig å ha en som kanskje er noe kortere enn at den rekker nedi bakken når du holder den ned langs siden.. Et annet moment er at du bør lære å bruke den skikkelig, dette gjelder ikke minst i bratte snøbakker o.l.

Sikkert endel gamle fjelltravere som vrir seg i stolen av alt dette, men jeg ser ikke på blåis som mer skummelt enn f.eks løs ur, eller bilkjøring til fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt teit av meg å sitte og fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg har ingen problemer selv med å gå alene på blåisen med det utstyret der. Har gått en del med joggesko, men det er det kanskje best å holde kjeft om :D

Man kan også skade seg av å bare tryne på isen, en må bruke litt tid på å bli vant til å gå med stegjern..

Espen - problemet er at selv om du selv sier det er teit er det nok av kids som oppfatter dette som kult og er mer enn villig til kjøpe breutstyr og prøve seg på egen hånd. Det er nok av Jackass'ere det ute som bare vil misforstå.

Selv om ingen har anbefalt det, bør det sies at man ikke bør dra ut på blåisen på breer langt inni Jotunheimen alene UTEN først å ha vært på brekurs og/eller ha opparbeidet masse erfaring. Det er faktisk sinnsykt vanskelig å stanse et fall i blåisen. Da jeg var på brekurs prestert instruktøren(!) å tryne på et relativt flatt parti og klarte ikke stanse før etter 15 m når han traff meg med stegjernene først. Han fikk ikke snudd seg engang. Det er faktisk så vanskelig at man øver som regel ikke på dette på brekurs. Man risikerer at folk ikke klarer å stanse og blir most i steinrøysa i bunnen av breen.

Fasit? Lek i Nigardsbreen først med kompiser og få erfaring der, så kan man dra i blåisen langt inni J. Nå er det haugevis av andre utfordringer i J. Det er mer enn nok kule egger og klyvepartier til at man ikke trenger å kjøpe breutstyr de første årene.

(Nå ble d sikkert jeg som hørtes teit ut :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke hør på Erik, han er nerd :)

Som du sier selv, instruktøren tryna på isen.. Du er ikke automatisk trygg på bre selv om du har kurs, kanskje til og med respekten kan forsvinne for enkelte etter kurs. Uansett, blåis ekke noe farligere enn klyvepartier, slutt og tull. Dessuten er DNT-brekurs harry :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.