Gå til innhold
  • Bli medlem

10 dager i jotunheimen


Peder K.

Anbefalte innlegg

Espen - Forskjellen mellom blåis og klyving er at mens de fleste har en viss fornemmelse for faren ved klyving og tar tilstrekkelige forholdsregler, er stegjern og isøks gjerne noe helt nytt og man må lære å bruke disse. Ikke minst må man lære hvor farlig blåisen er. Det er lettere for vanlige folk å vurdere risikoen ved klyving enn på breen.

I tilfelle det er tvil så har ikke jeg vært på DNT-brekurs, men den delen av DNT er neppe like tantete som resten av foreningen.

Peder K - tror jeg hadde spart pengene og konsentrert meg om toppturer som ikke inbefatter brepassasjer. Man trenger ofte isøks i bratte snøfonner o.l., så den må nok kjøpes inn uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous

Poenget er at å ferdes på breen er en helt spesiell opplevelse, det finnes andre ting enn steinrøyser i Jotunheimen. Er lite som slår brevandring egentlig, det gir fjellturen en ekstra dimensjon.

Farer ved klyving - lett å gå seg fast, endrede føreforhold, løst fjell osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Espen i denne saken... Ser ikke på blåis som farligere enn ei steinrøys/snøfonn med samme hellingsvinkel. Vanskelig å stoppe et fall ja, men det er vanskelig når urda begynner å røre på seg rundt deg også.

Jeg har ikke gått noe brekurs, men spaserer gjerne over bløisen likevel. Fikk noen tips av en brefører for noen år siden, og har trent mye på egenhånd senere. Der ligger nøkkelen; trening. Øve på teknikker. Leser gjerne om dem i bøker, og så bærer det ut i det fri for å øve. Vindskeiene på hytta har fått gjennomgå litt ved testing av diverse tauteknikker :)

Får sikkert kjeft for dette, men tåler vel det... Oppfordrer ingen til å rase ut på breen uten erfaring, men det er lov å prøve seg frem i "trygt" landskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder K - tror jeg hadde spart pengene og konsentrert meg om toppturer som ikke inbefatter brepassasjer. Man trenger ofte isøks i bratte snøfonner o.l., så den må nok kjøpes inn uansett. :)

Hvis du tenker sånn bli breene liggende som hindringer i veien mot toppen, mens de i virkeligheten kan fungere som de reneste motorveier på tur og retur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et direkte spørsmål fra Peder, og svarer selvsagt på det :)

Jeg mener at du har to alternativer:

1. Ta et brekurs

2. Gå på en guidet tur med fører

Det er selvsagt ingen i verden som kan hindre deg å gå på en bre med dårlig kompetanse eller utstyr. Men det er klart at det KAN få konsekvenser og det er du som rammes.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Espen i denne saken... Ser ikke på blåis som farligere enn ei steinrøys/snøfonn med samme hellingsvinkel. Vanskelig å stoppe et fall ja, men det er vanskelig når urda begynner å røre på seg rundt deg også.

Helt uenig !!!

Hva er mest eksponert:

-40 grader vedvarende rocks (fallhøyde 200m)

-40 grader vedvarende blåis (fallhøyde 200m)

Jeg vil tro at førstnevnte går greit uten sikring. Sistnevnte ville vært svært så dumdristig å bestige uten sikring, ettersom et fall=døden.

Bratt blåis kan være svært farlig. Større isflak kan rase ut, og da er det ikke mye hjelp i å ha stegjern og isøks godt plantet i flaket....goodbye !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å være uenig med både Lynve, Torgeir og Espen her, sjøl om de tydligvis er veldig uenige. Mener at mye avhenger av erfaring og kjennskap til de forskjellige breer fra år til år. Jeg tror kanskje ikke Peder K så for seg 40 graders breer, men mer å komme seg over her og der?

Peder K:

Det er masse folk i området denne perioden. Det er garantert folk som går ruta di, sleng deg med i ett taulag, evt spør ved hyttene før du drar avgårde. Har sjøl både tatt med meg og vært med andre over breer. Hyggelig å treffe nye folk òg.

Har du øks, jern og gjerne ett par slynger ordner det seg som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Jeg tror kanskje ikke Peder K så for seg 40 graders breer, men mer å komme seg over her og der?

Det er riktig Håvard. Har fått varierte tilbakemeldinger på dette med bre og er forvirret. Er ingen tøffing med erfaring som jeg nevnte innledningsvis. Har bare lyst til å subbe rundt (ikke løpe) og kose meg. Hadde vært kult å gå litt på bre, men har 2 barn og kjæreste og synes ikke det er ok å etterlate meg de pga evt dumdristighet. Ting kan gjerne være litt skummelt, men helst ikke dødelig da... :)

Skal la dette med bre synke litt, så kommer jeg med tilbakemelding på hva min konklusjon blir. Tipset ditt med å ta med breutstyr og se om jeg kan henge meg på noen var en god ide synes jeg. Men jeg er så fersk at når du skriver "slynge", så vet jeg faktisk ikke hva du mener. Sjekket på nettet og så at det var noen "tauløkker". Må man ha sånn sele under rompa også? Må jeg ha med tau også, eller pleier andre å ha langt nok tau for en evt forbipasserende? Sorry, veit jeg er fersk... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ville gjort dette:

Gått meg en tur over et flatt blåisparti, f.eks Steinflybreen ved Tjørnholstind, dette er ikke farlig. Da kan du bestige Tjørnholstind i tillegg, og det blir en fin og variert tur. Senere kan du evt. bli med på en mer seriøs bretur, gjerne med fører, kanskje også ta brekurs. Men jeg ville så absolutt ikke ventet med å utforske breen litt på egenhånd, det gjelder å bare holde seg unna snødekt bre og bratte partier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort dette:

Gått meg en tur over et flatt blåisparti, f.eks Steinflybreen ved Tjørnholstind, dette er ikke farlig. Da kan du bestige Tjørnholstind i tillegg, og det blir en fin og variert tur. Senere kan du evt. bli med på en mer seriøs bretur, gjerne med fører, kanskje også ta brekurs. Men jeg ville så absolutt ikke ventet med å utforske breen litt på egenhånd, det gjelder å bare holde seg unna snødekt bre og bratte partier..

Greit, konkret svar - takk. Siden denne breen er flat så trenger jeg vel ikke pigger og øks? Og hva med Tjørnholdstind i begynnelsen av Juli, trenger jeg noe annet enn mine fjellsko og godt humør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fjellsko og godt humør bestiger du greit Tjørnholstind i begynnelsen av juli Peder K. :) . Ta med litt niste og drikke også du :) .

Problemet kan være å krysse Leirungsåe. Det skal være en bru nordøst for Semelhøe (1302 moh); var der ihvertfall for 12 år siden :) . Ellers blir du kanskje nødt til å gå litt opp i Leirungsdalen, eller vasse over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være en bru nordøst for Semelhøe (1302 moh); var der ihvertfall for 12 år siden :) . Ellers blir du kanskje nødt til å gå litt opp i Leirungsdalen, eller vasse over.

Brua var der på lørdag den. Flomstor elv tømmer for øvrig mye av vannet ut av fjellet allerede. Er også et par steder hvor man kommer seg greit over i Leirungsdalen.... Ellers - vading på et sted hvor elva flyter roligere. Det er deilig og forfriskende for føttene - i alle fall på en finværsdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder K

Du trenger ikke sele & tau. Som regel drasser de fleste med seg mer enn langt nok tau, slik at èn el to ekstra går fint. Du binder deg rett inn på tauet, trygt og godt! :)

Men jeg trenger fortsatt en slynge for å koble meg på tauet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du trenger jo sele da, og så trenger du noen fotløkker som du klatrer opp av sprekken med, skal dette bli skikkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard & Espen:

Kan dere to bli enige og si meg hva jeg skal ha for å kunne hekte meg på et evt annet taulag? Den ene sier at jeg skal ha sele, den andre ikke... Komplett liste mottas med takk :D

Forøvrig vil jeg takke alle for masse fin info. Hvis det er flere tips om steder jeg burde besøke på min 10-dagers ferd (og som ikke er altfor vanskelig) mottas de med takk.

Reiser bort om noen dager til vestlandet for å jobbe. Blir antagelivis noen dagsturer i fjellene rundt Geiranger også og det gleder jeg meg til. Legger ruteforslaget mitt på denne tråden når jeg kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser at det kan virke litt diffust ut dette ja.

Jeg er av den oppfattning at det holder å binde seg rett inn på tauet i et taulag på 4-5 hvor de andre har seler. Vet jeg tråkker enkelte på tærne nå så:

- Kjøp deg ei rimelig sele (500,-)

- Stegjern

- Breøks

- 2 slynger (tauløkker)

Slyngene knyter du på tauet. Ved evt fall i sprekk, tråkker man i den ene slynga, drar opp den andre og tråkker i den. Drar så etter den første osv. Slynga låser seg til tauet når du tråkker i den.

NB! Dette er ikke ment som et "kurs" for brevandring, men lett innføring for å slenge seg med et erfarent taulag.

God tur :D

Enig nå da Espen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Foretrekker sele i taulag. Har 2 ganger vært på bretur som firmatur hvor det ble brukt innleid guide. Begge gangene ble det kun laget løkke som vi hadde rundt livet. Den ene turen var på Svellnosbreen.....det var ikke forsvarlig. Fort gjort å ramle ut av løkka hvis uhellet først er ute. Er ikke sagt at man blir hengende med beina ned ved et fall......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En annen ting er vel at det neppe er særlig godt verken for rygg eller innvoller å ta et langt fall ned i en bresprekk med kun en løkke rundt livet.

Har ikke selv forsøkt dette - men det er min naturlige første tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.