Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken primus skal jeg velge?


Bahaba

Anbefalte innlegg

Annonse

Helt sikkert kjempe brennere begge to :lol: , har ingen kjennskap til dem.

Har du sett på f.eks Coleman 442, en kongebrenner, trenger ingen forvarming, pump trykk, tenn på, og lite lyd

fra den.

Har selv en Coleman 533 og er kjempefornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg skal kjøpe en primus, og har sett meg ut to MSR brennere. Den ene er MSR Dragonfly og den andre er MSR XGK Expedition. Hvem av dem skal jeg velge? På forhånd, takk for tips :lol:

Hvordan har du tenkt å bruke den?

Skal du bare varme vann, eller steke og koke litt mer avansert?

Litt vanskelig å svare godt. for å sette det litt på spissen så blir det nesten som å spørre hva bør jeg ha på beina, uten å si om du skal subbe runt i stua, løpe på asfalt eller gå i fjellet....

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primusen kommer jeg til å bruke på fotturer/skiturer i fjell og lavland, ikke ekstreme turer. Jeg har gått 2år på friluftslivslinja på høgskolen i Bø, der kom jeg borti forskjellige primuser som fungerte og ikke fungerte. Erfaringen jeg gjorde meg var at de som hadde MSR var veldig fornøyde. Snakket med noen som hadde litt mer erfaring med flere typer primus og jeg fikk tips om MSR Expedition. Så fikk jeg en Dragonfly i bursdagsgave nå, men ser at jeg kan spare noen kroner hvis jeg bytter til Expedition. Da kan jeg kanskje like godt gå for Expedition?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville beholdt dragonfly til ditt bruk.

Grunnen til det er at du nevner forskjellig matlaging.

XGK er en primus med to innstillinger, av og full jetmotor.

Kjempefin til koking av vann, smelting av snø etc, men så fort du skal steke noe, eller noe skal småkoke er den ikke like grei.

Dragonfly er også svært driftsikker, men har i tillegg bedre justering av flammen slik at man kan bruke den til mer variert matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primusen kommer jeg til å bruke på fotturer/skiturer i fjell og lavland, ikke ekstreme turer. Jeg har gått 2år på friluftslivslinja på høgskolen i Bø, der kom jeg borti forskjellige primuser som fungerte og ikke fungerte. Erfaringen jeg gjorde meg var at de som hadde MSR var veldig fornøyde. Snakket med noen som hadde litt mer erfaring med flere typer primus og jeg fikk tips om MSR Expedition. Så fikk jeg en Dragonfly i bursdagsgave nå, men ser at jeg kan spare noen kroner hvis jeg bytter til Expedition. Da kan jeg kanskje like godt gå for Expedition?

Det er vanskelig å gi et fasitsvar, men en primus du føler deg trygg med er kanskje viktigere enn hvilke av brennerene du velger. XGK er nok den mest brukte (best markedsførte?) ekspedisjons-brenneren, men er kjent for å være vanskelig å justere. Dragonfly er ikke fullt så multifuel, men jeg kan ikke skjønne at det er avgjørende. Dragonfly er lettere å regulere, og derfor svir du ikke maten så lett.

Det har kanskje ikke skjedd den store utviklingen på dragonfly, den er den samme gjennom en årrekke, ikke mange klarer å holde liv i en uforandret modell så lenge.

Jeg mener at selve brenneren er forbildet for både Optimus og Primus

Alle andre har fordeler å fremheve, og ulemper å skjule. Det kjente ankepunktet mot MSR er plastik-pumpa, men tar du vare på den så burde du ha primus i maaaaange år.

Må gjerne tilføye at jeg er kjempe fornøyd med Optimus Nova gjennom snart 7 år, men igjen føler du deg trygg med MSR så er det nok den riktige for deg.

Alle trenger en vindskjerm, og den finner på min side: http://geocities.com/dagskarlsen/ den lager du gratis.

Skal du fyre inne i teltet så bør du lese denne testen fra forsvarets forskningsinstitutt m.fl.: http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf

Lykke til

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dsk,

Jeg så på linken til siden din at du har tegning til Nansens pimusløsning for å utnytte varmen maksimalt for snøsmelting. Jeg har lett etter en lignende løsning til bruk med en vanlig multifuel (primus omnifuel). Vet du eller noen andre om det finnes noe slikt å få kjøpt? Eller er dette slikt ekspedisjonsgutta får spesiallaget?

Litt utenfor tema, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig Nansenkjele må du nok få laget selv,

Koke-Willy (design Willy Gautvik) er det nærmeste du kommer, den blir laget i ny og ne og solgt via sportsnett, her har nok ekspedisjoner fortrinnsrett.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.