Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluestang for nybegynner


Lofoten

Anbefalte innlegg

Annonse
Hallo!

Hvilke fluestang er greit for nybegynner? Tenker primært en stang for lett ørretfiske.

Kan noen redegjøre for meg hva de ulike klassifiseringene betyr? #1 - #9 osv..

Husker ikke riktig hva feks 5-6 betydde men det er vektklassifisering, mener det var snøret det dreide seg om.

Uansett skal klasse 5-6 være en "all-round" klasse som egner seg fint til det meste, untatt grov laks, feks.

Stang, snelle og snøre må være innenfor samme klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fluefiske er det selve snøret som utgjør kastevekten. Klassene (AFTM) går på vekt, dess høyere tall, dess tyngre snøre. Klasse 3-4 er svært lett ørretfiske. 5-6 mest brukt som "allround", 7-9 for sjøørret/lett laks, og 10-12 er for tohåndsstenger etter laks. Kjøper du en 5/6 får du godt allroundutstyr.

Vil forresten anbefale stengene fra Slate. De har kommet ut som beste kjøp i svært mange tester. Se på: http://www.prima-villmark.no/

Ikke kjøp disse ferdigpakkene i plast.. Det er ikke så mange kronene ekstra for et utstyr som er 10 ganger bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline sine sett, som vi solgte på den butikken jeg jobbet, fikk veldig skryt.

Settet jeg solgte mest, som folk brukte som som "allround" var PRO CAST XP-E, koster jo ikke mer enn par tusen.

Dette settet kan du fiske sjøørret med, og funker fint til lett ørretfiske...

Kompis av meg har dette settet, og vi har fisket alt fra 200 grams til 2 kilos ørret.

Ser det er flere sett på xxl her:

http://www.xxl.no/templates/ProductCategory.aspx?id=58377&category=0383&level=3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner av og til Shimano sine ferdige sett.

Grei stang, ille snelle, grei nok kasteline.

Utstyr for 1000-1500 kroner fungerer for ørret.

Stanga bør være 9-10 fot og i vektklasse 5-7

Velg heller en billig snelle og ei god stang, og oppgrader etterhvert.

Billige sneller (1-200,-) har elendig brems, men fungerer for øret opp mot 2Kg.

Fluefiske er kjempetopp :wink::D:?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

selv om du er en nybegynner har du vel som mål å fortsette å fiske med denne stanga etter du har blitt litt mer erfaren.

Jeg som mange andre kjøpte meg en #5/6 stang som en begynnerstang. Den kom som endel av et sett med snelle og snøre. Snella var skit.

Jeg som mange andre byttet ut denne stangen og snella med nytt utstyr og la litt mer penger i det.

Jeg endte opp med en #4 stang som passet meg ypperlig og jeg tror at det vil passe for de fleste som skal fiske ørret og andre ferskvannsarter. Denne vil jeg tro jeg har i mange år. Jeg tror jeg ville lagt litt mer enn 200 kr i ei snelle. Bremsen er dårlig og det er greit at tannhjul ol. inne i snella ikke er av dårlig kvalitet. Og man bruker bremsen selv om fisken ikke er allverdens stor når man fisker med flue.

Lengden på stanga kan være 9 fot. Jeg selv har kortere, men jeg hadde fisket endel år med flue når jeg kjøpte den, og jeg fisker ofte hvor det er litt krattskog så det er veldig greit og ikke ha en altfor lang stang.... Man kaster ikke lengre med en lang stang.

Prøv litt forskjellige stenger i denne klassen.

Hvis du skal fiske i sjøen etter sjøørret ville jeg gått for en kraftigere stang. Jeg har #7 og klarer meg fint med det her på Sørlandet selv med litt vind i mot. Og saltvannsbestandig snelle.

Gå inn på fluefiske.net på forumsidene der og se om du kan få deg noe brukt. Det er mange utstyrsfriker som gjerne rydde unna endel utstyr inne i mellom. Noe av dette utstyret er bare prøvekastet og ikke brukt i vesentlig grad. I tillegg er en ivrig fluefisker ofte glad i utstyret sitt (nei ikke det utstyret) og tar godt vare på det så man kan gjøre et godt kjøp.

Håper dette var til hjelp.

mvh

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i at en firerstang er fint etterhvert, men den er vanskeligere å lære med. Jeg ville ikke gått under fem pga at den blir mer ømfintlig for vind. Om man senere vil satse mer på fluefiske kan man supplere med firer, sjuer og andre. Holder fremdeles på 5/6 som begynnerstang.

Forøvrig enig i at snella ikke er så viktig hvis man ikke skal på laksefiske.. Alt inntil to kilo kan tas på enkel snelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg ville ikke valgt en stang i klasse over 5 for lett ørretfiske....

Når du kommer opp i #6 snører blir det etter mitt syn for kraftig til denne typen fiske og du vil få lyst på noe lettere ganske fort.

90% av mitt ørretfiske foregår med stenger i #3-4, på vindfylte dager bærer 4'ern greit et #5 snøre.

Det er som nevnt litt lettere og lære med stenger i # 5-7 men til lett ørretfiske vil jeg si at #4 er optimalt og ikke veldig mye vanskligere å lære med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 14 år senere...
fjellræv skrev (43 minutter siden):

XXL har tilbud nå ser jeg, noen som vet om denne er ei grei nybegynnerstang?

Stang, snelle og backing er nok veldig kurrant.

Snøret tviler jeg er noen høydare, det er ofte enklere å lære med en snøreklasse opp i forhold til stang. Da slipper man å ha like mye klump ute for å lade stangen.

Guideline har hatt relativt bra kvalitet på det meste de har solgt i senere tid. Prisen er god, føles snøre trøblete kan du bytte til noe bedre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel versjon av et slikt sett liggende, ikke noe i veien med stangen. Det finnes såklart bedre, men det kommer mest an på han som kaster med den å hvilket snøre som står på.

Har hatt alt i fra billige til svært dyre stenger både 1H og 2H. idag fisker jeg med rimeligere stenger. Det var en gang man trodde prislappen på stangen var veldig avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (2 timer siden):

XXL har tilbud nå ser jeg, noen som vet om denne er ei grei nybegynnerstang?

Ganske enig med forrige taler. Det eneste som mangler i settet er et stoff-futteral. Ofte gidder jeg ikke bære tuben, og da er futteralet veldig greit å ha. Også når den ligger i tuben, hvis ikke  den har indre lommer til hver stangdel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse.

Men du kan feks begynne med en litt kraftigere og kortere fortom i starten. Du burde ha noe i enden av den, helst en flue. Men du kan ta avbiteren å klippe av kroken for treningen sin del.

Å stå på en brygge eller stein litt opp fra vannet gjør det også enklere, da får snøret bedre tid i luften uten å touche vannet.

Stoppen bakover burde være ganske kontant, å du må la loopen få strekke seg ut før fremkastet begynner. Starter du for tidlig får du piske effekt som lager knuter på fortom eller i verste fall tar knekken på fortom.

Det trengs ikke mye kraft men bestemte presise bevegelser 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har #3, #5 og #7 (+ tohånds)

#3 til lett fluefiske i elv, små vann og på fjellet når vind tillater det.

#5 allround, brukes mest på fjellet i vind, og litt til lett sjøørretfiske med nymfer.

#7 sjøørret / lett laksefiske

Jeg hadde og 5/6 til å begynne med, men skifta den ut når jeg fant LPXe (legendarisk Guideline-stang) på opphørssalg.

Jeg har solgt mange fluestenger, i ulike former, prisklasser og varianter. Fra billige Sølvkroken sett pakket i plast (styr unna!), til toppmodellene til G.Loomis og Scott. Jeg jobbet i en sportsbutikk med parkeringshus, og vi tok (seriøse) kunder med på garasjetaket for å prøve aktuelle stenger. Alle har ulike teknikker, så ei stang som passer min eksplosive teknikk, trenger ikke å passe deg. Siden du ikke har kastet noe selv, så vil det være vanskelig å anbefale deg en spesiell stang. 

Det samme gjelder flueliner. Ei line som er god til din teknikk, stang og snelle, trenger ikke å passe meg og mitt utsyr. Dette må du nesten prøve deg frem til etterhvert. De må byttes med jevne mellomrom, særlig om du fisker mye. Du bør ha flylinedressing, etterhvert, for å beholde den glatt og flytende. Det som skiller linene er hvordan vekta er fordelt. Mye vekt foran? Mye bak? Nybegynnersett bruker å ha en mellomting, som er relativt enkle å kaste med, men hvor det er vanskelig å oppnå de lengste lengdene. Fluelinene kommer i flyt, synk eller intermediate (saktesynkende). Til ørretfiske er det flyt som gjelder, og jeg tror alle nybegynnersett kommer med flyteline. Også det settet du linker til (mange år siden jeg jobbet I sportsbutikk, så kjenner hverken til stang, snelle eller flueline).

Når du skal øve deg trenger du god plass. Jeg har hatt kastekurs i alt fra Årungen rostadion, til ridehaller (om vinteren). Du kan godt stå i en park, ferdigslått åker (spør grunneier!) eller tilstrekkelig stor plen. Husk at vannet er med på å spenne opp fluelina så du vil ofte oppleve at du trenger færre bakslenger når du står ved vannet. Jeg anbefaler dette, om du har mulighet i nærheten av der du bor. Som @Kristoffer Sandnes skriver,  er det en fordel om du får litt høyde. Da tåler du litt slingringsmonn på timinga di, som ikke vil sitte med en gang. Ikke vad ut til midja til å begynne med! 😅 Flytebrygger er fine å øve fra. Du står stødig og du kommer litt opp fra vannet. Husk også å ta høyde for vind. Det er fryktelig vanskelig å kaste med sidevind mot kroppen, enten må du snu deg å kaste andre veien, eller slenge flua med det som nå blir baksleng. En teknikk som spiser et par meter av ditt kast. Dette er noe man må venne seg til, særlig når man fisker sjøørret. Trøst deg med at fisken ofte står nærmere land  enn du tror, og at du skremmer mer fisk enn du tror med de lange kastene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for klasse 5. Det er lettere hvis det er litt vind, og noe større blir veldig kjedelig til lett ørretfisket. 
jeg har selv fisket mye laks i 2-5kg klasse med klasse 7, så det blir helt overkill for lett fiske.
 

ellers ville jeg anbefale og starte med et guideline kit på tilbud eller finn. Så kan du heller prøve deg frem etterhvert som du finner din teknikk og stil. Som det nevnes over så er optimal stang, (aksjon, stivhet osv), klasse, snøre og kombinasjonen av dette helt avhengig av din stil og dine preferanser. Blir fort dyrt om du skal prøve deg frem med durt utstyr fra start.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.