Gå til innhold
  • Bli medlem

nybegynnervandring i midten av juni :)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

vi er to jenter på 24 som har et brennende ønske om å gå en uke fra hytte til hytte i midten av juni, gjerne i rondane.

men jeg har forstått det slik at det ikke er ideelle forhold så tidlig på sommeren? er det noen steder i fjellet hvor det ikke er så vått og hvor det er vakkert å traske? vi er ikke noen toppturentusiaster, men vil jo ha litt å bryne oss på da :?

vi bor på sunnmøre og vil helst slippe å dra så veldig langt sør.

håper noen av dere erfarne kan komme med tips og råd til oss!

:( camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

I Rondane er det jo omtrent ikkeno snø i midten av juni. I år kan det se ut som snøen forsvinner fort i jotunheimen også, i alle fall østjotunheimen.. Og, Rondane er jo kjipt, så jeg ville absolutt vurdert Jotunheimen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

åkej! hører det er flere som sier at rondane er litt småkjipt.. men hvordan er jotunheimen i juni? vi orker ikke å gå i støvler liksom..

forslag til ruter og hvor det er vakkert osv mottas med stooor takk :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifjor var kona og jeg på Veslesmeden (2015 moh) i Rondane 8. juni. Det gikk helt fint på beina da, og i år ligger det an til å bli tidlig bart med den varmen vi har hatt i det siste. Og for noen år siden var vi nord i Rondane 9. juni uten å nesten gå på snø i det hele tatt. Så det er fint mulig med fottur på den tiden i det området :? .

Jeg har også gått i øst-Jotunheimen i midten av juni noen ganger uten at det har bydd på problemer. I år kan det fort bli fotturforhold der også i midten av juni, hvis ikke vinteren kommer tilbake i fjellet de kommende ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva er "fotturforhold"?

Personlig synes jeg det er strålende å ha mulighet til å gå på snørenner. Fin avveksling i oppoverbakkene, og i nedoverbakkene... 10x raskere!

Det er jo litt vått rundt omkring, men det er jo greit nok for litt kortere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "fotturforhold"?

Jeg regner med at du skjønner hva jeg mente med det :? , men for ordens skyld, så var det vel et forsøk på å si at snøen har trukket seg såpass mye tilbake at man greit kan ta seg fram på beina uten å måtte tråkke igjennom altfor mye råtten snø.

Snørennene er jeg også en stor "tilhenger" av. Mang en gang er de benyttet som akebakker ned, og ofte legges turen opp slik at snøfonnene kan komme best mulig til nytte. Snøen kan være et langt bedre alternativ enn lange steinrøyser fulle av vaklende steiner, men snøen er ofte litt råtten tidlig på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hold god avstand til evt rein du treffer tidleg i Juni. Villreinen kalver ca midten av mai - så kalvane er ikkje store og dei voksne har lite å gå på. Unngå å skremme opp reinen, og Rondane har ein del villrein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå må det ikke bli altfor mye "reklame" for snøbakker her på forumet. Vi snakker jo tross alt om noe jeg antar er den viktigste enkeltårsaken til dødsfall i norske fjell: Glissade nedover snøfelter, som gjerne litt lengre ikke er snøfelter, men isfelter, og som ender i en ur.

Kanskje er ikke de værste forholdene i juni, men heller i juli/august hvor det øverst er årets snø, og så møter man på fjorårets lenger nede på fjellet. Men jeg tenkte det kunne være på plass med en liten advarsel !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Camilla!

Forstår av tittelen "nybegynnervandring" at dere kanskje ikke har gått veldig mye blant tindene? Hvis det stemmer, dra til Rondane! Joda, jeg er enig i at Jotunheimen er artigere, men på ei uke får dere med dere mye i Rondane.

Forslag til rute:

Dag 1, Høvringen - Rondvassbu (Evt start ved Mysuseter)

Dag 2, Ta en topptur til VinjeRonden og videre til Rondeslottet.

Dag 3, Fra Rondvassbu, gjennom Illmanadalen til Bjønnolia

Dag 4, Bjønnolia - Dørålseter (evt over Høgronden)

Dag 5, Dørålseter - Høgronden - Midtrondene - Digerronden (8-10t)

Dag 6, Dørålseter - Rondvassbu

Dag 7, Hjem

Disse toppturene er rimelig greie og krydrer turen. Kanskje er 2 nye toppturentusiaster fødd iløpet av ei uke? Det setter jo vi gutta pris på veit du :D

God tur, så ses vi i Jotunheimen neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

takk håvard!! :)

skal sjekke ut den ruten nærmere, det er slik hjelp vi trenger vettu! vet du noe om hyttene i de områdene eller hvor jeg evt kan få tak i info om dem? åh nå ble jeg gira!!

ja du har helt rett, vi sliter ikke akkurat ut tindene her på sunnmøre, selv om vi kanskje burde det - det er jo et eldorado her.. men vi er av den litt mindre ambisiøse typen, hehehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
takk håvard!! :D

skal sjekke ut den ruten nærmere, det er slik hjelp vi trenger vettu! vet du noe om hyttene i de områdene eller hvor jeg evt kan få tak i info om dem? åh nå ble jeg gira!!

ja du har helt rett, vi sliter ikke akkurat ut tindene her på sunnmøre, selv om vi kanskje burde det - det er jo et eldorado her.. men vi er av den litt mindre ambisiøse typen, hehehe..

Eldoradoet er til for å benyttes :)

Trenger ikke være ambisiøs for å se Sunnmøre fra høyden.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

hehe, nei vi har ikke ferie i juli dessverre. men somsagt, vi er helt ferske på dette, og hva trenger vi egentlig for en slik tur? er student og kjempeblakk, så hvis det innebærer utstyr og sko og stæsj for mange tusen så er det egentlig bare å glemme. å hvor mye planlegging bør vi gjøre? har ikke lyst å lage så mye "styr " ut av det liksom.. er jeg naiv nå? hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere går fra hytte til hytte blir det mye gåing med tildels ganske tung sekk. Man blir ganske lei av å se fjellene nedenfra også etterhvert.

Jeg synes det er bedre å bli noen dager på samme sted og gå toppturer istedet. Da får man masse fin utsikt, og det blir mye mindre bæring av tung sekk. Man klarer seg også med litt mindre utstyr. Det er mange topper som er helt greie for nybegynnere. Noen av de har til og med sti til toppen.

Masse steder i Norge er det selvbetjeningshytter som er helt greie å bo på og koster 100 kroner natta hvis man er medlem av DNT.

Ikke kjøp en masse dyrt utstyr. Det er bare tøv. Om sommeren i Jotunheimen går det fint med vanlig turtøy (Anorakk og vindbukse og ullgenser osv..osv..) Den ene investeringen man bør gjøre er gode Fjellstøvler. Det MÅ man ha.

God tur!

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda: Jeg er enig i at gode fjellsko er noe av det man har mest igjen for på utstyrsfronten, men etter å ha gått hytte til hytte turer tidligere i gummistøvler, alt. gummistøvler i kombinasjon med joggesko er det bare å fastslå at det funker det også. En fjellsko light kan også være et alternativ. Det er også stor forskjell på det beste motorveiene i litt lavereliggende fjellstrøk og litt mer røffe ruter i midt og vestjotunheimen.

Det er fullt mulig å gå i en del fjellområder uten varige mén, men med stor sannsynlighet for å bli våt på fotan. Bare sånn dersom man ikke vet om man har tenkt å gå så mye i fjellet, men bare vil prøve det litt ut liksom. Da trenger man ikke fullblods fjellstøvler som koster opp mot 2000.-

Man blir sannsynligvis blaut på føttene ja. Sjansene for å tråkke over er litt større og mulighetene for å skli på en stein er litt større, men det kan funke. Derfor uenig i utsagnet "MÅ ha" uten forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man kan nok rusle tur i fjellet uten fjellstøvler. men som du selv påpeker øker sjansene for å bli våt på beina eller skade seg, tråkke over eller skli. jeg vet ikke om jeg vil anbefale nybegynnere å ta disse sjansene. Man skal jo ha det trivelig på tur også.

Da blir det litt rart for meg å gå inn på en diskusjon om "må" eller "bør" er det riktige ordet å bruke. Poenget er heller at når man skal investere i utstyr er støvler noe som bør stå høyt på prioriteringslisten.

Det vrimler av forskjellige anbefalinger for kjøp av turutstyr og det er ikke lett for folk å finne ut hva de egentlig trenger, og hva de strengt tatt kan klare seg uten. Sjansen for at man kjøper noe man godt kunne klart seg uten er ganske høy.

Det er fryktelig mye rart jeg egentlig kan klare meg uten på fjellet. Men for meg er gode støvler omtrent øverst på "må listen". Har man trøbbel med beina, er det meste ellers utrivelig.

Jeg håper dette oppklarer litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreiv det bare litt fordi jeg fikk inntrykk av at Camilla helst ikke ville investere i noe i forkant av denne fjellturen, og skal man ha gode fjellstøvler så koster det fort 2000.- Noe man strengt tatt kan klare seg uten.

Mellom gode fjellstøvler og joggesko finnes det jo også rimeligere og mindre gode alternativer til en drøy 1000 lapp.

Skal man f.eks. gå Spranget - Rondvassbu - Bjørnhollia - Dørålseter - Rondvassbu - Spranget tror jeg de fleste kan klare seg med det de måtte ha i Garderoben, selv om man kanskje ikke føler seg spesielt hipp på Rondvassbu med olabukse, joggesko og ei sliten regnjakke, but who cares ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyrsbehov

Har gått noen høydemeter og mil i fjellet i joggesko og lett turutstyr, gjerne gammelt ! - blant annet 2000 meterstoppene i Rondane. Har utallige ganger starta med fjellstøvler, men lagt dem i sekken etter et par mil. Mitt råd til "nybegynnere" i fjellet er å kjøpe lette og relativt myke fjellstøvler (av den typen du får på tilbud for ca 1000 kr). De vil normalt være "stive nok", lette å gå inn og vesentlig mere behagelig på forten enn de kraftigere og stivere fjellstøvlene mange mener du må ha. Se ellers tidligere debatt om gnagsår. Og resten av utstyret ?

Det meste dere trenger ellers har dere, resten låner dere !

Skulle dere fortsatt mangle noe, så be om forskudd på julegave og kjøp noe dere ellers også vil ha behov for !

PS ! Husk lakenpose og sjekk hjemmesida til DNT der de også har en link til utstyrsliste og sørg for at sekken ferdig pakka, med matpakke og en lett termos ikke veier over 9 kg !

GOD TUR !!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.