Gå til innhold
  • Bli medlem

Byrev


Torodd

Anbefalte innlegg

...kanskje vel off-topic dette, men i følge min bror har også reven begynt å innvadere Drammen så her deler jeg derfor mine erfaringer fra å bo blandt rever i en storby.

Her i Storbrittania har reve angrep på lam falt som en stein på statistikkene. Ergo kan vi nå sende lam til Norge og deres middagsbord.

Forklaringen er at revene har kollektivt flyttet til byene. De revene som er igjen på landsbygda er blandt de vi kan kalle bygdetullinger.

De smarte revene bor i byene og mange av dem lever som grever.

Jeg ser rev hver eneste dag; 365 dager i året. Jeg bor i utkanten av Glasgow, Skottland. Jeg har (høyst sannsynligvis) revehi noen meter unna huset, ned mot en motorvei. I dag tidlig var jeg ute klokka 0430 for å spille golf. Jeg snublet over to avslappede rever på trappa. De sendte meg noen blikk som sannsynlivis ikke var vennlige. Jeg gikk tyve minutter bort til klubbhuset på golfbanen og så rev hele veien.

Etter å ha klatret over muren til golfbanen, så jeg en rev sove på trappa til klubbhuset. Sannsynligvis full og preget av en natt på byen.

Jeg slo ut sammen med en venn og vi kom til hull seks der vi traff golfbanens residerende rev. Et langt slag fra 150 meter ut traff greenen rett ved flagget. Reven tok den og lekte seg med ballen. Et tilbud om en sjokolade i bytte med ballen ble akseptert. Det juridiske ordet for dette er "utpressing" og dette straffes med fengsel inntil 15 år her borte (jeg vet; jeg har bodd i Belfast og Londonderry). Reven fulgte etter oss hele tiden, lekende rundt oss og stadig borte på ballene. Mer sjokolade fulgte. Tydeligvis har denne reven funnet ut at ball = godsaker. Ordtaket "Lur som en rev" er 100 % riktig. For ett år siden observerte jeg den samme reven liggende død ute på en gressmatte. Jeg var i sorg der jeg gikk opp til den. Kråkene syntes dette var stas; en død rev. Så stas at en av dem var borte og løftet på dets hale. Selv Lasarus har ikke hatt en bedre retur fra døden enn den reven og kråka ble sendt over perleporten til de evige jaktmarker.

Rev - Kråke = 1-0. Så vi fortsatte å spille golf med reven hengende rundt oss som ei bikkje. Sjokoladen tok slutt og reven fant ut at en soling var å foretrekke. Så den la seg ned i solsia og observerte resten av golferene.

BBC hadde for ett år siden et program som heter Springwatch der de fulgte ett tyvetalls dyrearter og deres liv over 14 dager. En av dem var byrevene i Glasgow. I den forbindelse, fulgte de en gammel rev. Da dette foregikk om natta, kjøpte de inn kinamat fra et gatekjøkken for filmcrewet og satte den i baksetet på en liten bil mens de stakk rundt hjørnet for å filme. Dessverre med et vindu litt på gap. Nok til at en rev klarte å utvide gapet, ta seg og muligens flere andre rever inn i bilen, spise seg stupmett og gi BBC en renseregning på bilen på flere tusen kroner. Filmcrewet fikk god film, men dessverre ikke av det som foregikk i bilen. Rev - BBC = 1-0

Vi har hatt rev i Glasgow i fem år nå. Reven har etablert seg i Glasgow, sammen med oss mennesker. Det samme gjelder i London. Så ta dette rådet til deres hjerter, dere i Norge som nå også får byrev:

Ikke tro at dere er smartere enn rev.

Ikke undervurder reven.

Ikke tro at reven ikke kan manipulere dere.

Ikke tro at en rev er noe annet enn et rovdyr.

Lykke til med samboerskapet.

torodd

dressert, manipulert og rundlurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som reven er en av disse tilpasningsdyktige dyrene som f.eks kråka. Så et foredrag om kråker nylig, hvor de gir en del eksempler om hvor bra den har tilpasset seg bylivet. De har for eksempel begynt å bruke verktøy (bøyer til en bit streng om til en krok og bruker den til å fiske ut mat).

I sverige følger enkelte kråker med på folk som driver isfiske, de ser fiskeren lage hull i isen, legge ut snøre.. når fiskeren går vekk så kommer kråka, drar opp snøret, spiser agnet og lar kroken ligge igjen.. I japan har kråker begynt å spise nøtter, noe en kråke egentlig ikke klarer å åpne. Det kråkene gjør er å slippe nøttene ned på gangfelt når bilene kjører der, bilene kjører over nøttene og knuser dem. Kråkene venter så til det blir grønn mann før de flyr ned og spiser innmaten.

Det artige er at kråker lærer av hverandre.. Kråker innenfor et område kan f.eks de samme triksene, men drar man til en annen verdensdel så har de helt andre triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dyrene er tilpassings dyktige, er velkjent.

Vi har noen måser som holder til i en liten by på vestkysten her. De pendler hver morgen med den tredve minutters ferga til og fra en større by som tydeligvis har bedre mat enn der de holder til. Å fly selv, er dem for late til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til rev i byen i Norge. Men jeg ser vel ofte rev i nærheten av bebyggelse, bl.a. der jeg bor. Har ett år hatt en mor med 4 unger som stod og ammet dem rett på veien vår. Vi har matet ungen et par ganger ved å legge ut pølser og marinert lammekjøtt. (Skulle kanskje ikke ha gjort det da). Men revungene var veldig glad i dem.

Tror du revene i Glasgow spiser mest rotter? Siden de fleste byer har flere rotter enn mennesker hadde det kanskje vært en forklaring. Og ellers selvfølgelig menneskenes matavfall og foring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til rev i byen i Norge. Men jeg ser vel ofte rev i nærheten av bebyggelse, bl.a. der jeg bor. Har ett år hatt en mor med 4 unger som stod og ammet dem rett på veien vår. Vi har matet ungen et par ganger ved å legge ut pølser og marinert lammekjøtt. (Skulle kanskje ikke ha gjort det da). Men revungene var veldig glad i dem.

Tror du revene i Glasgow spiser mest rotter? Siden de fleste byer har flere rotter enn mennesker hadde det kanskje vært en forklaring. Og ellers selvfølgelig menneskenes matavfall og foring.

Revene i Glasgow spiser kebab, drikker øl og sjekker opp damer (som gir dem mat).

Det første og det siste over er sant. Revene spiser alt som kommer deres vei. Muligens også rotter. Jeg vet ikke. Jeg har sett rev ta skjærer, kråker og ekorn. Men mange rever lever av damer som de sjarmerer/manipulerer til å fore dem med god mat. Jeg har sett halvdød rev komme haltende bort til folk for å tigge. Så halter dem sykelig rundt hjørnet med mat i kjeften for deretter å slå over til tilnærmet triumferende lunting, helt uten halting eller sykdom av noe slag.

Deriblandt ble greenkeeperene på min golfbane rundlurt på denne måten i flere måneder. En av dem gikk t.o.m i kirka og ba for revens snarlige helbredelse. En helbredelse som skjedde hver gang greenkeeperene var utenfor revens synsvidde. Dessverre ble reven tystet på av en golfer (ikke meg !!) og dets gratis måltider var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.