Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Alpinist I og utvendig feste til liggeunderlag?


Anbefalte innlegg

Annonse

Det erjeg enig i, men synes dette er et problem på mange sekker, spesielt om en ønsker å feste underlaget vertikalt slik som meg....

Vurderer selv denne sekken, kom gjerne med tilbakemeldinger når du har vært og prøvd den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte litt på dette, for min Alpinist har feste for liggeunderlag vertikalt på sekken, eller bruke eksterne stropper å feste den på toppen av sekken i de festene som er der.

Legger ved et bilde jeg nettopp har tatt.

post-1089-133474553909_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er av en gammel Alpinist-modell, på den nye modellen er reimene av en eller annen grunn fjernet. Skjønner ikke hvorfor, og har gitt beskjed til Bergans at jeg synes de skal sy på disse reimene igjen.

Men i alla daga, er dem gått helt av skaftet :D , fjernet to enkle stropper som er genial

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det erjeg enig i, men synes dette er et problem på mange sekker, spesielt om en ønsker å feste underlaget vertikalt slik som meg....

Vurderer selv denne sekken, kom gjerne med tilbakemeldinger når du har vært og prøvd den!

Trist å høre at det er slik. Har en billig Helsportsekk jeg kjøpte på OBS. Der kan jeg feste det vertikalt (om enn litt dårlig da det bare er 1. stropp og ikke noe clips-feste). Tror ikke jeg gidder å prøve den hvis det ikke er feste utvendig for liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Bergans.no:

Ekspanderende, avtakbart lokk med utvendig og innvendig lomme

Hovedrom med snølås og avtakbare sidelommer

Ekstra stor, halvmåneformet glidelåsåpning i front for god oversikt over innholdet

To bærehåndtak for generell håndtering av sekken

Godt med festepunkter i bunn, front og topplokk

Laget i robust rip-stop/polyester

Opplegg for drikkesystem

Volumet er inkludert sidelommer

Vekten er inkludert sidelommer

Bilde(klikk på bildet for stort) vanskelig å se noen fester her:

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Friluft/Ryggsekker/Bergans+Alpinist+II+110L+%2F+Viking+II+110+L.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRvK3i.ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner man en sekk som passer på alle andre måter må man jo bare løse dette. På den forrige sekken min hadde jeg ikke feste for underlaget vertikalt. Jeg løste dette helt enkelt med en stropp jeg dro rundt hele sekken. Enkelt og helt greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner man en sekk som passer på alle andre måter må man jo bare løse dette. På den forrige sekken min hadde jeg ikke feste for underlaget vertikalt. Jeg løste dette helt enkelt med en stropp jeg dro rundt hele sekken. Enkelt og helt greit...

Hei, det var smart ja. Takk for tilbakemeldingen. Hadde du sidelommer på den ryggsekken hvor du gjorde det? Er redd sidelommer kan gjøre det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sekken hadde ganske flate sidelommer som ikke sto ut, så det gikk fint. Ser at det kan være et problem hvis det er store lommer. Kanskje det går med to stropper, over og under lommene..? Noen sekker med sidelommer har "passasje" under lommene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant ja. Selv min billige Helsport sekk har det. Sendte mail til magasinet.no som selger Bergans sekkene. Spurte om det er mulig å feste liggeunderlaget på utsiden. Skal bli spennende å se hva de svarer. Hvis man kan kjøper jeg heller Bergans Alpine 1 på 130 liter enn Norønnas Recon Pack. Skiller 1300 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i dag mellom valget av Alpinist og Para Ranger. Har blitt litt skeptisk til Alpinisten nå. Ser ikke ut som det er så mange festemuligheter utenpå den sekken nei. Dårlige greier. Ser bedre ut på Para Ranger. Også er det sidelommer da, Para Ranger sine er ca 16 liter pr stk tror jeg, men det er ikke oppgitt på Alpinisten.Noen som vet hvor store sidelommene på Alpinist 110 er?

Så også at Alpinst var teste i Friluftsliv, fikk toppkarakter dog det var gammel modell som har flere festemuligheter(ser det ut som ihvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i dag mellom valget av Alpinist og Para Ranger. Har blitt litt skeptisk til Alpinisten nå. Ser ikke ut som det er så mange festemuligheter utenpå den sekken nei. Dårlige greier. Ser bedre ut på Para Ranger. Også er det sidelommer da, Para Ranger sine er ca 16 liter pr stk tror jeg, men det er ikke oppgitt på Alpinisten.Noen som vet hvor store sidelommene på Alpinist 110 er?

Så også at Alpinst var teste i Friluftsliv, fikk toppkarakter dog det var gammel modell som har flere festemuligheter(ser det ut som ihvertfall).

Fikk tilbakemelding i fra Magasinet. "Ja". Var alt de skrev i mailen, så da går det kanskje da... Para Ranger koster 4299,- ca. på XXL. Litt skeptisk til den etter at festet til den ene skulderreima røyk for en her inne, etter han løftet sekken i den.

Skrev forresten en mail til Bergans også, hvor jeg spurte om det samme. Om man kan feste liggeunderlag på utsiden av Alpinist. Tidligere har jeg fått en rask tilbakemelding vedr. et annet spørsmål, men ikke denne gangen. Kanskje ferie...

Edit: Mente ikke å skremme deg Kongle vedrørende Para Ranger. Var bare det at en skrev her inne at skulderreima røk pga. det, men han fikk også tilbakemeldinger på at man skal aldri løftr en sekk etter skulderreima når sekken er lastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ny Alpinist som jeg ikke har begynt å bruke enda - men sjekket opp saken på min og det er masse festepunkter på sekken.

I tillegg er det 3 reimer på siden av sekken på hver side.

1 rem på baksiden av lommen (det er åpning mellom lommene og sekken slik at man kan ha ski,staver, isøks eller lignende der)

1 lang rem over og en rem under lommen på hver side. Disse reimene kan også krysses, men jeg tror ikke det er meningen.

Jeg synes Bergans sin løsning er helt grei. Jeg har alltid med meg noen reimer ekstra, og synes i grunnen for mange reimer er i veien på de fleste sekker. Spesielt om man skal bruke sekken på reiser i utlandet med lemping på flyplasser osv. Bedre å ha et fleksibelt system.

Kjell Iver

post-497-133474554468_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.