Gå til innhold
  • Bli medlem

McKinley Sovepose


Anbefalte innlegg

Har en super vintersovepose, men nød drev meg en gang til å kjøpe en McKinley sovepose til sommersbruk. Den har vist seg helt ok i lavlandet på sommeren/tidlig høst, men nå vurderer jeg å ta den med på fjelltur i sommer (for å spare 500 gram vekt) hvor jeg skal sove i Helsport fjellduk (med reflekterende alu inni) eller telt. Den hevder å være ENgodkjent med comforttemp på +6 grader. Dessverre mista jeg min 3 sesongs pose i fjor og har ingen planer om å bruke penger på en ny nå i sommer. Lurer på om noen har erfaringer/råd - både om McKinley kan stoles på når det kommer til komfortgrense - og om man bør ta sjansen på en så "kald" pose i fjellet om sommeren. (Før har jeg brukt en tresesongers som aldri har bydd på problemer, men den er altså tapt - derfor ingen erfaringer fra fjellet med den nye sommerposen) Skal bruke både fjellduk utenpå og silkelakenpose inni, noe som jo får opp temperaturen noen grader. MCKinley er jo et billigmerke, derfor jeg er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg legge til at alternativet er en drøm av en vintersovepose med fantastisk dunkvalitet. Men den veier 5-600 gram mer enn den andre, er egentlig altfor varm (den tåler -30 glatt) og tar ganske stor plass i sekken selv med kompresjonstrekk. Derfor litt lite lysten på å bære den rundt i nesten 10 dager når jeg skal sove bare et par av nettene ute. Spørsmålet er om jeg likevel blir nødt til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har personlig kun erfaring med et mckinley telt, brukt i godt vær i jotunheimen.

Dersom posen din oppgir et temperatur utfra EN-skalen tror jeg du kan stole på det. Mckinely er vel G-sport sitt merke og jeg tviler på at de våger å jukse på slike ting. +6 grader er sannsynligvis comfort-temperaturen for menn og da ligger gjerne comfortemperaturen for damer på rundt 10 grader. Jeg vil tro at du nærmer deg en comfortemp på rundt 0 grader med lakenpose og fjellduk, men sparer du vekt med dette i sekken?

Du vil også kunne tjene noen grader på å ligge i ullundertøy og lue.

Det du kan gjøre er å teste posen ute nå i disse regnværsdager når det ikke er så varmt så kanskje du får en pekepinn på hvor varm du holder deg i den. Det kan nok og lønne seg å sjekke værmeldingen før du reiser og se ann temperaturene på natten (yr.no er bra for dette), dog kan en værmelding endres over 10 dager.

Ettersom de fleste overnattingene skal være inne tror jeg det vill gå bra med den lette posen med lakenpose og ullundertøy (pass på å få ligge midt i teltet så stjeler du litt varme fra alle andre), på den andre siden er det kjipt å fryse hvis det blir litt kjølig. Med vinterposen din tror jeg du risikerer å ligge å svette hver natt.

Vet ikke om det var så mye hjelp i disse betraktningene...

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha på seg et ekstra lag mens du sover er nødvendig for å oppnå den komforttemperaturen som er oppgitt ettersom det er EN-13537 det er snakk om. Den måles på en termsik dukke ikledd en treningsdress;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for McKinleyen. Skal du bære den i 10 dager oppveier et par netter "på grensen" den ekstra vekta. Så ille blir det neppe. Jeg har ofte med meg lakenpose for turisthyttene og sommersovepose for utenettene. Når jeg har trekk utenpå og lakenpose inni øker komforttemperaturen ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det endte med at jeg valgteMcKinleyen, og jeg har konstantert at det gikk greit. Det hadde ikke vært verdt det å bære en kilo til. Men det hører også med til historien at det var døden kaldt om natta - så neste sommer vil det kjøpes inn en ny lett og varm tresesongers. Har sykt lyst på Western Mountaineerings Ultralite, så får starte å spare nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.