Gå til innhold
  • Bli medlem

Vægt på Helsport Svalbard telt?


Jakob

Anbefalte innlegg

Hej Allle.

Jeg overvejer kraftigt at købe Helsports Svalbard 3 High eller 5 personers udgaven.

Under "Teknisk spesifikasjon" på Helsports website står der at "3 high" modellen vejer "4,4 kg og lige under står der "Vekt plugger" 0,4 kg.

Er den TOTALE vægt altså 4,4 kg + 0,4 kg = 4,8 kg for "3 high" udgaven? Eller er "plugger" inkluderet i "Vekt telt"???

I så tilfælde bliver 5 personers udgaven jo 4,8 kg + 0,45 kg = 5,25 kg :roll:

OG er der nogle som har erfaringer med 5 personers udgaven af Svalbard?

Sidste! spørgsmål: Nogle refererer til teltet som "Svalbard" OG "Svalbard Basecamp". Er der forskel?

Tak for tålmodigheden

mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så må du legge til vekt på pakkposene telt, stenger og plugger kommer i. Og så må du legge til de 10% Helsport angir at vekten kan variere med. De sier +/- 10%, men det er alltid pluss :roll:

Det er vanlig nå for de fleste produsenter å oppgi vekt på telt og stenger, og ikke ta med resten. Argumentet er at de produsentene som er flinke til å legge med nok plugger, stangledd og lignende ikke skal se ut til å lage tyngre telt enn produsenter som legger med et minimum av det samme.

Hilleberg angir nå en netto og brutte vekt. Den ene pakket med alt stæsj, den andre med bare telt og stenger. Og siden Helsport iblant kikker over kjølen etter inspirasjon på teltmodeller, kan de jo ta til seg denne merkingen også. Og ja, jeg tviler ikke på at Hilleberg har kikket litt på Helsport sine modeller opp igjennom årene heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke legge til vekt av stenger. Vekten som kommer i tillegg til "vekt telt" er kun plugger og rep. sett. På heng-tagen som er på teltene når de kjøpes står det også en samlet vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også min erfaring med Helsport. Står det 4 kg på helsports sider så er reell vekt 4,5 - 5 kg. Etter min erfaring oppgir de alltid for lav vekt på alt. Men de har jo gode telt da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tak for svarene.

Jeg kan ikke beslutte mig for om Svalbard 5 personers modellen er et fornuftigt valg til fjeldtur for 2 og familietur til to voksne og 2 små børn....

Hmm købsprocessen er jo herlig. - I Shop, Therefor I am.

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.