Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven fjellduk til overnatting?


Anbefalte innlegg

Eg vurderer sterkt å kjøpe Jerven fjellduk Thermo Ekstrem til bruk som erstatting for telt/sovepose i sommarhalvåret. Tanken er å kunne ty til ein slik primitiv bivuakk for ei natt eller maks to i slengen. Har noko erfaringar med dette? Vil de tilrå bruk av fjellduken på denne måten, eller er det kanskje ikkje så god idé?

Mvh.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Eg vurderer sterkt å kjøpe Jerven fjellduk Thermo Ekstrem til bruk som erstatting for telt/sovepose i sommarhalvåret. Tanken er å kunne ty til ein slik primitiv bivuakk for ei natt eller maks to i slengen. Har noko erfaringar med dette? Vil de tilrå bruk av fjellduken på denne måten, eller er det kanskje ikkje så god idé?

Mvh.

Frode

Erstatte telt OG sovepose? Da er du vel avhengig at det ikke blir for kalt om du ikke skal frsy fælt... Kommer jo egentlig kun annpå komfor det. Har selv sovet i -10 med +5 (nedre grense) sovepose og det funket greit, men kos var det ikke. Var ikke så fristene å legge seg natt nr. to....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt valg! Jeg har brukt Jerven Thermo Extreme mye i vinter - uten telt men riktignok med sovepose inni ved -10 og nedover. Kan skrive under på at dette er et svært så undervurdert produkt - sommer som vinter.

Har Sovet ute i blåkalde vinternetter ned mot - 25 grader uten problem. Det kan bli fryktelig varmt når man lukker igjen og bare har en lufte luke oppe.

Er meget fornøyd all den tid man sparer seg for å ha med telt og sovepose.

www.spesialjeger.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatte telt OG sovepose? Da er du vel avhengig at det ikke blir for kalt om du ikke skal frsy fælt...

Ja, det er jo dette eg lurer litt på. Ein rapport som Sintef lagde på dei ulike variantane av fjellduken tyder på god varmeevne, særleg for Thermo Ekstrem. Siterer (Rapporten utlagd i utdrag på Jerven si eige heimeside) frå testen som Sintef gjorde i felt i Snøhettaområdet:

"De to mest isolerte Fjelldukene, Fjellduken Termo og Termo Ekstrem, gav så god termisk beskyttelse, selv med vind opp til sterk storm og lufttemperatur på -2 °C, at forsøkspersonene sannsynligvis ville kunne klart seg i flere døgn før situasjonen ville blitt kritisk pga. nedkjøling.

Under stormen ble to av teltene våre ødelagt av vinden, og tre testpersoner valgte å overnatte ute med beskyttelse av Fjellduken Termo Ekstrem. Testpersonene hadde på seg to-lags bekledning, og lå på liggeunderlag av samme type som Forsvaret bruker. De la seg i le av en liten snøskavl, med hele kroppen inne i vindsekken og alle glidelåsene helt igjen. Alle tre forsøkspersonene sov godt hele natta og var termo-nøytrale da de våknet om morgenen, tross sterk vind med snøføyk og luft-temperatur på ca. - 3,5 °C om natta."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vurderer sterkt å kjøpe Jerven fjellduk Thermo Ekstrem til bruk som erstatting for telt/sovepose i sommarhalvåret. Tanken er å kunne ty til ein slik primitiv bivuakk for ei natt eller maks to i slengen. Har noko erfaringar med dette? Vil de tilrå bruk av fjellduken på denne måten, eller er det kanskje ikkje så god idé?

Mvh.

Frode

Lurte en stund på det samme, men kom til at vekten av et 1-manns telt og en sommerpose bare blir 0,5-1 kilo ekstra, men gir mye mer kos og komfort. Må jo være tungvint å lage mat og skifte klær inne i den fjellduken?

Hilsen skrivebordsteoretiker'n :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er mykje betre å sove i sovepose. Eg har den fjellduken du har tenkte å kjøpe. Den er tung og vanskelig å pakke. Drit i den! Bruk heller penga på ein Helsport Alta sovepose og Helsport Stetind telt. Det er mykje betre. Du burde klare å bere det med deg. Ellers so vil eg sei at fjellduken er god å ha kalde vinternetter på korte turar. Då kan du legge deg i soveposen inne i fjellduken.

Men men. Det er ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier duken er vanskelig å pakke??

Har du tenkt på å bruke en kompressjonssekk? Det gjør jeg - (samme som for sovepose) - dytt den oppi (ikke pakk) og sett deg på sekken mens du snører sammen. Da blir den overraskende liten.

Det er kommet en ny pakk-sekk med Jerven i vinter. Den forrige modellen (jeg har den ifra 2003) har to kompressjonsstropper med trekk (enig - funker dårlig). 2004 modellen har en ny type rulle-pakking (bedre) men jeg sverger som sagt til kompressjonstrekk for sovepose.

www.spesialjeger.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspel her! Komforten er nok ikkje som i telt, men meininga er heller ikkje å bruke den over fleire dagar, men ha høve til meir spontan og enkel overnatting om eg skulle få lyst til det. Som Heimevernsoldat er det også ein svært god pris på duken. Heller nok mot eit kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en vanlig Thermo King Size liggende. Bruker den bare som bivuakk/nødutstyr på soloturer uten overnatting. Har prøvd å overnatte i den to ganger, begge utpå vårparten og med sovepose inni. Svært lite komfortabelt, og hvis været er vått trekker vann inn i foret via glidelåsene. Jeg fikk ikke sove i det hele tatt. Grei å ha i reserve hvis du skader deg eller kommer ut for dårlig vær, men jeg kommer neppe til å sove i den frivillig. Satser heller på et lite telt, enkel sovepose og et skikkelig liggeunderlag (litt komfort må man unne seg :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Torgeir sine synspunkter fullt ut her. Forstår egentlig ikke riktig problemet. Telt gir jo langt bedre komfort :) . Når så vekt og volum er så til de grader lik, ja da skjønner ikke jeg at valget er vanskelig.

Har alltid med meg den minste og letteste duken (husker ikke betegnelsen) på dagsturer. Dette som sikkerhet i tilfelle ufrivillig overnatting, el ved evt skader.

Måtte overnatte på retur fra, og rett under Skardstind seint i sept pga drittvær, såpeglatt og mørke. Savnet den gjennglemte fjellduken da ja. Kald natt, enig Kurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg har overnattet i en slik Jerven-duk, med en tynn sommerpose. Varmen var det ingenting å si på - men komforten sto det dårligere til med. Det er rett og slett lite kos inne i duk. Man bør heller ikke ha utpreget klaustrofobi for å legge seg helt ned i en slik sekk. Mørkt, lite plass og lite luft.

Slik jeg ser det er jerven-duken en ren nødløsning som har lite med trivsel å gjøre. Ville kanskje vurdert å ha den i sekken på hytte-til hytte tur på vinteren, men ikke som et planlagt overnattingsalternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skaffa meg Jerven Thermo Ekstrem, og brukte den for første gong sist helg. Overnatta på Asbjørgsdalseggi som ligg i området mellom Torvedalen og Selhamar turisthytter i Stølsheimen-traktene.

Det var ein positiv erfaring. Hadde ikkje med soverpose, men låg med eit ullsett. Trass i at det byrja å blåse ganske mykje på toppen, så var det heilt greit å sove i den. Faktisk så forsov eg meg og vakna nokre timar seinare enn eg hadde tenkt meg...

At kamuflasjen også var god fekk eg røyne då ein rev tusla forbi 30 meter unna utan å legge merke til at eg var der i det heile.

post-290-133474386737_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Noen som har kommet over tester / eventuelt har erfaringer med

den nye fjellduken fra Helsport ? Ser at det best isolerte alternativet fra Helsport har både lavere vekt og ikke minst lavere pris enn Jervens thermo extreme...Noen erfaringer ? Hva er best ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei...jeg skal på Finnmarksvidda ett helt år fra august og utover. Har brukt termo ekstrem om sommeren det siste året og er veldig fornøyd. Men nå har jeg tenkt og bruke den om vinteren. Kjøpte derfor en lett minus 5 Yeti dunpose til og ha inni.....

holder dette?

Noen erfaringer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Mine erfaringer angående soveposer/jervenduker og komfortemeratur er at det er vedlig individuelt, noen kan legge seg rett i snøfonna og snorke og purke i timervis, mens andre må ha ekstremt mye isolering for å sove godt ute. Uansett mener jeg at noe av det viktigste man prioriterer på fjellet er soveposen, for det har en del å si på trivselen og hvordan man ellers funker ute. Fryser du som fy på flere turer, vil du nok få litt "avsmak" av friluftslivet.

Jeg er av typen som fryser realativt lett, og ville nok ha tatt med meg en en kraftigere vinterpose for å bruke i de mørke vinterkveldene, og heller byttet denne ut med thermo ekstrem når mai nærmer seg....

Men uansett, ha en god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.