Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt, jakke, sko, brenner, sovepose OSV.!


Viktor

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tok en titt i "langtur-skapet" mitt i dag, og fant ikke annet enn gammelt skrot. Vell det var vel å ta litt av, men jeg trenger å fornye utstyret mitt i alle fall.

Jeg har planlagt flere turer i løpet av sommeren og de første starter allerede om kun 2-3 uker. Hovedsaklig er det jeg og hunden min som skal på tur, men har også tenkt å henge meg på noen kompiser utover sommeren, da kan det kanskje bli noe mer å bære, men det tar vi da den tid kommer.

Litt opplysninger om behovene mine:

Jeg er 180 høy, og veier 80 kg. Turene er langturer (overnattingsturer som går over flere dager). Hunden er en Golden retriver, til dels velltrent og sterk hund, men ganske stor (40kg!).

Fra før av eier jeg:

Bergans Telemark 80 Liter

Klav til hunden

Det jeg trenger er:

Brenner, har tenkt meg en Primus omnifuel. Er dette noe å satse på, hva av ekstrautstyr trenger jeg(kjele, stekepanne osv.)?

Båndløsning til hunden, trenger en seleløsning som gjør at jeg slipper å gå med hånd-bånd. Forslag?

Også andre praktiske ting som, lett og praktisk vann og matskål tas gjærne imot!

Jeg kjøpte meg nettopp Salomon sonic skin (soft shell, goretex jakke), som butikken mente pustet som bare det, men som jeg føler til nå at den ikke gjør. Trenger kanskje ikke ny i førsteomgang, men forslag kan jo settes opp på ønskelisten..?:D

Det jeg trenger mest, er telt! Jeg har tenkt litt over 1-mannstelt, men jeg tror dette vil bli litt lite med henhold til bagasje, hund, meg og matlagning. Erfaringer?

Det som synes best ut for meg er 2 manns-telt, disse veier jo ikke så mye mer og det virker som det er mye større plass. Problemet mitt i forhold til telt er hunden, den har desverre ikke vendt seg til å sove i ytterteltet, og vil inn i innerteltet. Aner ikke hvor mange myggnettinger/forheng som har blitt klort opp av han, men det er ikke få. Av den grunn må jeg ha hunden med inn. Da trenger jeg med en gang litt større plass og noe mer slitesterkt gulv, om ikke soveplett til hunden. Har noen prøvd Hvileposen som XXL selger? Fordeler og ulemper med denne?

Teltet må være egnet for Vår, Sommer og Høst. Trenger ikke være for Vinter.

Teltet bør veie lite, og ta liten plass i sekken.

Har noen, noen forslag?

Sko/ støvler trenger jeg sårt. Ettersom mine gamle sko ikke er egnet for meg. Jeg er på utkikk etter noen støvler som gir god støtte for foten og som er ganske stive. Noen forslag?

Til teltet trenger jeg også sovepose, ikke det at jeg ikke har det fra før av, men hvis lommeboka smiler fint til meg så blir det nok en lettere sovepose. Er på let etter en sovepose som er egnet ned til ca. -9 til -10. Er som sagt 180 høy, og har kanskje ikke Europas minste BMI, så den bør være stor, men lett.

Ellers så tenker jeg på en form for camp-presening som jeg kan slå opp ved teltet, men som tar liten plass og veier lite. Alá Monsen sin.

Takker på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter på nattevakt så får ikke skrevet så veldig langt, men:

Telt: Hilleberg Nallo 2 GT

Presenning: Hilleberg Tarp UL-serien

Sko: Skarpa Ladakh evt. Crispi Nevada (avhengig av fottype)

Jakke: Arc'teryx Gamma MX Hoody (softshell, ikke vanntett)

Brenner: MSR Dragonfly (Multifuel), eller Optimus Crux (gass)

Kokeutstyr: MSR Titansett (1, 1.5, 2 ltr) + non-stick stekepanne

Sovepose: Marmot Helium EQ Long (fra utlandet) (-10 komfort) / Marmot Atom (+5 komfort), respektive ca. 800 og 600g.

Båndgreie til hunden: Ingen aning :D

Dette er utrolig lett, bra og gjennomført utstyr men er desverre priset deretter.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte kanskje å nevne det, men som du sier det er priset deretter. Jeg har desverre en slank og pen lommebok som liker seg best i lomma... Derfor vil jeg legge til at jeg ønsker gunstige, men gode produkter.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus:

Har selv Primus Omnifuel, som du nevnte, og er fornøyd. På ingen måte en dårlig brenner, snarere tvert om;-) Den får du for nesten nede i tusenlappen på de rette stedene(xxl). Pass på hvor du kjøper den. Prisen varierer fort med hvertfall 500 kroner.

Jakke:

Gore-Tex puster generelt dårligere enn enkle anorakker. Om du fremdeles ønsker Gore-Tex neste gang du kjøper så kan det hende det lønner seg å kjøpe en i lettere stoff enn softshell.(Har ikke erfaring med softshell-jakker selv så er en ren gjetning.) På nettsidene til Gore-Tex står det en oversikt over alle de forskjellige yttermaterialene deres, samt fordeler/ulemper.

Telt:

Vet ikke helt hvor mye jeg kan hjelpe her. Har et billig Helsport to-mannstelt uten fortelt og er i grunn fornøyd. Er ikke lett i forhold til størrelse, men holder både vann og vind ute om sommeren og da jeg kjøpte det trengte jeg noe billig. Ønsker meg derimot et litt dyrere Helsport-telt(sett litt på Fjellheimen 2 camp). Er ikke lettere men jeg får større plass og i tillegg et fortelt, noe som har sine fordeler. Fikk prøvd ekstremutgaven av Fjellheimen i vinter og er overbevist om at fortelt gir mer komfort.

Støvler:

Kjøp det som sitter bra på foten. Mye bra merker ute og går og butikkene selger stort sett de. Vil dog ikke anbefale Viking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenneren Primus Omnifuel kan jeg glatt anbefale. En god og robust brenner som gjør jobben sin + litt mer. Ellers har jeg teltet HelSport Stetind 2 som jeg er knallfornøyd med. Et veldig lett telt som til turene jeg har vært på til nå hoilder i massevis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg bruker Nome trekksele til hunden min, samt elastisk kjørestrikk på 2.5 meter.

Har brukt produkter fra Kennel, Laika, Jæger og Hund samt noen amerikanske produkter.

Hvileposen fra Jæger og Hund er god. Det er plass til et halvt underlag mellom vanntett bunnstoff og foret innside, hvilket er bra f.eks senhøstes eller om vinteren. Etter en tids bruk ser det ut til at hunden min tenker: Jippie! Senga mi! hver gang jeg plukker den ut av sekken :roll: Har ingen innvendinger mot kvalitet på sømmer eller slitestyrke på stoff. J&H lager også gode potesokker (lurt å ha med!).

Link:

http://www.jegeroghund.no/Jaegerens%20Hundeutstyr/jaegerens_hundeu.html

Trekk-selen jeg har valgt er en Kennel Nome kombisele. Brukt i 5 år, like fin.

Link: http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=61323

Grunnen til det er at denne modellen har doble polstrede remmer foran brystbenet til hunden. Dersom hunden din ikke har noe fremspringende brystben (varierer fra rase til rase) kan man godt bruke seler med enkel stolpe foran. Sørg for å kjøpe en trekksele som sitter godt på hunden og sjekk for gnagsår eller likn. ved stopp/leir. De fleste seriøse forhandlere lar deg enten ha hunden med inn for prøving eller lar deg kjøpe med bytterett. Jeg vil ikke anbefale seler som går på tvers over hundens bryst/front, dersom hunden skal jobbe aktivt. Denne typen har en tendens til å skli oppover mot hals (hindre luft/feil belastning) eller ned over skuldre (hindre bevegelse i hundens skulder/feil muskelbelastning).

Mat/Vannskål. Jeg pleier å ha med en liten alu-kjele fra Trangia, rommer i overkant av en liter.

Min kløv har en O-ring festet bakerst på kløven, fester kjørestrikken i den samt i hoftebelte på sekk med en karabin (bruker også en gammel klatresele ved skibruk og mindre/lettere sekk). Vær forsiktig med å bruke trekksele under kløv dersom denne er lastet rimelig full, kan bli pels-slitasje og evt. gnagsår.

Sovepose, foreslår produkter fra Mountain Equipment, ekstremt gode poser med lav vekt (dunposer) og romslige nok for de fleste. Eksempel på pose som passer godt for tre sesonger er linket nedenfor. Finnes i lengde på 185 og 200 cm.

Link:

http://www.oslosportslager.no/product/7908/7909/422377/Mountain_Equipment_Frostline_600_dunsovepose_185_cm_.html

Dersom du lurer på annet vedr. hund og tur, send meg gjerne en PM.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte kanskje å nevne det, men som du sier det er priset deretter. Jeg har desverre en slank og pen lommebok som liker seg best i lomma... Derfor vil jeg legge til at jeg ønsker gunstige, men gode produkter.:?

Ja, kortet gløder raskt når man skal skaffe så mye utstyr samtidig :)

Det finnes vel heller ikke noe fasitsvar på hva som passer hver enkelt, men annerkjente merker er jo som regel forholdsvis trygt å gå for. Svært dyrt trenger det heller ikke være, mye tilbud der ute.

Personlig ville jeg prioritert enkelte komponenter, for så å se hva man har råd til etterpå.

Pri 1 > Støvler

Pri 2 > Sekk (det har du jo)

Pri 3 > Telt

Uansett hvor bra utsyr man har, turen blir fort et h.... såfremt støvlene er vonde!

Forsøk å finne en forretning som har flere typer støvler du kan prøve samtidig.

(Selv var jeg tidligere i uka ute etter støvler for tinderangling i komposittmatr. Sport 1 i Lom hadde alle 4 typene som er på markedet i Norge. Dette gjorde valget enkelt, ihvertfall kunne 2 typer utelukkes raskt)

Du skal muligens ikke ha slike støvler, men samme fremgangsmåte er veldig greit å bruke.

Når disse 3 prioritetene er i boks, er mi erfaring at resten av utstyret gjør turen vellykket, nesten uten unntak!

Om jakka er i Gore tex el annet matr er nesten uten betydning, ja med ryggsekk på med hoftebelte, ryggsekkreimer etc så er en lett regntøyjakke nesten like bra. Blir klissvåt i rygg og over skuldre uansett grunnet svetten ikke kommer ut!

Personlig benytter jeg softshell, og har Goretex packlite i sekken hvis grisete regnvær. Et lett regntøysett hadde gjort jobben enda bedre enn Goretex'en, og samtidig hadde jeg spart 4000,- spenn......

Lykke til med innkjøpene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.