Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse til Hønefoss/Nordmarka


bendersen

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle ta med meg bikkja på toget til Finse og gå hjem igjen til Hønefoss/Nordmarka i sommer. En annen mulighet er å gå fra Finse til Rjukan evt. Notodden.

Er det noen som har tips til en rute og evt hvor lang tid det tar? Er i normal form, men har null peil på hvor lang tid det tar, ettersom dette blir første A til Å tur og ikke en "vanlig rundtur".

Glad for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste en bok en gang som heter "naken over vidda" Handlet om en fyr som gikk fra Bergen til oslo. Husker at på første side var det et stort kart med ruta stiplet inn. Turen gikk over hardangervidda ogjeg er ganske sikker på at han passerte ganske nærme hønefoss. Da jeg leste boka lekte jeg med tanken om å gå motsatt vei( Hønefoss-Bergen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle ta med meg bikkja på toget til Finse og gå hjem igjen til Hønefoss/Nordmarka i sommer. En annen mulighet er å gå fra Finse til Rjukan evt. Notodden.

Er det noen som har tips til en rute og evt hvor lang tid det tar?

Alternativ er å avslutte turen i Seljord ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12478&highlight= ), men det vil nok bli en betydelig kortere tur enn om du skulle avslutte ved Hønefoss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter man fra Finse så er det iallefall en veldig fin tur derifra, over Hallingskarvet, og videre til Ålsfjella. Gikk den biten i 2005. Fra Ål kan du enten velge om du vil gå videre til Golsfjellet, over til Vassfaret og videre ned til Hønefoss. Eller gå på andre siden av Hallingdal fra Ål ved å gå videre til Norefjell, ned til Krødsherad og derifra til Hønefoss. Jeg ville nok valgt Norefjell siden av Hallingdal. Er du heldig kan du besøke Høgevarde på en skyfri dag og få norges nest beste utsikt etter Gaustatoppen.

Bildet er iallefall tatt ved Hæe i Ålsfjella - på vei mot Skarvheimen. Ser altså slik ut der;

post-1603-133474552411_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du satser på hytter er det et "hull" mellom Oslomarka og f.eks Tjuvenborgkoia (hvis Vikerfjell) eller Grøneknutkoia (hvis Norefjell). Jeg kjenner noen som gikk skauleis til fjells fra Oslo i fjor, de hadde skaffet seg privat overnatting (og litt transport?) på dette stykket.

Spennende tur, jeg har tenkt på Finse-Oslo som langtur mange ganger, men ikke kommet i gang 8det er så mange turer som skal gås...). Lykke til med planleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følg ålsfjellet ned til Reinsjøfjell ved Bromma, og ta opp mot Hedalen/vassfaret siden, og derfra via Buvann (dnt hytte) over strømsoddbygda som er skikkelig villmark og til sokna. da er du 20 km fra hønefoss, buss eller gå.

det skulle hvertfall jeg gjort 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Har dere flere er det bare å komme med dem.

Jeg har skal ikke bruke hytter, men slå meg ned med teltet der jeg føler for det, der og da.

Noen av alternativene dere kom med var nye for meg, så jeg må undersøke de mere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.