Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposekrøll


Anbefalte innlegg

Jeg, min far og min kone ser på nye soveposer.

Krav: Lettest mulig.

Isolasjon: Nordnorsk sommer

Innvendig plass: Størst mulig.

Min far skal prøve Marmot Helium under en tjenestereise til hovedstaden.

Jeg tenker å importere tre poser fra USA.

Jeg har også latt meg lede ut i lettvektsvillfarelsen, og er dermed facinert av Marmut Hydrogen.

Fordeler/ulemper))??

Det jeg egentlig spør om er:

Hvordan er de andre posene til Marmot, spes. med hensyn til størelse?

Vekta på Helium er jo forbilledlig, men ser at det finnes noen enda lettere poser, og helium er kanskje litt Overkill på sommern.

Gode råd mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Hydrogen HQ og Helium. Fikk dama til å plukke de opp i Tyskland. Husker ikke hvor mye jeg betalte; tror det var i overkant av 3000 for førstnevnte, og litt i underkant av 3000 for Helium.

Fordeler:

- Utrolig fin vekt/isolasjonsratio

- Høy kvalitet

- God plass både i lengden og bredden (ihvertfall i long-utgaven)

- Virker til å være god spenst i dunet

- Lite volum (står perfekt i bunn av min Arcteyx Naos AC2 sammen med Thermaresten)

- Grei pris hvis kjøpt i utlandet

Lykke til med kjøpet uansett hva du velger :D

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i thpaulsen sine vurderinger. Kjøpte Marmot Helium fra USA i fjor. Sovet i den i ca 20 netter vår, sommer og høst i Nord-Norge og Nord-Sverige. Kona, som har en syntetisk pose som skal være varmere (Kompakt Super, -12 C), insisterer på at Helium’en er varmere, slik at jeg ikke får ha den i fred når nettene blir kalde.

Jeg har versjonen med kort glidelås. Har ikke opplevd at det var for varmt, men så var det ikke spesielt varmt på de turene jeg var på i fjor. Jeg bruker en kombinasjon av InsulMat luftmadrass og cellfoam liggeunderlag, mener at luftmadrassen virker svalende, siden lufta i denne vil ha en temp tilnærmet bakketemp/lufttemp og ikke nærmere kroppstemp som i f. eks. termarest. Har to ganger våknet av kulde, har da lagt cellfoam underlaget oppå luftmadrassen og blitt varm i løpet av 10 min.

Har to utgaver av Insulmat, en hel lengde, vekt 615 g., og en ¾ lengde 375 g. Begge er 6 cm tjukke og veldig behagelig å ligge på. Inspirert av en tråd her i forumet, har jeg nå kjøpt et Artiach Light Plus på 200 g. (Alle vekter veid av meg). Kombinasjonene blir lettere, mer behagelig og mer anvendelig enn f. eks. Thermarest, og det utvider bruksområdet til varme poser.

Gjør ikke samme feilen som meg om du bestiller fra USA. Måtte bruke JetCarrier, og fikk bakoversveis da regningen på frakten kom. Volumet på posen ble beregnet til 79 liter. Posen ble sendt i oppbevaringstrekket! Be butikken om å pakke posen i ”tur” trekket før de sender.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er detaljer hentet fra marmot.com..

Data for Helium reg:

Weight: 1 lb 15 ozs / 879 g

Main Material: LightForce N-120R DWR

Lining Material: LightForce P-100 DWR Taffeta

Insulation Material: 850+ Goose Down

Size for stature: 183 cm

Size on shoulder: 157 cm

Size on hip: 147 cm

Size on foot: 102 cm

Colors: 025 - Pacifica

Data for Hydrogen reg:

Weight: 1 lb 9 ozs / 709 g

Main Material: LightForce N-120R DWR

Lining Material: LightForce P-100 DWR Taffeta

Insulation Material: 850+ Goose Down

Size for stature: 183 cm

Size on shoulder: 157 cm

Size on hip: 147 cm

Size on foot: 102 cm

Colors: 4484 - Hemlock

De skal dermed ha samme innvedige størrelse. Ettersom det også er en dame som skal ha bør dere sjekke ut women's helium, som skal ha mer dun på de "rette" plassene for jenter.

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.