Gå til innhold
  • Bli medlem

På sykkel rundt Island;)


Mari Elin

Anbefalte innlegg

Hei;) Vi er ein jentegjeng som reiser en ti-dagers tur til Island i sommer og har som mål å sykle øya rundt :D Kanskje finst det nokon her som kan gi oss nokre gode råd på veien? Andre som har tatt den same turen?:D Forstår det slik at det ikkje alltid er like gode vegar å sykkle på , spess på aust-sida... vi har planer om å telte dei fleste nettene, er det fritt fram å campe dei fleste stadar på Island mon tru? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt kan du slå opp teltet der du vil, men man anbefales likevel å spørre om lov i nærheten av bebodde områder. Det er likt over hele verden, grunneiere blir gjerne litt mer velvillige hvis man spør først...

I enkelte områder, f.eks nasjonalparker kan det være spesielle regler for camping.

Tips:Sett av tid til å oppleve nordøst-island og området rundt Myvatn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiene er stort sett greie å sykle på i hele landet, men det er partier som ikke er asfaltert overalt. Med 10 dager til rådighet vil jeg kanskje anbefalt å ta buss de "kjedeligste" partiene så dere får tid til å oppleve mest mulig av Islands fortreffeligheter og ikke bare motvind og grus :D Anbefaler spesialiteter som (ikke prioritert rekkefølge): Geysir/Thingvellir, området rundt Myvatn, strekningen sør for Vatnajøkulen og Laugardalur. Blant annet :cry:

Man kan telte hvor som helst, utenom i nærhetene av nasjonalparkene der man må benytte campingplassene som finnes.

Vi var på Island i en måned og har fortsatt veldig mye usett, så man kan ikke forvente å få med seg alle spesialiteter på en tur. Men vi rakk å sykle rundt øya og ha et par dager hist og her til å titte oss rundt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk gode for tips!8) har komt til at buss må vere tingen ja slik vi får med oss litt av det landet byr på av morro også, ikkje bere grus som du seier;) Regner med at å leige sykkel er det beste kontra ta med. blir vel fort dyrere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å ha en god terrngsykkel med dempegaffel. Da kan du ta de mindre fjellveiene. Det er stort sett grusveier, men det finnes mange varianter av grus. Som en annen sa, kan det lønne seg å ta buss over de kjedelige asfaltetappene og bevare sykling for de mer spennende steder.

Thorsmörk-omdet er også veldig vakkert. Der vokser det faktisk en del trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet rundt øya for om lag ti år siden. Flott tur gjennom til dels spektakulær natur som er langt unna det vi ser i Norge. Jeg syklet stort sett hovedveien, med noen få avstikkere og det ble vel omtrent 140 mil. Syklet dette i løpet av tre uker. Mesteparten var asfaltert, men 20-30 mil var hardpakket grusvei. Fricampet mye, men var også innom en del campingplasser for å få en dusj.

Islands befolkning har stort sett hopet seg opp i Reykjavik-området, og der kan det være litt trafikk, men ellers foregår syklinga i ro og fred i til dels ganske øde områder - spesielt i nordøst.

Det er ikke noe problem å sykle rundt hele øya i løpet av 10 dager, men 14-mils etapper med full oppakning (?) blir i beste fall slitsomt. Husk at det ofte blåser (mye) på Island - så vær forberedt på motvind 8)

Hvis jeg skulle kuttet noe av rundturen, måtte det vært de delene av turen som minner mest om Norge, altså nord- og vestkysten. Sørkysten med breene og sandslettene og veien gjennom det tilnærmet ubebodde "ørken"-området i øst og nordøst ville jeg ihvertfall ikke gått glipp av. Konkret: Buss mellom Reykjavik og Akureyri (eller motsatt), og sykle resten.

Det virket som om "Island rundt" for ti år siden ble sett på som den ultimate turen for langtursyklister, så dengang var det mange som syklet den samme turen. Vet ikke hvordan det er nå, men jeg tipper dere møter flere som er ute i samme ærend...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.