Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan sikrer dere GPS'en når dere er på tur?


Anbefalte innlegg

I dag opplevde jeg å miste GPS'en igjen.

Når jeg går på disse småturene i nærområdet synes jeg det er ok å ha GPS'en på. Fint å se hvor man er, og høyde osv, og ikke minst studere profil etc etterpå. Klok av skade (jeg mistet en GPS for et par år siden), så har jeg GPS'en i en egen taske som er sikret med karabiner, og i tillegg er reima på GPS'en festet i denne taska da. Nå var dessverre glidelåset røket på denne taska, men tross alt - reima skal da vel holde.. trodde jeg..

På vei ned i fra fjellknausen jeg var på, kom jeg forbi noen (olme) kyr som er på sommerbeite i dette området, og jeg var snar under strømgjerdet der! Jeg tror de var uvante med at folk kom ned der jeg kom, og alle sammemn samlet seg for de trodde vel jeg skulle lede dem ned igjen.. Ikke vet jeg..

Når jeg var kommet ned et godt stykke i lia oppdaget jeg at GPS'en var borte! Nå var dyre råd gode... å ja jeg var glad da jeg så GPS'en under strengen der. Kreaturet passet godt på den mens jeg var borte også..

Men hvordan sikrer dere GPS'en på tur folkens?

post-497-133474551026_thumb.jpg

post-497-133474551035_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har den i topplokket på sekken. Der ligger den og surrer og går mens jeg rusler. Til å orientere brukes kart. GPS'en tas frem hvis jeg er usikker på nøyaktig hvor på kartet jeg er, eller hvis det blir veldig vanskelig å orientere. I så fall ligger den bare i jakkelomma.

Hullet ved siden av antenna er vel bare en fancy greie for å se litt kul ut. Hvis du snur GPSen ser du øverst til venstre et dedikert stroppfeste. Jeg har en håndstropp her som jeg trer over hånda når jeg holder den. Jeg har lenge vurdert å lage en anordning som lar GPSen stå vinkelrett ut av skulderreima på sekken. Hvis man skal navigere i en whiteout er det jo praktisk å kunne kikke ofte ned på GPSen uten å ta av seg staver/votter for å rote den frem fra jakkelomma.

Hmmm.. aner jeg en ide til "Skaperen"? :lol:

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullet ved siden av antenna er vel bare en fancy greie for å se litt kul ut. Hvis du snur GPSen ser du øverst til venstre et dedikert stroppfeste.

Uuupps - det har du helt rett i :lol: :lol: Da har jeg oppdaget at jeg har festet GPS'en på feil sted.. Har ikke lagt merke til den der! Man lærer så lenge man har lever.

Har sett slike GPS holdere som du nevner der, men husker ikke hvor.. Kanskje noen andre har en ide om det? Tror det var en tysk produsent. Mulig det er diskutert her tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Rucksack-Adapter für Softcasehalterung er tingen :!:

Når jeg har gps med for å logge spor så ligger den i topplokket på sekken.

Har jeg laget et spor på forhånd jeg vil følge, så bruker jeg en bæreveske som festes på ryggsekkstroppen. Gpsèn

ligger på en slik måte at det er lett å studere skjermen underveis. Helt genial spør du meg :)

http://www.gps24.de/cgi-bin/shop/lshop.cgi?action=showdetail&artnum=SC0008&wkid=16761&ls=d&nocache=1213133498-16767&gesamt_zeilen=Tshowdetail----900335

1121430074-25192.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiver, du er nå ei kløne da!

2 Gps'er tapt på ett år? Stikk høyre hånd ned i høyre bukselomme og sjekk at du ihvertfall har med deg pi..... hjem :)

Har noen forøvrig funnet et Ixus 900 Ti i bratte krattskoghelvete fra Bødalen opp mot Josten i helga.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiver, du er nå ei kløne da!

2 Gps'er tapt på ett år?

hehe neida.. Ikke så gærnt. Mistet den forrige for 2 år siden - den var gammel og ripete. Har ikke funnet igjen på langt nær så mye som jeg har mistet.

Når jeg fant igjen denne GPS'en under det strømgjerdet nøt jeg øyeblikket. Måtte lukke øynene og finne den gang etter gang bare for å nyte øyeblikket! Den kua så like dum ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt å greit; min 60csx festes først i beltet/beltehullet med medfølgende stropp før den deretter hektes fast i karabinkrokholderen/medfølgende belteklips. Da henger den både i tau og via belteklipset (som forøvrig funker som ei kule :()

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stroppen som er med GPS`en. Har den rundt halsen, og putter Gps i frontlomme på jakka.

Har forsåvidt en liten Gps, så liker å ha den i lomma.

På festet til stroppen har jeg en liten ledlykt på størrelse med en kronestykke. Den er kjekk i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis GPS-en henger slik eller ligger i lokket på sekken så er det marginal temperatur forskjell. På den turen jeg tok dette bildet var det stiv kuling, regn og 2 til 7 C og det var masse strøm igjen etter den 3 dagers turen.

Hvis jeg er i kalde omgivelser bruker jeg ekstern antenne og har selve GPS-en inn på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Tenkte å lage ein tråd om GPS-fester, men var ein del tips her.
Har akkurat kassert ein Garmin 60csx. Den hadde ein grei "krok" å hekte den i, på ryggsekkreima.
No vart det 62s. Synes karabinkroken som følger med er lite praktisk. LInken til GPS24 er der enno, det "stativet" fristar til skitur. 

Kan ellers nemne at eg har brukt ein slik ei periode. http://utstyrskontroll.no/products/nokkelholder-m-karabiner
Funkar fint viss gps har feste i "underkant". - Men burde vel ha ekstra sikring, og tvilar litt på jojo når det frys i tråden..

 

Ein kamerat laga eit "gps-kogger" som han slapp gps oppi, med sikkerheitsreim. Også aktuelt. - Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Når jeg fant igjen denne GPS'en under det strømgjerdet nøt jeg øyeblikket. Måtte lukke øynene og finne den gang etter gang bare for å nyte øyeblikket! Den kua så like dum ut :)

Kua lo seg sikkert "skakk", av å se hvor nervøs du var. Kuene er ikke så dumme, som noen tror. Og de kan "lese deg" på lang avstand og se om du er redd for dem. Da kommer de gjerne og jager deg. Og når de stopper, så logrer de fornøyd med halen. Ha... he.... Og det er like morsomt for meg, hver gang jeg ser kuer jager folk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke riktig når jeg kjøpte min første GPS, men det var nok tidlig på 90-tallet. Til normalt, så er GPSen på en sikker plass. Enkelte ganger i sekken, enten den er påslått eller ikke. (Men jeg bruker å søke inn og lagre startpunktet, hvis jeg skal tilbake til utganspunktet. Og på, hvis jeg skulle ha behov for sporet). Men når det kan bli behov for den, har jeg den i ei snor rundt halsen og GPSen nede i ei innvendig lomme (med glidlås igjen), eller i ei utvendig lomme som er lukket forsvarlig. Har jeg behov for den, er den i handa!

 

Det er vel kun i dårlig sikt at kompass, eller GPS, er fremme det meste av tiden. Ellers har jeg lite behov for å se på dem. For logging av tur/spor, gjøres dette like greit fra lomme/sekk.

 

Slik jeg bruker terreng (også i skog/kratt), er det i alle fall dumt med noen utvendig bæreveske. Og det værste stedet, er vel området ved hofta. Utstikkende "ting" der er noe dritt. Selv knivslire plasserer jeg litt bakpå hofte, for å unngå å rive av stroppfeste og miste kniven. Så kanskje tenke litt på bruk og plassering, av slikt som GPS. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.