Gå til innhold
  • Bli medlem

Krakk i smågnagerbestanden?


kryk

Anbefalte innlegg

Noen som har vært mye i fjellet denne våren og merket noe til at alle smågnagerne er plutselig totalt forsvunnet?

Tidligere i vår var det svært mye, både av mus og lemen, men siden tidlig i mai så er det nå helt dødt. Så det kan gå mot en elendig jakthøst for småviltjegerne.

Er det noen andre som har lagt merke til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt tidlig å konkludere ennå kanskje? Har nettopp vært i Valdres og Hallingdal og har sett mus, men ikke mye. Men man skal vel også huske at smågnagerne er mye lettere å se like etter snøen har gått. Når undervegetasjonen tar seg opp forsvinner de lettere...

Jeg er i alle fall ikke pessimist.

For øvrig oppfordres alle jegere til å beskatte jaktbart rovvilt.. Rev, kråke og ravn tar mye egg og fugleunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt rype her i vesterålen men mye kråke,måke,ravn etc som sikkert spiser mye egg og unger :lol: når jeg får meg kajakk skal jeg beskatte så mye som mulig av disse egg røverne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smågnagerbestanden krakker nok ikke samtidig alle steder. :lol:

Og jeg skal nok ikke konkludere, men mye tyder på ett krakk. Det er mye rovfugler i fjellet også, og toppår avløses raskt av bunnår for smågnagere. Er interessant å høre om hva folk mener rundt omkring i landet.

Hvis en ser mye rovdyr eller rovfugler som åpenbarer seg, på jakt etter mat, så er det også ett tegn på desperat matmangel. Og ett tegn på at smågnagerbestanden kollapser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare smågnagerbestanden som har betydning for småviltet: værforhold, beskattning av vinter-/stamfugl, forekomst av rovvilt, bær- og insekttilgang, osv, osv. Pussig hvor overfokusert enkelte er i forhold til smågnagerbestanden når man hvert år kan se store lokale variasjoner?

Slapp av. Det blir nok jakt i år også. Og en whisky ved bålet, kjenner jeg meg rett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden man ser lemen utenom i smågnagerår. Men om dere har observert lemen den siste tida, så kan bestanden likegodt kollapse på kort tid. Det er det som ofte skjer.

Lompa, min observasjoner er fra fjelltrakter i Gudbransdalen og Østerdalen.

Frifant, smågnagersyklusen er en nøkkelfaktor iforhold til småviltbestanden. Jeg synes forøvrig det er mye rype i fjellet nå, men det er uvisst hvordan det går til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frifant, smågnagersyklusen er en nøkkelfaktor iforhold til småviltbestanden. Jeg synes forøvrig det er mye rype i fjellet nå, men det er uvisst hvordan det går til høsten.

Joa, det er en viktig faktor, men ikke den eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyrk har nok rett her.

Det er et krakk i smågnager bestanden i år.

Dette var egentlig forventet, man ser at når det har vært noen bra år for smågnagerne så kommer

det desverre et krakk.

Og det vil nok igjen gå utover rype bestanden. Husk reven spiser både smågnagere og rype :( .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå hatt flere mindre turer i Reinheimen, Snøhetta og Folldal. Har sett smågnagere og spurt lokale som i alle fall ikke har lagt merke til noen kollaps i bestanden. -Så vi skal nok få noen ryper på sekken i år også... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kvote på rypene uansett, så om det blir ryper i sekken eller ikke avhenger mest av skytteren tror jeg :D

Så både mus og lemen forrige helg, men det er vel ventet en kolaps i bestanden her også. det er ihvertfall det de "erfarne fjellfolka"sier. Det positive er vel kanskje at jeg har sett langt mer rype i vår enn jeg gjorde i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den siste tiden bare fått bekreftet meg selv :lol:, men jeg skal ikke påstå noe slavisk for alle fjellområder. Smågnagerbestanden kollapser uansett brått og brutalt til slutt. Det er slik naturen er.

Interessant om for eksempel fjellreven får fram store kull iår. Fjellreven på Dovrefjell som har gjennoppstått har nå blomstret opp siste år, antagelig ved hjelp av ett godt smågnagerår. Men hvordan ligger det an iår f.eks.? De er gjerne avhengig av nettopp toppårene i smågnagersyklusen.

Om det blir noe bra jaktår gjennstår å se. Jeg kom ubedt på ei orrhøne med 3 kyllinger ihelga, ikke all verdens til kull. Men håper ikke jeg forstyrret mere, enn at hønemor klarte å samle troppene under sine varme vinger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, visst svinger det. At fjellreven tar noen ryper får vi bare være glade for.. Utrolig flott å få ynglende fjellrev igjen! Verre er det med rødreven. Jeg har skutt rødrev langt inne på Hardangervidda, som trolig hadde tatt over et fjellrevhi.

Vel, det vil jo vise seg utover i sesongen. Det er i alle fall mye predatorer å se. Gode smågnagerår har fått frem store kull av alle som synes fugleunger er snadder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Lompa,

nå tror jeg man kan med sikkerhet slå fast at det har vært ett krakk i smågnagerbestanden på forsommeren. Rypekullene er små, det fastslår også "rypeprofessor" Johan B. Steen på Hjerkinn i avisa i dag ser jeg. Smågnagerbestand på lavmål gir økt predasjon på småvilt og fuglereir ellers. I neste omgang nå, så går det utover rovviltbestanden... og det bygges opp til nye toppår for ryper og annet vilt. Har hørt om folk som har opplevd å se hvordan korpen har plyndret rypereir, rått og brutalt. Men ingenting å klage over heller, slik er vel bare naturens dynamikk. Og interessant hvordan det går videre med fjellreven på Dovrefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart det er små kull der Johan B steen går. Det finnes vel ingen områder i Norge som blir trakka så mye gjennom av han og resten av gjengen med løshunder, tyvtrening hele sommeren.

Der jeg har gått nå er det mye smågnagere. Jeg har faktisk ikke sett så mye mus som i år. Det er jo mye mer mus å se nå enn det var i fjor og året før. Ser jo ofte lemmen også nå i fjellet. Får håpe de ikke blir borte.

Får håpe det har vært mye insekter til kyllingene i år og blir det bra vær i høst så blir det bra jakt også.

Det har jo vært ett bedre vær for kyllingene i år enn i fjor også flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar ei uke på Hardangervidda nå. Skal ble spennende å se. Lokalkjente der oppe melder om middels store rypekull, men noe langt mellom dem... Har et par steder som er "bankers". Der vil jeg få en indikasjon i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har nå vært på Hardangervidda, Rendalen og på Dovrefjell. Det er mange lokalt som snakker om knekk i småviltbestanden, så Kryk har nok rett, dessverre. Har sett mye voksen fugl og lite kyllinger. I Rendalen så jeg et par sene kull, så det skjedde nok kanskje noe på vårparten.

Ellers meldes det om mye skogsfugl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes det ser nesten helsvart ut iår. Min erfaring er at rypekullene er sjelden på mere enn 3 kyllinger, og dermed går det mot en elendig jaktsesong, og like dårlig reproduksjon for rypa. Det blir harde tider for rovdyrene også nå, og kanskje bør en forsøke å felle noen rever. Rovdyrbestanden knekker også sammen etterhvert, og da ligger det plutselig til rette for ryper og andre småviltarter med sitt formidable formeringsevner. For rypa så kan den nesten gå rett til ett toppår igjen, kanskje iløpet av et par år.

Hørte foresten om en som hadde hørt snakk om toppår for rypa iår på radioen nå nylig, men jeg har ikke funnet noe mere om det. Tror han surret fælt...

Får satse på annen jakt i høst, kanskje har skogsfuglen klart seg bedre?

Eller rett og slett satse på litt revejakt? Rovdyrene går jo en trang vinter imøte... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i alle fall brenne av etter enhver ravn jeg får sjanse på. Har aldri sett så mye ravn på Hardangervidda!

Det meldes om bra med skogsfugl, særlig østover. Så fire orrhøner som satt og prøvde å gruse på asfalten da jeg kjørte nedover Rendalen søndag morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.