Gå til innhold
  • Bli medlem

4-sesongs telt for 1


greygoo

Anbefalte innlegg

Annonse

Hilleberg Soulo kan anbefales. Har tre kryssende stenger og greit fortelt.

Har brukt det alene et par turer på vinteren og noen turer på våren og sommeren, og det fungerer meget fint.

Minuset er prisen, men det er også bra kvalitet, og det er veldig kjekt at en kan sette opp inner- og yttertelt samtidig. (dollaren er lav nå, så det kan lønne seg eventuelt å kjøpe fra utlandet).

Unna har to stenger og ikke fortelt, så jeg vil tro det ikke passer helt til vinterbruk. Men, jeg vet ikke, har ikke brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moontrail har bilder, også med en på ca 188 inni:

www.moontrail.com/hilleberg-soulo.php

Bunnen er ca 220 x 105 på det bredeste, men reelt er det noe kortere, siden veggene skrår noe innover. Tror du vil få plass, beste er jo å teste det, hvis en butikk i nærheten har det.

Er selv rundt 180, og har greit med plass.

Teltet veier rundt 2 kilo, men for en kilo mer, kan du få lengre Hilleberg-telt, som eksempelvis Allak som er 230 cm. (en større versjon av Soulo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Marmot Alpint 2-manns. Solid endukstelt på ca 2,5 kg som tåler snø og vind. Personlig hadde jeg ønsket et noe større fortelt som man kan fyre opp primus i uten bekymring. Nå fyrer jeg opp utenfor teltet og tar primus inn etterpå. (På telt med store fortelt fyrer jeg opp direkte i forteltet.)

Dette teltet kan forresten kjøpes fra USA til en slikk og ingenting. Tror jeg betalte ca NOK 1500 med alt fra ebay i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med noe annet enn Hilleberg i denne størrelsen, og er svært fornøyd både med Hilleberg og Unna. Har gått over Hardangervidda i påsken med Unna, og har brukt Soulo i felt hele denne våren. Sistnevnte tåler mer vind og vær pga konstruksjonen, men har mindre innertelt. I stedet får du yttertelt til bagasje/koking, og det er jo heller ikke å forakte... :)

Her er noen bilder av Soulo fra siste tur:

http://www.homoludens.no/2008/06/09/luksusliv-i-telt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Lars!

Jeg har sett på teltet en stund nå og lurte på om du synes det er en fullverdig en-mans vintertelt? Det hadde vært greit å kvitte meg med min TNF mountain 25 (på hele 4 kg), men mine bekymringer er mest ang. høyden av teltet. Hvordan var den i sterke vindkast osv, og vill den ha overlevd f.eks. 'snow loading'. Det er klart den kan ikke sammenlignes med TNF'en når det gjelder å være fullstendig bomber, men 2,5 kg ekstra blir for mye å drasse med på solo-tur. Any thoughts? Jeg ser nå på Soulo, MH Bunker 1, og så er det ellers få alternativer til et fullverdig 1-manns vintertelt (Akto kanksje) (eller MH EV-2). Som kjent begge MH telter har problemer med kondensasjon. Opplevde du noe lignende?

Mvh, Cookie

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke Bergans Cho Oyo nevnt her???

Hei,

Selges det mer? Var inne på Bergans sine sider, men fant ikke det teltet der.

Edit: Fant teltet på G-Sport sine nettsider. Er det ikke et bra telt da? Vant jo en test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.