Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny norsk teltprodusent


fjellgal

Anbefalte innlegg

Annonse

Alltid gøy med nye produsenter. Men det skal nok gå litt tid før jeg prøver meg på et telt derfra. Greit å la noen andre oppdage barnesykdommene :D

Da mangler det bare at de leier inn noen til å lese korrektur på sidene sine. Tviler på at orddelingsfeil er en god indikasjon på at kvaliteten på teltene er dårlig, men noen kan jo bli skremt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en e-post til Nanok i dag for å finne ut av prisene. Fikk raskt svar.

*Priser.*

DomusDuo 3.599.-

DomusTrio 4.599.-

ArxcisDuo 4.599.-

De har mao lagt seg et stykke under Helsport og Hilleberg i pris.

Ser på papiret ut til å være bra 4-sesongstelt, men med noe kort liggelengde på DomusDuo og ArxisDuo. Fargen liker jeg godt. Lik farge som mitt fantastiske Hilleberg Unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er krøbelt

Jeg tok en titt på websiden...og fant ikke ut hvor stort det var innvendig. Min TNF25 er circa 30 sq.feet (innvendig) med 5 stanger, og nesten 4 kg, og en MH Trango 2 er vel nesten 40 sq.feet (ditto) , og veier vel 4,8 kg, også med 5 stanger. Likeså en MH EV-2 veier litt i overkant av 2,4 kg (med 3 stanger) men puster svært dårlig (og koster 600USD imot 450 gjennomsnittelig for de andre). NOK blir vel nærmere USD 1000 for disse, da må det være et svært godt telt. Jeg kunne ikke se fra bildene hvordan man skulle feste stangene engang...det er vel to-lags (ikke event e.l. som Black Diamond, Bibler), men ikke klart fra bildene. Det er vel et kopi av Hilleberg som typisk av norske produsenter; veier mere, er dårligere og koster mere...) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom prisen på disse teltene er rundt 5000 NOK, så blir det vel litt drøyt å kreve de samme egenskapene av et telt som i USA koster 1000 USD.

Jeg synes vi skal la Nanok få slippe å konkurrere med dollarkurs hva angår teltegenskaper. Det er ikke så veldig lenge siden en dollar var verdt 10 kroner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Til folk som kjøper telt til over 3000 kr... Testa rimligere? Hatt et telt i 5 år nå som kosta 1000kr. Samme slitasje på det som en kompis av meg med Hilleberg. Og når begge er slitt ut, så kan man jo lure litt på hva som lønnte seg. 1 manns telt blir desverre en prisklasse for seg selv.

Det hadde vært moro sett på kostnader som brukes for å lage teltene. For stofftyper osv har ikke så radikal forskjell i priser.

La oss si at du kjøpte et telt til 5000kr for 7 til 10 år siden. Skal man da dra på ting som har en unødig vekt i alle de åra? Jeg mener det skjer mye på teknologi-fronten i tillegg. Som gjør at et dyrt telt blir litt surt å ha.

Har ellers en lavo til 1500 kr. 3 år gammel nå, holder seg fin enda.

Jeg prøver ikke være en som gnir noe inn her nå, men utfordrer dere til å prøve noe som er rimligere, før dere lar dere helt overbevise av ekspeditørene i butikken. For det som blir solgt der er ting som har for ekstreme kvaliteter i forhold til behovet. Og dermed går priser opp. Trenger du samme telt som Lars Monsen og co?

Kjøper du et hilleberg telt. Og har det i 5 år. Så kan jeg kjøpe et hvert år... Og plast har en tendens til å bli ødelagt over årene. Kvaliteten forringes. Så selv rimlig plast kan være bedre..

Men jeg er som alle andre... Sikler jo stadig på Hilleberg, Bibler osv ;) Men trenger jeg det? Klarer hvertfall ikke slite ut teltet mitt til 1000kr (XXL) så fort som enkelte skal ha det til. Uansett hvor hyppig det blir brukt. Og nå skal jeg campe i et år, i bare sol og vind. Så da får jeg sett hva som duger da.

-Skravlehue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 3 telt de siste 25 åra, men har kjøpt to nye den siste tiden. To Helsport Rundhø, og et Hilleberg Nallo. Alle tre har fungert utmerket. Nallon har jeg brukt ekstensivt de siste ti årene. Et pluggfeste røk på vinterfjellet siste året, så det ble pensjonert til lettere turer.

Kjøpte et Saivo for et år siden og Nanok Arxic Duo for et halvt år siden. Arxic fikk skader etter fire turer. Kvaliteten på stangkanalene var elendig, og stangen lagde hull i løpet av kort tid.

Jeg er ikke i tvil om at det er store forskjeller på bl.a. dukene. For folk som ikke trenger å stole på teltet sitt anbefaler jeg gjerne billige telt, men dra ikke ut på vintertur på fjellet med et billig telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til folk som kjøper telt til over 3000 kr... Testa rimligere? Hatt et telt i 5 år nå som kosta 1000kr. Samme slitasje på det som en kompis av meg med Hilleberg. Og når begge er slitt ut, så kan man jo lure litt på hva som lønnte seg. 1 manns telt blir desverre en prisklasse for seg selv.

Det hadde vært moro sett på kostnader som brukes for å lage teltene. For stofftyper osv har ikke så radikal forskjell i priser.

La oss si at du kjøpte et telt til 5000kr for 7 til 10 år siden. Skal man da dra på ting som har en unødig vekt i alle de åra? Jeg mener det skjer mye på teknologi-fronten i tillegg. Som gjør at et dyrt telt blir litt surt å ha.

Har ellers en lavo til 1500 kr. 3 år gammel nå, holder seg fin enda.

Jeg prøver ikke være en som gnir noe inn her nå, men utfordrer dere til å prøve noe som er rimligere, før dere lar dere helt overbevise av ekspeditørene i butikken. For det som blir solgt der er ting som har for ekstreme kvaliteter i forhold til behovet. Og dermed går priser opp. Trenger du samme telt som Lars Monsen og co?

Kjøper du et hilleberg telt. Og har det i 5 år. Så kan jeg kjøpe et hvert år... Og plast har en tendens til å bli ødelagt over årene. Kvaliteten forringes. Så selv rimlig plast kan være bedre..

Men jeg er som alle andre... Sikler jo stadig på Hilleberg, Bibler osv :lol: Men trenger jeg det? Klarer hvertfall ikke slite ut teltet mitt til 1000kr (XXL) så fort som enkelte skal ha det til. Uansett hvor hyppig det blir brukt. Og nå skal jeg campe i et år, i bare sol og vind. Så da får jeg sett hva som duger da.

-Skravlehue

Hm. har hatt rimeligere telt, og de er mer enn gode nok til camping under skoggrensa, men å dra på tur på vinterfjellet med ett billigtelt kan være en dyrkjøpt lærepenge.

Som regel er dyrere modeller laget av bedre materialer (lettere og sterkere), og har mer gjennomtenkte løsninger, som selv om de i de fleste situasjoner ikke er nødvendig, kan være behagelig (bedre ventilasjon f.eks).

Ser man på kostnader blir man nok overrasket.

Stoff av god kvalitet fra anerkjente prod. er MYE dyrere enn det billigste som "kan gjøre jobben".

Teknologi går fremover, for all del, men løsninger er vel så viktig som att teltet er laget av den nyeste stofftypen.

Er enig i att det alltid "lønner" seg å ha det nyeste, men hvem har råd til det?

Er også helt enig i att mange hadde klart seg med mindre fancy enn man har, men hvis man bruker en ting mye,

er det også helt o.k. og legge penger i det, hvis man vil det.

Man trenger ikke bo ute halve året for å forsvare ett teltkjøp på 5000.

Att du kan kjøpe noe billigere å kaste det og kjøpe ny og kanskje komme ut av det litt billigere enn en som kjøper kvalitet gjelder

for alle felt, men hvor miljøvennlig er det å prøve å bruke opp så mye som mulig?

Dessuten er det en god følelse og ha noe av kvalitet man ser gjør jobben og varer.

Alt i alt, jeg er ikke uenig med påstanden din, men nokså uenig i grunnlaget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.