Gå til innhold
  • Bli medlem

Et lite telt til rundt 2k?


turmannen

Anbefalte innlegg

Har behov for et telt. Tenkte i utgangspunktet å kjøpe Helsport Nordmarka 2 fra xxl, men der var det utsolgt. (skulle visst komme inn til butikken igjen om ei ukes tid) Kunne selvfølgelig da gå opp til Ringsting 2, men dette teltet føler jeg blir for dyrt i forhold til størrelsen. Ukjent som jeg er med priser på telt og utstyr trodde jeg det var mulig å finne et greit telt til rundt 2000 kroner..

Tror derfor valget for mitt vedkommende står mellom Helsport Skjervøy 2+ camp og Bergans Kompakt 2

Jeg ser for meg at mitt teltbehov vil være i den snøfri delen av året på fjellet med fra en til kanskje tre overnattinger i starten. Noen som ønsker å komme med eventuelle anbefalinger på aktuelle telt? Er det håpløst av meg å prøve dette 300 kronersteltet fra Biltema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det håpløst av meg å prøve dette 300 kronersteltet fra Biltema?

jeg tillater meg å påstå at dette kan bli håpløst med dårlige erfaringer som resultat. i tillegg må du antakeligvis gå ut å kjøpe et telt til ganske snart.

det blir dermed dyrt å kjøpe for billig.

mulige problemer med biltema telt:

-utett

-dårlige sømmer, som event revner

-glassfiberstenger som knekker

-teltduk som revner

vet av erfaring at disse billigteltene kun bruker nylonduker uten ripstop eller belegg for å gjøre dem vanntette.

kjedelig vending på turen å våkne midt på natta med revna duk eller at alt er gjennomvått ! da frister det ikke med ny telttur......

uansett hva du velger,god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg kjøpte et ganske billig telt, husker ikke hvor. Den hadde en ny vri med myggnetting på toppen- (Lavvu formet). Var ikke spessielt lurt når regn ventet. Men tror slike telt som sagt sliter litt med kvaliteten rundt sømmer, utett konstruksjon og duk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en del netter i Bergans Kompakt 2 som du nevner som et alternativ, og har egentlig ingenting å utsette på det. Det har holdt meg tørr i regn og er nokså vindrobust etter min erfaring. Jeg vil som et generelt telt-tips mene at man bør holde seg til velkjente norske eller utenlandske produsenter selv om man ikke har ekstreme behov. Det skal ikke mer enn en utett søm til før turopplevelsen blir en ganske annen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En kollega fant et Helsport Jotunheimen (ukjent modell for meg) på Coop Prix... et såkalt medlemstilbud hvor teltet kostet 999.- Det virker som mer en et "helt greit" telt spør du meg, vertfall til den prisen!! Kanskje ikke noe du tar med opp i høyden om vinteren, men det kan du ikke forvente av et telt til denne prisen uansett.

Jeg har ikke klart å finne samme dealen selv riktignok... jeg mistenker at disse teltene ble solgt unna rimelig kjapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser xxl har Nordmarka 3 camp til denne prisen nå ja, bra tips! Men jeg tror nok muligens dette teltet blir i største laget for min del og kanskje litt i grenseland vektmessig også? Lurer egentlig på om jeg burde sikte meg inn på hytteovernatting i starten, fersk TT medlem og greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, i sjappa her sentralt på østlandet har de en modell de kaller Nordmarka 3, uten det store forteltet. med noe mindre duk og en stang mindre blir det litt lettere. kostet 1499 sist jeg var innom, men man vet aldri med priser hos xxl. :( du kan jo spørre etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei turmannen -

Det ville hjelpet hvis du kunne forklare;

1)hvor mange skal overnatte i teltet

2)vår, sommer eller høst

3)hvor mye du er villig til å bære, eller eventuelt dele med andre (splitte teltet i to)

4)eventuelt andre rammer (vi antar pris under 1500 NOK f.eks.).

For den summen (la oss si det er max/ceiling) kan du kjøpe en top-tent fra USA via flere web-butikker - det er jo tross alt 270 USD, ikke langt under det man må punge ut for en ekspedisjons-telt i statene (som begynner rundt circa 400). Du kan lett få en veldig god 2-manns, 3 sesong telt fra USA for USD 100-150 (515-772 NOK). Antar NOK/USD på 5,15 her. I tilleg legger man på frakt, sann. ikke mer enn 30-40 USD, da la oss si max USD 180 tilsamenn = NOK 927, og plusser MVA 25% (det er ingen toll på sånne varer), det blir 927 X 1,25 = 1159 NOK. Da er det bare å fine hva slags telt man kan få for USD 150.

So, shall we go have a look?

At reioutlet.com, bare idag;

14 tents from 79 USD to mountaineering tents at 149 USD. Link;

http://www.rei.com/outlet/search?cat=22000001&cat=29340996&hist=cat%2C22000001%3ACamping+%26+Hiking%5Ecat%2C29340996%3ABackpacking+Tents

At backcountry.com:

20 telter under USD 200, hvoravde fleste var under USD 170 (NOK 815).

link: http://www.backcountry.com/store/group/89/3-Season-Tents.html#app=price%7E200+group%7E89+brand%7E+sortby%7E+cat%7E+subcat%7E28+offset%7E+on_sale%7E+page_name%7E3-Season-Tents

Jeg så ikke engang på backcountry outlet

Sierra trading post - 7 telter under USD 150 (billige greier da men 30-40% avslag)

link http://www.sierratradingpost.com/d/322_tents.html

Videre er det disse steder du kan sjekke:

www.ems.com

www.alpenglowgear.com

www.patagonia.com

GIJoes (Portland) www.joessports.com

www.sportsauthority.com

og mange andre

det beste er nok å finne en telt du liker og google den, se om den er på salg. Følgende merker vil nok alle på forumet været enig holder høy kvalitet; Mountain Hardwear, Hilleberg, Marmot,

The North Face (lagd i kina), Bibler, Black Diamond, MSR, Exped, Eureka! (kan være litt tunge!!) , Terra Nova. Det er en del andre som jeg vet ikke noe om, f.eks. de fleste norske (sikkert litt dårligere kvalitet, tyngere stoff, og mere å bære på f.eks. helsport), og mange andre som kommer på 'second class kupe' vis - REI, Sierra Designs, Kelty?, storstett ALLE telt fra Aus/NZ (for dyrt å bruke gode råvarer der), Jansport, Frisport, Fjållreven, Cabela's (hunting tents CA) osv osv. Det er klart vis teltet har samme navn som en outlet - butikk...go figure...

Lykke til - og en advarsel...

Når du har kjøpt din første telt....det er som en dame...eller en øl...

you need one more!!!

and...

Håper det hjelper,

Mvh, Cookie :roll:

Edit: kan hende telter fra REI og EMS holder god kvalitet, og er halvparten så dyrt som merker som Mountain Hardwear o.l...men du betaler nok i hektogram..(eller kilo)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.