Gå til innhold
  • Bli medlem

Pukkelkatten

Aktiv medlem
  • Innlegg

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Pukkelkatten

  1. Hadde dere kontakt med folket i Brattgjemtgjelet? http://olsendriver.blogspot.no/2012/08/fjellfolket-i-brattgjemtgjelet.html
  2. På filmen klatrer de et par litt vanskeligere varianter, så jeg ville ikke hengt meg for mye opp i den. Denne beskrivelsen er fin: http://www.penyagolosa.bravehost.com/Stetind%20pilar%20sur.pdf På traversen i femte taulengde klatrer filmgutta rett opp. Det er en vanskeligere variant. Traverserer du for langt mot venstre, kommer du til boltene det er snakk om tidligere i tråden. Taulengdene fra det øverste amfiet til toppen er markert vanskeligere enn resten av ruten, men også de klart fineste. Oppgitt med grad seks i føreren jeg hadde, men de er nok et hakk lettere, seks minus. Godt sikret. God tur!
  3. Det var ikke et sløsjras men et flakskred såvidt jeg har forstått. Vindtransportert nysnø altså. Med den varmen som er i Roms nå er nok forholdene helt forskjellige til helgen. Tipper det har satt seg. Ellers tror jeg Trollstigenveien åpner denne uken. Det betyr at du kan kjøre til skiføret og gå på f.eks. Finnan. Et bedre alternativ en Kirketaket og Galtåtind såpass sent på sesongen vil jeg tro.
  4. Hvis dere bor i Vengedalen (eller er det noe som heter Vinjedalen?) er Blånebba finfin. Vær litt obs på rasforhold i siste henget opp til ryggen som leder mot toppen, ellers ingen spesielle utfordringer. Storehesten, som ligger ved siden, av er helt safe. Ellers er Hurrungen er fin og grei tur i Vengedalen. Kirketaket er en superklassiker og anbefales på det varmeste, men du trenger bil for å nå den fra Vengedalen. Det bor folk med bra lokalkunnskap på klubbhytten til Norsk Tindeklub i helgen. Dere kan stikke innom for mer info. Hytten ligger et par hundre meter nord/øst for parkeringsplassen og har flaggstang med blå vimpel. Bilen er dessverre full. God tur!
  5. Du har sikkert fjernet slynger selv. Du vet hvor lett det er. Slyngene er ikke et permanent inngrep. De fleste som maser om hvor stygt det er med slynger gjør det fordi de vil ha flere borebolter i fjellet. I virkeligheten er det et minimalt problem, hvis bare alle som er på tur tar med overflødige slynger ned. Det bør gjøre skikkelig vondt i et klatrehjerte å bruke drillen på topper som Storen, Vengetind, Stetind o.l. Hele poenget med disse toppene er jo at det kreves klatring for å komme opp og ned. Hvis du tilrettelegger dem med borebolter tar du poenget vekk. Du vil gjerne ha en enkel retur. Slippe å sette eller å vurdere rapellfestet, ha maling slik at du lett finner det. Vel, poenget med disse toppene er ikke at de skal være enkle og tilrettelagte. De krever noe av deg. Hvis du ikke har det som kreves er ikke svaret å bore hull i Vengetind. Det er du som på tilpasse deg, ikke fjellet. Borebolter har en plass i klatring, men ikke på steder klatrere har klart seg uten i over 100 år.
  6. Du har ingenting på Vengetind å gjøre hvis du trenger borebolter for å komme deg ned. Et naturlig rapellfeste er like sikkert som borebolter hvis du lærer deg faget. Det er en myte at det er flest ulykker under rapell. Slynger kan lett fjernes. Limbolter er permanente inngrep. For de aller fleste som klatrer mye i fjellet er sporløs ferdsel fremdeles et ideal. Folk har tatt seg trygt ned fra Vengetind i over hundre år, men så kommer det plutselig noen ferskinger å skal ha borebolter. Og du er skuffet over klatremiljøet? Det eneste virkelig objektivt farlige stedet i Vengedalen er rapellene i nordveggen på Romsdalshorn. Her er det boreboltfester som kanaliserer all trafikken inn i fallinjen for stein utløst fra topp-partiet.
  7. http://olsendriver.blogspot.com/search?updated-min=2010-01-01T00%253
  8. Og Kvanndalstind er 2 via Nordryggen og 3 via Vestryggen (normalveien). Jeg sjekket føreren. Så også at Centraltind er grad 2, noe som stemmer godt med det jeg kan huske.
  9. Morsomt! En finfin liste. Helt enig med valg av primærfaktor. Pinakler og smårusk bør holdes unna. Hvis man vurderer tinder ut fra vanskelighetsgrad og ikke m.o.h, er det verd å merke seg at fokus lander på andre steder enn Jotunhjemmet og Rondane, nemlig Nord Norge. Et par spørsmål. Har virkelig Centraltind så høy vanskelighet? Mener å huske det som lettere fra nord. Og er den egentlig vanskeligere enn Storen sånn alt under ett? Har du hatt med Kvandalstind i vurderingen? ( Føles liksom ikke helt riktig at ikke vidunderlige Romsdalen er representert. ) men listen er fin den altså. Pukkelkatten
  10. God tur! Svært hyggelig hvis dere legger inn en melding på denne tråden om forholdene når dere er tilbake (snø?). Vurderer en tur helgen etter.
  11. Via Ferrata er hærverk. Det ser helt forjævlig ut med alt det stålet hamret inn i et vakkert svaberg.
  12. http://olsendriver.blogspot.com/2011/07/trollatraversen-takefjellene.html
  13. Kult. Jeg har ikke vært der nede, så alt fra meg blir synsing. Har kompiser som har klatret ruten, og de gikk den på en lang dag. Leste føreren og har et forslag. Klatre til bivien etter 7 taulengde om ettermiddagen. Dette er såpass lett at det sikkert går greit med litt tunge sekker. Overnatt her. Legg igjen alt unntatt dagsturutstyr her og gå for toppen dag nr. to. Da blir det 9 taulengder + retur, som bør være overkommelig. Hvis dere er sent ute kan dere jo overnatte samme sted på vei ned. På toppstøtet trenger dere bare ekstra klær, mat og et par liter vann i sekken. Da blir børen sikkert lett nok til å bæres i en sekk av andremann, eventuelt kan førstemann klatre med en lett sekk i tillegg. Alternativet er kanskje å overnatte i blikkhytten på toppen, men da må dere dra med dere alt helt opp. I tillegg blir det en høy bivi. Å heise på denne turen er nok veldig upraktisk. Jo lettere sekk, jo større mulighet for at dere klarer det. Lykke til!
  14. Det er ikke så vanlig å heise sekk når man friklatrer lengre turer, men det er vanlig under teknisk klatring (for det går treit uansett). Hvis ikke sekken er for tung er det standard å bruke en selvlåsende talje (Petzl har flere modeller). Førstemann har med et ekstra heisetau. Man fester taljen i det sentrale innbindingspunktet på standplassen og drar i den frie enden med en jumar (tauklemme) festet til selen, og eller en stige å tråkke i. For å ikke miste for mye tid er det vanlig at andremann følger taulengden på jumar og renser, mens førstemann heiser. Hvis det er snakk om veldig tunge sekker kan man bruke et heisesystem med utlingninger som vist i i innlegget forran. Problemet med heising er at det tar tid og veldig masete hvis det ikke er bratt og rent fjell. Det vanlige, og det jeg vil anbefale i Norge, er å pakke lett i en sekk som fraktes av andremann slik at førstemann ikke har sekk. Eventuelt kan han klatre med en lett sekk. Blir det for tungt for andremann kan han få hjelp av tauet. Det er i det hele tatt ikke vanlig å planlegge overnattinger, selv i store vegger, i Norge. Lyse netter gjør at man klatrer til man kommer opp. Hvis det blir noen timer på en hylle holder det med en varm jakke og vindpose. Ikke behagelig, men verd det for å få lett sekk. Det gamle alpinistslagordet gjelder fremdeles:"go light, go fast, go safe"
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.