Gå til innhold

Rangifer

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    17
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Rangifer

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Rangifer

    Er jeg i en farlig situasjon? Om hundekjøring..

    Å, jeg kjenner meg så godt igjen i beskrivelsen din! Jeg var handler i fjor, samtidig som jeg jobba fullt, og kjørte løp, bla Gausdal og Femund. Nå er jeg redusert til sofa mursher med "bare" to hunder. Jeg vingler veldig mellom ønsket om å ha fleksibiliteten 2 hunder gir (mulighet til å få hundepass, mulighet til å dra hjem på besøk..) og det å ha et mindre spann (6-spann eksempelvis). Jeg tror hundekjøring er avhengighetsskapende Det som holder meg litt igjen er også muligheten til å ta med et par hunder med kløv og gå på tur i fjellet -det er ikke så lettvindt med et 6-spann.. Når det gjelder rasediskusjonen tror jeg det er like mange svar som det er hundeeiere. Selv har jeg AH, og mener renrasa-diskusjonen er no tull. Men så ser jeg heller ikke meninga med å ha en hund på 35-40 kg. Man får også godt pelsa AH på 25 kg som ikke nødvendigvis er løpshunder.
  2. Rangifer

    stor sekk til liten dame

    Jeg har en Arc'teryx Bora, men er usikker på om disse produseres lenger. Ser det finnes en modell som heter Altra, mulig det er den som har overtatt. Bora kosta en fot og en arm, men er verdt sin vekt i gull, og passer til en kort kropp på 153-154.
  3. Sommeren er de 14 dagene det ikke er sparkføre..

  4. Rangifer

    Motorisert ferdsel i utmark.

    Nå kjenner jeg ikke til verneforskriften for Hardangervidda spesielt godt, men slik jeg kjenner verneforskriftene for parkene, reservatene og landskapsvernområdene som jeg forholder meg til, skal det en del til for å endre slike forskrifter. Slik som ordningen var da det var søknadsfrist i høst, var at det ikke var lov å legge løyper inn i verneområder. Det som også er litt interessant med denne nye ordninga er at grensekommuner kan søke om å lage tilførselløype til Sverige. Etter min mening blir det å "lesse" skuterproblemene over grensa til svenskene. Slik politikerne fabler om her er felles løypenett i flere kommuner (det er mye regionsamarbeid, 5-6 kommuner), som til slutt ender i Sverige. Da kan man jo også risikere å få svenske kjørere over på norsk side. Når det gjelder barmarkskjøring, så tror jeg dette vil bli mer populært fremover. Vi har mer penger og mer fritid, og ønsker å bruke utmarka på en anna måte en tradisjonelt. Nå har jeg litt delte meninger om bruk av ATV da jeg er hundekjører og bruker ATV i daglig trening hele høstsesongen. "Problemet" med bruk av ATV til hundetrening er at uansett hvordan man vrir og vender på det, vil det aldri bli næring, og dermed vil man ikke kunne få løyve til å kjøre utenfor vei (eks traktorspor hvor man kjører lovlig i næring (jord og skog)). Likevel velger jeg som hundekjører å anse hundetrening som noe anna enn "fornøyelseskjøring" . Vi bruker ATV fordi det er trygt (den er tung og stabil), man bremser på motoren (sparer bremser ->sikkerhet) og man kan hjelpe til i det tyngste motbakkene. Likevel, det lager like mye støy, forurensing og slitasje av veg/kjørespor som hvis vi ikke hadde hatt 14-16-18 hunder foran Jeg vil gjerne utfordre dere på en sak som jeg funderer på i blant. Dersom det finnes et eldre traktorspor i skogen eller fjellet, vil veldig mange turgåere (meg inkludert) følge dette. Er det da en ulempe for biologisk mangfold, andre turgåere og vegetasjon rund kjøresporet at det brukes til motorisert ferdsel? Hvis det brukes mye, vil det selvsakt bli slitt, men samtidig kanaliserer det trafikken fra turgåere. Er det da et problem? Som saksbehandler i kommunen sier jeg nei til slike saker, der hovedargumentet til søker er at de holder vegen åpen, men som privatperson synes jeg vel det ikke er noe stort problem. Hva tenker dere? Er det helt greit med barmarkskjøring så lenge de holdes til eksisterende veg? Da tenker jeg først og fremst på terrengslitasje, ikke så mye på støyproblematikken.
  5. Rangifer

    Motorisert ferdsel i utmark.

    Når det gjelder den nye forsøksordninga (slik den ble presentert før valget) er det ikke snakk om frislipp. Det er 40 kommuner i Norge som kan søke om å delte i en forsøksordning. Jeg jobber som naturforvalter i to kommuner som søkte i denne ordninga, og måtte skrive to gode søknader -det var en stor kamel! MEN ved å skrive en slik søknad måtte jeg sette meg inn i hvilke retningslinjer som gjelder. Tro meg, jeg er ikke for en åpning for fornøyelseskjøring, likevel er det en god del restriksjoner lagt til kommunene. Først og fremst skal løypene planlegges etter plan- og bygningsloven. Det er lagt mye restriksjoner på hvor løypene ikke skal legges, eks; ikke i verna områder eller foreslåtte verneområder, ikke i villreinområder, ikke i INON-områder (ingrepsfri natur). Der gikk mesteparten av arealet i "mine" kommuner.. Videre skal løypene ikke legges slik at de kommer i konflikt med boligområder eller hytteområder. Det skal heller ikke gjøres terrenginngrep i forbindelse med løypene (terrenginngrep forklares ikke nøyere, er hogst terrenginngrep?). Da høringsbrevet fra Miljøverndep. i vår, var det tydelig at de (mil.dep.) ikke ønska en slik ordning med ny prøveperiode, men dette var bestilt fra "høgere hold". Jeg tror at en slik ordning er en god måte å åpne for fornøyelseskjøring, hvis det først skal åpnes. Dette er regulert i alle retninger, mtp. hvor løyper skal ligge. Likevel, jeg tror at ved å legge til rette for slik kjøring vil man legalisere den kjøringa som i dag er ulovlig, og i tillegg åpne for flere som ønsker å kjøre. I tillegg gjenstår det bare å se om kjørerne holder seg på traseene.. Vi byråkrater sitter forøvrig litt på gjerdet og venter på eventuelle nye endringer i motorferdselloven (og naturmangfoldloven). Jeg tror mer lokalt demokrati vil stedvis gi mer kjøring (avhengig av saksbehandlere og politikere), men det er også slik at det er kommunene i dag som sitter med forvaltninga av motorferdselloven (riktignok med fylkesmann henge over skulderen). Noen saker er det politisk nivå som avgjør, og ofte der jeg som saksbehandler innstiller på avslag, vedtar politikerne å gi løyve. Håper dette var noe oppklarende med tanke på hva denne ordninga faktisk innebærer. Det er forresten kun for bruk av snøskuter, ikke ATV, traktor ol. Men som sakt, vi får vente på hva de blå-blå finner på.
  6. Rangifer

    Sekk til lave

    Hei igjen! Hvordan gikk det med sekkekjøpet? Har du funnet noe som passer deg?
  7. Rangifer

    Sekk til lave

    Jeg er enig i at de sekkene jeg nevnte er dyre, men jeg bestemte meg til slutt for å bare kjøpe en dyr, tilpassa sekk. For meg er 72 liter litt i overkant. Når det er litt mer plass i sekken, er det fort gjort at den blir fylt opp -og da blir den gjerne litt tung for meg. Jeg så på bergans sine sider (http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Trollhetta-75-95-L/Trollhetta-75L-Lady-Blue-Navy--455600-p0000039625) at Trollhetta passer for høgde 155-180, så den kan passe deg. Jeg har flere venner som er veldig fornøyd med den, også etter ei uke med tung oppakning. Glittertind synes jeg så litt liten ut, men jeg fant en på 70 liter (http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Glittertind-55-70-L/Glittertind-70L-Small-Black-SolidLtGrey--149606-p0000494993) for personlengde fra 150 cm. Den finnes ikke i damemodell etter det jeg så. Raudfjellet synes jeg så litt enkel ut. Da er det ofte at de har "spart inn" slik at det blir en rimeligere sekk, men litt dårligere komfort og mindre festemuligheter osv. Likevel kan det være fine sekker til mindre bører og kortere turer (eks hytte til hytte). Rondane (http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Rondane-65-85-L/Rondane-65L-Lady-Blue-Navy--123596-p0000068214) er en enkel, men god sekk (personlengde fra 155 cm). Jeg har prøvd den én tur, og likte den (bortsett fra at den var for lang i ryggen). Den har lite fancy dubbeditt-løsninger, men nok praktiske løsninger, eks frontåpning. Den er heller ikke altfor dyr. Jeg tror kanskje jeg ville valgt den framfor Rondane eller Raudfjellet, men det er mest min magefølelse.. Jeg er enig med Titali at det er viktig å prøve sekkene med vekt. Gjerne gå en del rundt i butikken, opp og ned trapper -helt til du føler deg skikkelig dum.. Min erfaring er at litt spesialiserte butikker, eks sportslageret, sportsnett, har god kompetanse, og ofte bedre enn mer generelle butikker som xxl (men det kommer jo an på hvem du møter på xxl). Lykke til!
  8. Rangifer

    Sekk til lave

    Hei! Jeg har samme problem og har lett i lang tid etter sekk som passer. Sjøl er jeg enda kortere enn deg, 153 cm. Jeg fant til slutt en Arcteryx Bora 72 liter for damer, for noen år sia. I ettertid har jeg hørt at de skulle slutte å produsere så store sekker (mange liter) for damer. Hvis den fortsatt finnes, anbefaler jeg den! Hvis ikke, så har jeg hatt gode erfaringer generelt med sekker fra Arcteryx. De koster desverre en fot og en arm, men de er verdt sin vekt i gull for oss småfolk. Jeg fikk veldig god hjelp på sportsnett i Oslo med å finne en passende sekk. Anbefaler en tur dit, hvis du bor i nærheten. De har god peiling på hvordan sekken skal sitte på deg, og gir seg ikke før man finner noe som passer -tror jeg prøvde alle sekkene på lager i rett kategori..
  9. Rangifer

    turbukse.

    Hva med Forsvarets feltbukser? De er geniale! Bomull, store sidelommer og stramming nederst.
  10. Jeg ser xxl har tilbud på lett skalljakke fra HH nå. Er det noen som har erfaringer med denne jakka? Jeg tenker på kvalitet på glidlås, hvor lenge den faktisk holder regnet ute osv. Er dette en jakke som vil kunne holde regnet ute flere dager i fjellet? Eller er det en mer sporty byjakke? Erfaringer eller tanker om dette? Link til xxl: http://www.xxl.no/da...ke-dame-1075195
  11. Hvis du ser bort ifra rypejakt kan jeg anbfale Fmundsmarka på vinteren. Det er mindre kuppert enn områder lenger vest, så det er litt bedre med pulk. Det er riktignok ikke heelt lov å brenne bål av tørrgadder i parken. Et men er jo at det kan bli skikkelig kaldt der, men holder du deg litt unna sjøen så er det litt mildere -tur i Norge i januar har jo lett for å bli kalde.. God tur!
  12. Rangifer

    Rondanestien vinter?

    Takker. Kaldt hadde jeg tenkt på at det ville bli, men 30 blå er ikke alltid så moro. Turen egner seg strengt tatt bedre litt utpå senvinteren, men det er strategisk dårlig med tanke på masteroppgaveskriving.. Dette får jeg tenke på tror jeg.
  13. Hei Jeg har lyst til å gå Rondanestien i januar (undervisningsfri på universitetet..), og lurer på om noen har noen erfaringer med denne ruta på denne tiden av året? Tanken er å basere seg på pulk, hunder og telt, men også åpne buer og evt dnt-hytter dersom det trengs. Turen strekker seg fra Dovre til Oslo sentrum, så det er ganske store kontraster. Har noen her noen tanker eller erfaringer?
  14. Rangifer

    Lett mat med masse energi

    Jeg skal ha ei ukes feltarbeid på Svalbard til høsten. Det bilr tung sekk med bla. peileutstyr for å søke opp GPS-rein, temperaturmåleutstyr, våpen og anna. Siden en 20 kg sekk er mer enn 2/5 av min egen vekt ønsker jeg å minimere vekta så mye det går ann.. Tre måltider tørrmat (eks real) er dagsrasjonen, men tre måltider om dagen er litt snevert for meg. Har noen noen tips til ekstraenergi som duger OG som er lett? Havrebrød/loganbrød er gull, men de veier en del..
  15. Rangifer

    Rangifer

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.