Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluehue

Aktiv medlem
  • Innlegg

    53
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Fluehue

  1. Nei, det kommer du vel neppe til å høre om med det første
  2. Det som har vert addressert her er en observasjon av at CO-utslipp mangemangemangedobles når man putter et kjølig objekt inn i flammene, og således kjøler ned flammene så forbrenningen avbrytes (ufullstendig forbrenning). Pga de kjemiske omstendighetene sitter vi med mangedoblede mengder CO sammenliknet med hva vi hadde hatt om flammen fikk brenne uhindret. Klart du må lufte, men luftingen er neppe så god at du unngår langt høyere CO-konsentrasjoner enn normalt i teltet under kokingen. Ergo tar kroppen din i denne perioden opp CO i blodet, og akkumulerer det med en halveringstid, du har altså CO i blodet som du pustet inn for dager og uker siden. Du vil altså ikke krepere før kroppen over tid tilføres CO i et større tempo enn den kan kvitte seg med det. Om du velger å ta dette i betraktningen når du innfører fyringsregime på tur - se de er helt opp til alle og enhver. Men det kan være greit å vite så man har bakgrunn for å kalkulere risiko. Jeg fyrer og koker i telt (med god ventilering seff), men etter jeg leste rapporten kommer jeg bevisst ikke til å koke 17 kjeler per døgn inne i teltet. Fordi jeg lærte noe av funnene i rapporten. Kjetil
  3. En annen ting å ta med seg er dette med halveringstiden av CO i blodet. Husker ikke hva rapporten sa og gidder ikke slå opp heller, men det var noe sånt som 6-8 timer. Om du da oppnår 25% av dødelig dose CO i blodet per matlaging (tall tatt ut av løse lufta) og lager mat i teltet hver 6-8 timer, har du altså 25% dose etter første måltid, (25%/2)+25%=37,5% etter andre måltid, (37,5%/2)+25%=43,75% etter tredje, og så videre. Under disse forutsetningene ville rekka konvergert mot 50% som maksverdi, og du ville vert trygg. Hadde vi halvert avstanden mellom hver koking i teltet til 3-4t, altså halve halveringstiden, ville vi etter hver koking sittet igjen med (0.707 * opprinnelig CO-nivå etter forrige koking) + tilført CO fra denne kokingen. Regnestykket, om vi fortsetter å regne med 25% per koking, ville konvergert faretruende nær dødelig grense. Legg til teltfyring og regnestykket blir enda styggere. Nå er som sagt 25%-tallet nappet ut av løse lufta, men poenget er altså akkumulasjonen. Desto hyppigere matlaging/koking i teltet, desto styggere tall konvergerer CO-prosenten (altså prosent av dødelig dose) mot. Så moralen blir å koke ute når man kan, så man kan koke inne når man må
  4. Ser jeg er lovlig seint ute med tips her, men siden det ser ut som du gikk for ei lettspinnstang tenkte jeg skyte inn et tips; prøv ut "Stig Werner -metoden". Han er en av de ringeste ringrevene i Oslomarka. Metoden (bare en litt spesiell måte å fiske mark & dupp): Her ser du 17.mai-fiskene: Ville ikke tro fisket i lavlandet rundt Trondheim er helt ulikt det i hovedstaden. Hadde jeg hatt ei ålreit spinnstang hadde jeg kanskje fiska litt mer på dette viset selv, men har stort sett bare fluestenger i arsenalet.
  5. Faller kanskje utenfor kriteriet om lett sekk, men Arc'teryx Bora har ekstremt god bærekomfort (opp til etpar og tyve kg for min Bora 80). Tipper det samme gjelder de fleste sekker fra Arc'teryx, de er også generellt mer slitesterke enn de fleste andre sekker ble det meg fortalt av en hardcore sekkeentusiast før jeg selv anskaffet min (vedkommende påsto å bruke dobbelt så lang tid på å slite ut Arc'teryx sammenliknet med Bergans). Min er like fin uten skader eller synlig slitasje etter snart 2 år med mye villmarksbruk, så jeg støtter påstanden om slitestyrke. Er så fornøyd med sekken at jeg akkurat kjøpte en dame-Bora til kjæresten Nei, Arc'teryx kan jaggu det der med sekker
  6. På detaljnivå må du nok spørre noen med spesiell kompetanse, men det er uansett drivstoff en generell fysikk at når flammene bråkjøles mot kjelen oppnås ikke en fullstendig forbrenningsprosess, og at CO-produksjonen økes (dramatisk) som et resultat av dette. Faktisk over tid dødelige doser gitt tilstrekkelige forutsetninger. EDIT: Gule flammer er tegn på uren forbrenning og ikke ufullstendig forbrenning. Og vi snakker ikke om antennelsestemperatur men om ufullstendig forbrenning pga nedkjøling av den brennende gassen. Forøvrig anbefales OmniDawg om du vil ha blå flammer på Omnifuelen din
  7. Det blir vel det samme med gassbeholdere. Flytende drivstoff brennes som gass det og, det bare forvarmes til fordampning i brenneren først. Grunnen til økt CO ved matlaging er ufullstendig forbrenning fordi kjelen kjøler ned flammene, så problemet sitter ikke i drivstoffet.
  8. På Atc'teryx-sekker er isøksfestene flyttbare, jeg bruker noen ganger begge på samme side, som holder for stangtube til fluestenger
  9. Har bare lovord å si om Arc'teryx Bora. I min 80 (str L, så den er vel nærmere 90L) får jeg greit plass til telt, to relativt store soveposer (Ajungilak Compact 3-sesong) ettersom fruen har mindre sekk, kokesett, hengekøye, div tørrfor, fluefiskeutstyr, plusspluss, alt oppi sekken. Liggeunderlagene under seff. Legg på at jeg får plass til 2x1.5L drivstofflasker i flaskelommene nederst på hver side og at den har integrert drikkesystem i lokket (med Source Widepac 1.5L). Drivstofflasker i slike løsthengende lommer er spesielt greit for de som liker parafin over bensin, da eventuelle lekkasjer ikke griser til det som er i sekken i like stor grad som ellers. Det absolutt beste jeg har brukt til bæring opp til etparogtjue kilo, over det daler bærekomforten raskt. Para ranger er nok et bedre valg til 25kg+. Masse smarte løsninger ihvertfall. Glidelåser både her og der, jeg liker spesielt å ha teltet i nederste rom, så jeg kan pakke ut teltet og sette det opp uten å åpne resten av sekken (i drittvær). Glidelåsen fra siden inn til hovedrommet er også veldig kjekk å ha for å unngå å måtte nappe opp alt når du skal ha noe som ligger langt nede. Justeringsmulighetene er topp. EDIT: tenkte jeg skulle ta med at jeg har fluestanga i aluminiumsrør (siden det er en svinedyr stang jeg ikke vil knekke), og at jeg har røret gjennomgående igjennom hovedrom og helt ned i bunn av sekken. Det samme trikset bruker jeg på teltstengene (vel, uten rør rundt ). Ikke at de har lengdeproblemet stanga har, men da får jeg tak i dem fra bunnrommet. Åpning mellom bunn og hovedrom kan åpnes delvis fra begge sider med glidelås.
  10. Støttes. "Helsport-kilo er ikke som andre kilo..."
  11. Selgere er selgere av en grunn, og det er stort sett at de er flinke til å selge ting. Nyttig informasjon. Du trenger altså en skikkelig duk med høy vannsøyle kombinert med lav vekt for bæring over lengre avstander. At teltet skal tåle mye vind gjør at du skal se etter et telt med mange barduneringspunkter, men du må ta et valg når det kommer til type telt. Det er i praksis to typer; tunnelltelt og selvstående. De selvstående veier ofte noe mer enn et tilsvarende størrelse tunnelltelt men har fordelen av at de tar sidevind bedre, så du slipper å stå opp om natta for å snu teltet etter vinden. Grunnen til at mange likevel velger tunnelltelt er større plass per kg, samt et større fortelt. Forteltet gir ekstra plass i regnvær, matlagingsplass under tak, plass til bikkja, mulighet for å grave ned grop om vinteren etc. Husk at om du skal lage mat i forteltet så må du (1) ha satt deg utrolig godt inn i hvordan du bruker en primus til sånt og hva du gjør i tilfelle brann, og (2) ha et høyt nok fortelt til at det lar seg gjøre på en trygg måte. Matlaging i innertelt er i utgangspunktet en dårlig idé bl.a. på grunn av dårligere ventilering (karbonmonoksid). "Camp"-variantene til Helsport ("GT"-variantene til Hilleberg) har nettopp et slikt fortelt med full takhøyde, og er vel de mest populære seriene. Personlig ville det aldri falt meg inn å kjøpe et tunnelltelt uten stort fortelt. Når det gjelder vind fungerer et tunnelltelt flott med vinden på langs. Med vinden på tvers kan det lugge godt i teltet. Dette kan løses om du har mulighet til å bruke terrenget i plasseringen for å skjerme mot sidevind, eller bygge levegger om vinteren (noe du uansett må gjøre for at teltet ikke skal begraves av snømassene) Du nevner plass til to personer, dersom det skal brukes om vinteren betyr dette i praksis et 3-personers telt. Ventileringen må du også se på om teltet skal brukes om vinteren, spesielt viktig er det at begge luftekanalene sitter høyt så de ikke snør igjen. Som noen har vert inne på her; når du vet hva du ser etter koker mye ned til vekt vs pris. Holder du øynene oppe og kikker litt på kjøp/salg-delen av fjellforum eller Finn.no så kan du iblant gjøre en god deal på et lett brukt telt til sterkt redusert pris. Lykke til!
  12. Det var mer fokus på kvalitet før IMHO, mindre på å spare små summer per enhet på utrolig store produksjonsserier. Tilvirkningskostnadene var vel sikkert forholdsmessig større enn idag, dermed utgjorde vel materialkostnadene en mindre bit av hele kaka, samtidig som færre plastikkstoffer var tilgjengelig så man brukte metaller istedet (mye synsing & gjetning her men likevel..). Har også intrykk av at istedet for å dimensjonere produktet for å tåle akkurat en forventet påkjenning (som i dag) tok man hardere i og lagde noe som garantert skulle tåle forventet påkjenning og vel så det (man manglet vel de numeriske beregningsmetodene). Så har man jo de senere årene kommet på konsepter som "planned obsolence" uten at jeg skal påstå at dette har fått fotfeste i primusverdenen. Senere års effektivitets- og avkastningskrav har gjort et hardt innhogg i kvaliteten på enkelte produkter, der er det vel nok å peke på hvordan selveste Optimus' rykte allerede er rasert av Katadyn etter deres "sparetiltak" på produksjonssiden.
  13. Vindmølla på Hein bråker da ikke så fantastisk mye? Skjønner ikke helt hvordan reinsdyra isåfall plages, med mindre den stirrer for lenge på samme rotorblad (svimmelhet/kvalme) eller at vakende rein blir truffet av rotorbladene? Skal den diskusjonen dras videre vil jeg heller spørre om hvordan sjøfugl plages av hornet på hurtigruta...
  14. Det var pussig. Vet ikke om det er noe Primus har startet med de siste årene, men da jeg kjøpte min for halvannet år siden så fulgte det med instruksjonsmanual, der blant annet under avsnitt 7 "Maintenance" underpunkt 7.5 eksplisitt står at du skal sjekke den aktuelle O-ringen som feilet for trådstarter. Underpunkt 7.8 ber deg videre alltid sjekke at alle O-ringene er riktig plassert, i god stand, og at du skal bytte ut slitte O-ringer, som du får kjøpt hos din forhandler... Det står også endel om pakninger og ettersyn i avsnitt 2 "Safety Information". Fikk med samme blekka da jeg kjøpte repsett en tid tilbake, så jeg har 2 stk..
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.