Gå til innhold
  • Bli medlem

Vea

Aktiv medlem
  • Innlegg

    233
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Vea vant dagen sist 8. juli 2012

Vea hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

26 Neutral

Om Vea

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Og her kan det være greit å huske på at elvesportsmiljøene har lært seg litt av hvert om det å padle i rennende vann gjennom elvepadlingen som nå har vært utøvet i over 50 år. For de som skal padle i elv, kan våttkortstigens kurs i elvepadling eller packraft anbefales før man begir seg ut.
  2. På disse stedene er vel kanskje truger et vel så bra alternativ som fjellski?
  3. Om du absolutt ikke vil ha tizip, er jo denne utelukket. Spruttrekket ser åpent ut fordi det ikke er bildet av det. Denne modellen har en cockpit-ring som en vanlig hav-eller elvekajakk, og det følger med et spruttrekket som festes på ringen. Jeg har ikke sett løsningen på den amfibio-raften, men løst spruttrekk som Refuge har, er veldig mye tettere enn den hersens borrelås-løsningen de fleste andre packrafter har med unntak av de som er solgt som "whitewater"-packrafts. Edit: Nå har jeg sett video av Anfibio-raften. Bedre enn de med bare borrelås, men definitivt mindre tett enn båter med ordentlig spruttrekk.
  4. Hva med Alpackaraft Refuge?
  5. Her er en liten video om årelengde som går litt grundigere til verks. I videoen snakker han om gripe-bredde, ekstra rekke-lengde, og lengde på åreblad. For min del får jeg en ideell bredde på hendene ved push-ups på 72 cm. For referanse er jeg 188 cm høy. Når det gjelder lengden fra håndledd til åreblad, er det flere faktorer å tenke på. For det første må man jo få årebladet ned i vannet, samtidig som åra starter ganske langt ut (siden den er bred), og du vil gjennomføre taket med den øvre hånda i høyde med panna for å ikke ødelegge skuldrene, samt at åra skal følge så tett inntil båten som mulig for å unngå vagging. Ved litt tørrtesting med kosteskaft kom jeg til at den ideelle rekke-lengden for packraften som jeg prøvde (Alpackaraft Refuge) er mellom 20 og 25 cm. Årebladene på min Werner Shuna er 45cm lange. Ideell lengde ved 20 cm rekkelengde: 72+2*20+2*45 cm = 202 cm. Ideell lengde ved 25 cm rekkelengde: 72 +2*25 +2*45cm = 212 cm
  6. Vet ikke om jeg ville brukt effektivitet som ord her. Når det gjelder havkajakk, er nok ordet "komfort" bedre å bruke, fordi det dreier seg om armenes posisjon under padlingen. Jo lenger åra er, jo mindre effektiv blir jo også padlinga, fordi du tilfører energi i en annen retning enn du faktisk vil ha båten. Men en kajakk som er lang, tynn og har kjøl, vil du ikke merke at du har mindre effekt, fordi skrogfasongen gjør den retningsstabil i forhold til en packraft. I packraften blir du imidlertid straffet hardt med for lang åre, fordi båten er kort og flat. Her MÅ du padle med høy åreføring med årene tett langs båten for å få effektiv energiutnyttelse uansett om du padler flatt eller i elv.
  7. Anbefaler forøvrig å se denne videoen. Edit: Se denne også. I videoen snakker han om Werner Corryvreckan som den mellomtingen han ofte sverger til mellomting mellom en bombesikker (tung) åre, og en super-lettvektsåre. Han sier også snakker også senere i videoen om at man må være en sterk padler for å håndtere et stort åreblad. Her er det verdt å merke seg at Corryvreckens lillebror hos Werner heter Shuna. De har samme fasong på årebladene, men Shuna er litt mindre. For egen del padler jeg en 205 Shuna når jeg skal bære åra på tur.
  8. Fordi en lang åre vil måtte føres lenger fra båten enn en kortere åre. Alternativt må du løfte armen som er lengst fra vannet veldig høyt for å få taket inntil båten, noe som går ut over skuldra.
  9. ...og det er fordel med en kort åre.
  10. Høy åreføring med åra så vertikalt som mulig ned i vannet så nærme båten som mulig. Dette krever padleteknikk med mye rotasjon av torsoen. Med andre ord stikk motsatt av det 99% av alle som padler packraft gjør...
  11. Fjellpulken skriver også følgende om forskjellene: "På dette draget er glassfiberstengene i massivt materiale, i motsetning til vårt standard drag hvor det er innhullede rør." Vekten på normaldrag er oppgitt til å være 2 kg, mot 3 kg på ekspedisjonsdraget.
  12. Godt spørsmål. Jeg har ikke erfaring fra ekspedisjonsdrag, men om du ser på dragene som selges nå, ser du at det er litt forskjell i avstivingen i midten. Standarddrag: Ekspedisjonsdrag: Jeg vet dog ikke om det eksisterte mer enn én type drag da ditt ble laget. Standard-drag uten fjærer ville jeg lagt på Finn.no for 8-900 kr.
  13. Å fikse på et gammelt standard-drag hadde jeg ikke giddet. Om det er et forsterket ekspedisjonsdrag høres det derimot mer fornuftig ut. Og har du kjøpt pulk av en polfarer, er det vel en viss sjanse for at det er et forsterket ekspedisjonsdrag du har. Om du velger å kjøpe deg nytt, må du huske på at du kan regne inn en fortjeneste ved salg av det gamle draget. For 10-12 år siden var det i allefall en del folk som ville kjøpe stivt drag til paris-pulken sin. Regner med at det samme er tilfelle i dag. Folk er vel villige til å kjøpe drag uten fjærer så lenge det er syltestrikker å få tak i. 😆 Du kan også kjøpe en brukt barnepulk, bytte draget og selge pulken på nytt.
  14. 4-åringen er vanskelig, og der er det vel barnehagesekken som gjelder på tur også. 7-åringen begynner kanskje å bli lang nok for Deuter Fox 30 eller 40.
  15. Jeg sitter på en Primus 2079 gassbrenner med tilhørende gassflaske, antakelig fra slutten av 70-tallet. Noen som vet om det er noe samleverdi i denne?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.