Gå til innhold
  • Bli medlem

Olsen

Aktiv medlem
  • Innlegg

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Olsen

  1. Vel jeg kan ærlig talt tolerere å bli kalt "rar" av en som ikke husker hva han selv skrev for under et døgn siden. Så lenge jeg slipper å bli kalt selvgod, for det er et stykke unna passende beskrivelse for meg føler jeg, men men Vel, NATO øvelsen her oppe i nord ryktes å være over og jeg pakker sekken og gjør skiene klar for nye topper i helga, har jeg flaks så slipper jeg low pass av noe som helst slags luftfartøy.
  2. Hvordan er jeg selvgod nå da? Og flyplass ved Setermoen? Hva er det nå jeg ikke har fått med meg? Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet ditt Fuglehunden, jeg har presisert at low level flight utenom godkjent område ikke er bra! Jeg har og etterlyst dokumentasjon fra deg på flyforbud over skytefeltene, det klarer du tydeligvis ikke å fremskaffe og kommer heller med usakeligheter? Det siste er altså nå at jeg er selvgod, noe jeg altså ikke kjenner meg helt igjen i. For å presisere en siste gang her nå da, for tiden er jeg sivilist og student i Tromsø, nyter ekstremt godt av naturen her oppe i nord og synes det er bittelitt irriterende å ha taktisk flygende helikopter og/eller fly når jeg er i Lyngen eller på Kvaløya som jo er laaaangt unna noe øvingsområder for Forsvaret generelt. Nå ser jeg bort fra NATO øvelsen som foregår her for øyeblikket, for da er vel hele Troms og størsteparten av Nordland lekestue for NATO. So what's your problem Fuglehunden? Er det meg du sliter med, eller er det øvingsaktiviteten til RNoAF du har oppi halsen? Jeg forventer ærlig talt noe saklig her nå!!!
  3. Jeg og, og da veit du at det lille skiltet i myra som er farget rødt og gult bærer teksten "Fare skytefelt" Sånn, inntil du slenger et par paragrafer i bordet som sier spesifikt at det er forbud mot overflygning i Setermoen skytefelt, Halkavarre skytefelt eller regionfelt Østlandet så gidder jeg ikke å diskutere dette mer med deg. (Er for tiden lite oppdatert på hvordan status Hjerkinn har lenger, det er vel egentlig lagt ned der oppe, men minnes vagt at det ble testa noe cargo ammo der oppe i fjor vår eller høst?)
  4. Nabotoppen til Skitntind som du har tatt bilde av (det øverste bildet i reportasjen din) ligner da mistenkelig på Djeveltanna, er dog noe usikker på om dette er det korrekte navnet på toppen, mener og å ha sett denne toppen bli kalt Søndre småtindan. Men sier du Djeveltanna så er det ikke mange som er i tvil om hvilken topp du mener i alle fall Her er en video som noen har lagt ut på nettet fra Djeveltanna: http://www.student.uit.no/~ragnarbl/djeveltanna.wmv
  5. Akkurat, vi er på det sakelighetsnivået nå??? Vel, til din opplysning så har jeg praktisk talt bodd i skytefeltet over flere korte perioder og kan ikke minnes å ha sett et skilt på myra med et slikt innhold.
  6. Virker som om du har peiling på dette....host opp hvor det står at det er ulovlig å fly lavt over Setermoen skytefelt og jeg blir straks mer imponert
  7. Ja det er ulovlig flyvning når det skjer utenom godkjente områder. Å komme å påstå at det er ulovlig over Setermoen skytefelt eller Hjerkinn i sin tid faller sånn passelig på sin egen urimelighet.
  8. Jeg skal ikke engang forsøke å motbevise det du sier her, to F-16 drepte en hel minkfarm eller revefarm nær min hjemkommune under en vinterøvelse for noen år siden. Tabber skjer og det er selvsagt beklagelig, det skal jeg være den første til å innrømme. Det jeg opprinnelig forsøkte å gi et svar på var Kjivers spørsmål om 1) Lovligheten av slik flyvning og 2) Nødvendigheten av slik flyvning og det følerjeg at jeg har kommentert på en tilstrekkelig og saklig måte. Mvh Olsen
  9. Må bare kommentere den der litt, norske MENIGE soldater inne til førstegangstjeneste risikerer ikke å bli sendt ut i krig, de verver seg frivillig til internasjonal tjeneste. Hva offiserer gjelder (herunder også jagerpiloter og andre piloter) så tegner de en villighetskontrakt i det øyeblikket de kommer inn på befalsskolen (befalsutdanninga gjennomfører piloter under sin utdannelse...er ikke sikker på i hvilken rekkefølge) Jeg mener å ha hørt at flygerutdanninga ikke akkurat sliter med rekrutteringa. Når det gjelder rekkruteringa til internasjonal tjeneste så virker det som om Forsvaret ikke sliter med den for tiden, neste kontigent som skal nedover lyste ut 300 ledige stillinger og fikk inn 1400 søknader. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/22/492834.html Som jeg sa tidligere så er lavtflyging nødvendig trening både for pilotenes egen sikkerhet og for personellet som tjenestegjør nede på bakken sin sikkerhet.
  10. For det første...Steinalderteknologi? Seriøst? Du har peil på hva som er putta inn i kjerra siden de første flyene ankom i 1980? For det andre så dreier dette seg om en offisiel video fra Forsvaret, den ligger ute på mil.no som rekrutteringsvideo til flygerutdanninga, ergo så er dette en video som vel mest sannsynlig ikke baserer seg på ulovlig flyvning. Når det gjelder lavtflyging så har vel de forskjellige skvadronene såkalte godkjente områder som skal benyttes. Nødvendigheten av Low level flying???? Vel den dagen jeg ligger fastklemt i en "kinkig" situasjon i Afghanistan eller andre områder som det norske forsvaret finner på å sende norske soldater i fremtiden, og det er våre flygutter som står for avskrekkingsflyvning eller i verste fall må levere våpen på en nærgående fiende så setter jeg litt pris på at det ikke er første gang gutta er nede å ser seg om i de lavere luftlag. Link til samme videoen på mil.no http://www.mil.no/multimedia/archive/00089/Low_Level_Flying__23_89898a.wmv
  11. Ting lar seg så absolutt kombinere, her er mitt tips til valg av ski. Black Diamond Havoc, det er opprinnelig ei ski som er ment for randonee kjørere, men flere har valgt denne skien til telemark også. Jeg har benyttet denne skien både i preparerte løyper og i pudder og er stort sett kjempefornøyd uansett. Det er så langt den beste skia jeg har benyttet til begge formål. Slenger med en link: http://www.telemarkski.com/istar.asp?a=6&id=115000!bla01 Mvh Olsen
  12. Det er satt i gang et redningsfond for Tomas Olsson Les mer på FriFlyt: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=52018 og på: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=52019
  13. Jeg tar selvkritikk for min og, men er så fornøyd med den at det får heller passere synes jeg
  14. For det første så går jeg selv, og har derfor flat mage. For det andre så synes jeg i likhet med deg at det er forkastelig med vill snøscooterkjøring. Personlig så har jeg heller ikke lyst, eller råd (vil jeg tro) til å benytte meg av helikopter opp, som jeg sa i mitt første innlegg: Turen opp er halve morroa. Og prøv nå å hold deg på et saklig nivå i diskusjonen da mann, til og med dumme meg skjønner at dyr (og mennesker) blir stressa av lavtflygende helikoter, tror dermed neppe at jeg trenger å ta opp O-fag/naturfag fra barneskolen. Jeg går ut i fra at eventuelle organiserte helikopterturer opp på norske fjelltopper ikke vill foregå som "taktiske flygninger" ala Forsvarets metoder (les 10 meter over busketoppene), men derimot etter sivile luftfartmyndigheters lover...... PS! Mulig forklaring på militærhelikopteret kan være noe som jeg mener å huske heter forsvarets skredgruppe????? som etter sigende skal reise land og strand (les øvingsområder) rundt og sjekke snø forholda. Men hvorfor de skal ta snøprofiler på f.eks Istinden, Spanstinden elles andre topper rundt om fremstår også for meg som en gåte. (og da kan jeg også være enig i at dette kan kalles militær køddflyging) PSPS! Er stor fan av Arne Næss sr. Genial mann.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.