Gå til innhold
  • Bli medlem

ing-iver

Passivt medlem
  • Innlegg

    1
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral
  1. For en forbruker av førertjenester er det veldig vanskelig å orientere seg i Norge. I mitt tilfelle ble det prøving og feiling med forskjellige firmaer inntil jeg fikk grep om sertifiseringssystemene og nå velger firma/fører etter behov. Ettersom det nærmest er umulig for en forbruker å forstå godkjenningsordningene og forskjellene på tilbyderne av tjenester er det sannsynlig at pris blir den avgjørende faktoren. Hvis det skal konkurreres på pris ligger Nortinds førere dårlig an, blant annet fordi Turistforeningen er en stor aktør (og en veldig sterk merkevare). Førerne der jobber som oftest på frivillig basis for kost og losji. Jeg tror ikke Nortind har ønske om å skaffe seg monopol på høyfjellsføring når de nå er i gang med å profilere sin organisasjon og sine førere i markedet, men at det faktisk handler om "kvalitetssikring av et reiselivsprodukt", slik det blir sagt. Hvis Nortind likevel skulle ha vikarierende motiver kan man strengt tatt ikke påstå annet enn at organisasjonen opptrer fullstendig rasjonelt og etter boka i et kommersielt marked. Strenge opptakskrav er i seg selv kvalitetssikring, og omfatter utvilsomt også kriteriet "personlig egnethet". Jeg tror også Nortind kjemper for profesjonen Tindeveileder, slik de selvfølgelig skal. Å støtte opp om Nortind er i mine øyne det samme som å ønske at det skal være mulig å ha fjellføring som levebrød i Norge. Dette er ikke mulig så lenge andre aktører dumper prisen på fjellføring. Med tanke på at norske fjell nå markedsføres internasjonalt som turistdestinasjon virker det fornuftig å opplyse om at fjellførere i Norge er tilknyttet et internasjonalt godkjenningssystem. Da blir det Turistforeningen for "vanlige fjellfolk" og Nortind for mer risikofylte høyfjellsaktiviteter. Hvorfor skulle man markedsføre en godkjenningsordning i utlandet som Norge er alene om (NF-systemet)? Det virker som om mange aktører på fjellsportmarkedet nå begynner å bli smånervøse. Hvorfor ikke styre virksomheten mot andre nisjer enn det såkalte "toppsjiktet"? Hvorfor skal egentlig alle firmaer drive med alt? Jeg tror Nortind over tid uansett vil vinne frem med sitt ønske om at den internasjonale standarden skal gjelde for kommersielle aktører innen føring i høyfjellet, av forbrukerhensyn. I mellomtiden kan det se ut som om videre markedsføring og merkevarebygging av organisasjonen Nortind og profesjonen Tindeveileder er veien å gå.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.