Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunniva

Aktiv medlem
  • Innlegg

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Sunniva

  1. Om to dager skal jeg begynner sommerens vandring på Hardangervidda, planen er å gå fra hytte til hytte for å kunne bære svært lette sekker. Tidligere har jeg kun overnattet på hytter tilknyttet DNT, men denne gangen skal vi også overnatte på en del private hytter som gir rabatt til DNT medlemmer. Det jeg lurer på er om noen vet hvordan man betaler på disse hyttene? Kan man bruke engangsfullmakt eller kort, eller må man ha med seg kontanter? Skal bl.a innen Stiguv og Heinseter hvis det hjelper på svaret. Lurer også på hvor liten sekk jeg kan klare med med, bør det gå bra med en 45L på 5-6 dager?
  2. Men blir det ikke motsatt Altså 802 503 dersom en skal ta øst-vest (vannrett) "inn døra" og så nord-sør (loddrett) "opp trappa"
  3. Det var visst ikke så enkelt dette, ikke alle her inne som er enig heller ser jeg Jeg mener man leser den vannrette linja først og så den loddrette, men det er visst ikke helt enighet som det...
  4. Har en debatt med en venninne om dette, og nå trenger jeg hjelp av dere for å avgjøre debatten. Vi er altså ikke enig om hvordan man leser av en kartreferanse, så hvilket alternativ er dere enig i? 1. Først øst-vest, så nord-sør 2. Først nord-sør, så øst-vest Greit å gjøre det rett når du står på fjellet og trenger hjelp, så ikke de som skal hjelpe deg havner flere kilometer feil... Takker for alle svar!
  5. Internasjonale flyselskaper som har ruter til Bolivia lander hovedsaklig i Santa Cruz (American Airlines, British Airways, Argentinian Airlines bl.a), og det er to grunner til dette. I La Paz (El Alto) er luften tynn, noe som vanskeliggjør og forlenger bremselengden, og dermed øker sikkerhetsrisikoen på flygningen. Det er også grunnen til at det kreves spesialtillatelse for å lande i La Paz, selv om det ikke kreves spesialfly. I Sucre er landingsstripen for kort i forhold til internasjonale standarder, og dermed er det kun innenlandsfly som lander der. De har heller ikke radar, og er avhengig av å kunne lande visuelt, noe som raskt forpurrer en flygning dersom det er f. eks tåke eller mørke, og skaper en upålitelig flysituasjon. (Det er heller ikke mulig å forlenge flystripen, ettersom geografiske forhold gjør at den da må forlenges over et stup.)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.