Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjørn Gjelsten

Passivt medlem
  • Innlegg

    1
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    Klatring
    Ski
    Sykling
    Seiling
    Foto
  • Sted
    Sogn

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Dette er virkelig en spennende diskusjon! Som medeier i en selskap som driver daglige føringsturer på bl.a Storen, så er det spennende å lese hva tanker fjellfolk har om fjellførere, bruk av fører og hva dette bør koste. Noen av synspunktene bærer preg av litt manglende kjennskap til fjellføreryrket. Nå mener jeg også mangt og mye om ting jeg vet lite om, og det er ofte festlig, i allefall for andre . Siden det ikke er så mange aktører i Hurrungane som driver daglige føringsturer, har jeg lyst å gi en liten beskrivelse av hvordan Norgesguidene AS driver. Vær Vi er der oppe hver dag, fra mai til september, og har gleden av å oppleve fjellet under alle forhold. Noen ganger har man med seg grupper som takler dårlig vær, andre ganger ikke. Det handler om å kle seg og te seg. Ikke alle har den evnen, og da må man tenke flere trekk fram i tid. På toppen er man som kjent akkurat halvveis. Føreren har det fulle ansvar, og må ta konsekvensen av det. Vi snur når vi ser at gruppen kan få problemer med å gjennomføre hele turen, og da snur vi før det er for seint. Førerne kommer seg alltids opp, men det er ikke alltid forsvarlig få opp gjestene. Galleriene er hyggelig spasergang i godvær, med skadet person noe mer tidkrevende. En kraftig forstuet ankel kan gjøre situasjonen såpass tidkrevende at nedkjølning blir et kritisk problem. Flyvær er ofte mangelvare i Hurrungane. Vi snur ut fra 2 ting, alt ettersom hva som inntreffer først: - gjesten vil snu - føreren vurderer det som uforsvarlig å fortsette (gjestenes forutsetninger, vær, tidsforbruk så langt etc) Generelt sett så snur vi svært sjelden. Vi strekker oss langt, men aldri for langt. Vi har hatt grupper på toppen som har klatret med stegjern og isøks fra Hjørnet pga 5cm ispanser på hele fjellet, men det hører til sjeldenhetene. Stort sett er det greie nok forhold. Uansett vil det være uaktuelt å sette igjen en gjest på Hjørnet i dårlig vær, for å fortsette med resten av gruppen. Da er det alle eller ingen, enten opp eller ned. Våre førere er meget oppmerksomme på ekstremt motiverte gjester som presser andre til å fortsette. For å sette gjestene bedre i stand til å få en flott turopplevelse, samt øke sikkerhetsmarginene, oppfordrer vi gjester uten klatreerfaring til å ta et halvdags innføringskurs i klatring. Dette er mer eller mindre på ideell basis. Dvs at føreren får disse inntektene i lønn, samt hyggelig avveksling til Skagadalen. Føreren blir også bedre i stand til å bli kjent med gruppen, noe som igjen er en støtte i den fortløpende vurderingen underveis, og som øker trivselen og opplevelsen. Kompetanse Siden vi stiller beinharde krav til førerne våre, når det gjelder kompetanse og erfaring, stoler vi også på at de utøver et profesjonelt skjønn. Vi stoler altså på at de ikke snur for å slippe å gå opp, vi stoler på at de snur når det er påkrevd, og at de gjør det de kan for at gjestene får en opplevelse for livet. Veivalg og klatreferdigheter er ikke tilstrekkelig. Kunnskap og kjennskap til emner som gruppeprosesser, bekledning, mat og drikke, flora, fauna, geologi, fjellhistorie er også viktige. Vi selger altså ikke transporttjenster, men kompetanse, som gir gjestene flotte opplevelser under trygge rammer. Førere som ikke kan ta vare på gjestene, får ikke jobb hos oss. Kravene vi stiller er Tindevegleder UIAGM Guide (evt. De som er under kvalifisering og er ferdig med redning og klatredelen + + av utdanningen, ca halvannet år) eller NF-Fjellkursleder. Vi har gjennomført samtlige av våre føringsturer på Storen iht til disse kravene. Myndighetene stiller ingen krav lenger, siden krav om løyve ble fjernet i fjor. Det betyr ikke så mye for oss. Klarer vi ikke å stille kvalifisert fører, avlyser vi med full refundering. Våre førere får heller ikke gå på Storen før de har gjennomgått en opplæringstur sammen med en Internasjonalt godkjent Tindevegleder (UIAGM Guide). Dette gjelder uansett hvor mange ganger de tidligere har vært på Storen. Noen grupper er derfor heldige, og får med en ekstra fører. Opplæringsturen er selvsagt lønnet, og er med på å kvalitetssikre vår virksomhet. Vi henstiller også våre førere til å være behjelpelige overfor andre taulag, der det er praktisk mulig og nødvendig. Rydding av slynger og søppel er en selvfølge. Betaling Snur gruppen på Bandet, betaler gruppen 1500,- totalt. Føreren har uansett en ordentlig arbeidsdag, og skal ha lønn for det. Over Bandet full betaling. Selvsagt drar vi ikke folk 200m over Bandet for å kreve full betaling. Noen ganger har det vært snudd på Bandet, da i mangel av ski og spade , men ikke ofte. Fortsetter vi fra Bandet, er det med toppen som mål. Til slutt Vi og våre ansatte har investert i en utdanning (UIAGM) på 3 år, til over 100 000,-. Vi forholder oss altså til fjellføring som et yrke, ikke som en sommerjobb. Skal vi kunne gi familien mat på bordet, er vi nødt til å kunne leve at dette. Kompetanse koster, men er for oss eneste vei å gå. Vi sitter ikke med fasiten på dette! Vi vet ikke best! Vi er ikke det eneste selskapet som kan ta med folk på Storen på en trygg måte, og gi en flott opplevelse! Vi er heller ikke de billigste, men vi har gjort noen valg, og tatt konsekvensen av disse. Vi går ikke på kompromiss med kvalitet og sikkerhet. Da er jeg helt enig i at vi heller burde finne oss noe annet å gjøre (innen fruktfaget kanskje ) Bjørn Gjelsten Tindevegleder Norgesguidene AS
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.