Gå til innhold
  • Bli medlem

roraas

Passivt medlem
  • Innlegg

    30
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral
  1. Kan ikke tilby klatrefølge, men kan foreslå noen veggruter i Hurrungane. Jeg forutsetter at du har endel erfaring med klatring i høyfjellet fra ryggtraverser (Skagastølsryggen, osv.) og kortere ruter, som Heftyes og Andrews på Storen, Søre Dyrehaugstind fra Bandet, eller tilsvarende erfaring fra andre høyfjellsruter, og at dette ikke gir særlige utfordringer lenger. Om det er en "nybegynnervegg" er jeg ikke sikker på, men som en første lengre veggrute vil jeg foreslå nordveggen på Søre Dyrehaugstind, som var min første "ordentlige" veggrute. Den gir fin klatring langs riss og i diedre nesten til topps. De siste taulengdene er imidlertid nokså løse. Et alternativ kan være Skagastølsrisset, evt. med fortsettelse til toppen av Storen via vesteggen. Jeg har ikke gått den selv, men den sies å gi fin og grei klatring. En naturlig progresjon i Hurrungane kan være Faarlund-Voll-ruta på Nordre Midtmaradalstind. Ruta gir fin og variert klatring med punktvise vanskeligheter. Jeg vet enkelte har hatt problemer med å finne ruta i starten og innsteget varierer med snøforholdene på breen. Også Holter-Næss-ruta på Søre Dyrehaugstind kan nevnes som en av klassikerne. De tre siste taulengdene gir vedvarende vanskelig og flott klatring. For teknisk gode klatrere (jeg regner meg ikke selv som det) kan Vestveggen på Storen være et mål. Ruta er bratt, fast og vedvarende vanskelig og er i en annen klatremessig divisjon enn de rutene jeg nevnte over. Håper du finner klatrefølge med passende erfaring og får en god tur! Hilsen Tore
  2. Jeg var på Store Knutsholstind 23. mai. Da var det fortsatt skiføre i Svartdalen og neste hele Leirungsdalen. Vi gikk opp normalveien, så og si kun på snø. Det var imidlertid ikke mye snø oppover lia og jeg vil gjette på at det nå er lite snø igjen på normalveien og at det også er mer barmark enn snø på stien i Svartdalen. Jeg tror båten på Gjende starter denne helga (bør sjekkes) og i så fall er Knutsholstinden mye enklere tilgjengelig enn den lange turen gjennom Leirungsdalen. De andre toppene rundt Svartdalen burde også være greie nå. Ha en god tur! Hilsen Tore
  3. Takk Mårten! Ruterapporten har blitt et flott dokument om storveggsklatringen i Norge pr 2008. For oss som kun driver klatring i hobbyformat, er rapporten kanskje mest imponerende og god underholdning. Likevel er jeg sikker på at den (og kommende rapporter) vil inspirere klatrere på alle nivåer fremover. Anbefales! Hilsen Tore
  4. Enig i at Sognefjellet er et bra utgangspunkt sent i sesongen. Skal man gå alene er det best å velge turer som mange andre går, og gjerne ei hytte som man kan treffe nye turkamerater. Er man rimelig fjellvant, bør ikke Storebjørn og flere av de andre toppene være uforsvarlige å gå på alene i godvær i mai. Et bra alternativ til Krossbu eller Sognefjellshytta er Turtagrø, selv om det gjerne er bart rundt hytta på den tiden. Med litt bæring av ski i starten kan man gå på ski til Ringstind og Gjertvasstind (men man bør være flere i følge). Greie aleneturer-alternativer er Dyrehaugsryggen og Bandet, forutsatt at man unngår de skredutsatte botnene. Jeg har også vært alene på Nordre Skagastølstind på denne tiden av året, men da til fots fra Kolnosi (som regel for mye stein opp flanken). En fin tur er å kjøre bil mot Berdalsbandet og gå inn Berdalsbotn til Ravneskard (hvis bilveien er brøytet da). Hilsen Tore
  5. Jeg har gått endel i Trollheimen med mine unger, og Trekanten burde gå bra med motiverte barn. Det er nok en fordel med telt, selv om det blir tung sekk for de voksne. En 5-åring vil nok synes de lengste strekningene er lange. Vi gikk med en på nesten 7 og en på 10 år for noen år siden fra Gjevilvasshytta til Kamtjønna (se bildet under) videre til Trollheimshytta og Jøldalshytta gjennom Svartdalen. Det gikk greit, men ungene synes det var kjedelig siste dagen. Skulle vi gått på nytt hadde jeg nok gått motsatt vei, og lagt inn en tur på toppen av Blåhø helt til sist. Mine unger lar seg lett motivere av toppturer, men liker ikke å gå i daler - men unger er jo svært forskjellig sånn. God tur! Hilsen Tore
  6. Enig i at en tur med start i Veggli i Numedal over Vegglifjell / Sørkje og Blefjell til Bolkesjø og evt. videre til Kongsberg er et godt alternativ. Spesielt skogområdet sør for Sørkje og vestsiden av Ble er veldig flott. Ved nordenden av Sørkje eide Nansen ei hytte noen år tidlig på 1900-tallet som han brukte flittig til fjellturer. Både til Veggli og fra Bolkesjø kan man bruke buss. Et annet flott område med skog og fjell er området sør for Vassfaret - for eksempel fra Storekrak og mot Buvannet og evt. ned til Sokna. Buss til Nes i Ådal er greit, men man trenger taxi opp i dalen for å unngå gåing langs veier. Fra Sokna er det buss eller togforbindelse. Eller et alternativ er å gå fra fra Tunnhovd (mellom Hallingdal og Numedal) og sør over Norefjell og ned til Noresund. God tur! Hilsen Tore
  7. Et alternativ til Trillemarka - Lyngdal - Holtefjell, osv er å følge de merkede stiene sørover fra Lufsjå over Vegglifjell, Blefjell, Selslinuten og Knuten til Kongsberg. Det blir en trase med mindre skog og mer fjell, og nok bedre sammenhengende stisystem. Traseen fra Hardanger til Kongsberg har dessuten historisk sus, det var her trafikken med talg m.m. til gruvene i Kongsberg foregikk fra 1700-tallet. Normannslepa gikk riktignok ned i Veggli og fulgte dalen til Kongsberg, og ikke over Blefjell - men turen over Ble er nok en bedre trase i dag. God tur uansett! Hilsen Tore
  8. Bildene fra Mohns skard som jeg postet på dette temaet 28. januar er tatt 1. juli. Forholdene varierer nok endel fra år til år, avhengig av varme og finvær på våren. Generelt vil jeg tro at forholdene på Skagastølsryggen er sommerlige fra slutten av mai. Et stykke ut på sommeren må man regne med en del snøfonner på hyller osv. men det burde ikke gjøre turen vesentlig mer komplisert. Hilsen Tore
  9. Er det toppturer, fisketurer eller fotturer du foretrekker? Området er kanskje best for toppturer, med Innerdalstårnet som den mest åpenbare. Ellers er Trolla, Skardfjell, Storsalen alle mulig å nå for fjellvante klyvere. Turen over til Storlidalen er flott og lett å gå, og gir et par alternativer. Hilsen Tore
  10. Høysessongen bør man helst unngå. En ting er lang ventetid, en annen er steinsprangfaren lenger ned. Jeg vil anbefale tidlig juli (min forrige tur var 1. juli) eller sent i mai når man som regel kan gå på ski opp dalen og det er helt avsmeltet på toppen. Høsten er jo et godt alternativ, men kortere dager er en ulempe om man bruker lang tid. Hilsen Tore
  11. Min erfaring er at det er viktig å ikke bli våt. Litt svett trøye gjør ikke noe, den tørker greit på kroppen, bare man bruker ull innerst. Tryner man i snøen eller baser i snøen på annen måte, handler det om å få snøen av - i hvert fall før man trekker inn i teltet. Jeg pleier å ha med en liten børste for å børste vekk snø av gamasjer og støvler, i det man går inn i teltet. "jhs" har et godt poeng med å frysetørre klær. Ved å la ytterjakke og ytterbukse være igjen i forteltet kan man banke vekk isen neste dag. Da er det en fordel med goretex el.l. siden isen har en tendens til å sitte godt i bomullen. Jeg har alltid med et ekstra ullskift som brukes til å sove i. Det sies at dunposer skal man sove i med lite på seg, men jeg har på meg mest mulig (tørt) tøy om natta. Tørking av tøy i soveposen om natta gjør at jeg fryser. Tilsvarende synes jeg er det bedre å ha støvlene frosne om morgenen og sove godt, enn å tørke / varme støvler i soveposen om natta og fryse. Teknikken er da å begynne å gå så raskt som mulig etter at man har tatt på de frosne støvlene om morgenen, slik at man får varmen før føttene fryser blå. Hvis man skal bryte leir, kan det være en utfordring - med mindre man har med egne ladder e.l. Kondens og rim i teltet skyldes normalt dårlig lufting og bør ikke være noe stort problem i norsk vinterfjell. I hele tatt bør man lufte så mye som mulig, spesielt hvis det er lite vind. Noe rim og is må man likevel regne med, men det forsvinner med litt fyring eller kan bankes av når man tar ned teltet. Hvis man ikke har erfaring med vintertelting, er det et godt poeng å prøve ut utstyr i hyggelige omgivelser. Tenker man på ukestur, kan teltleir i påsken anbefales som en god start. Jeg vil for øvrig ikke anbefale å gå alene på flerdagers telttur vinterstid, før man har fått en god del erfaring med vintertelting. Hilsen Tore
  12. Jeg mener å ha gjort den med 2 x 40 m, og at det går akkurat. På forrige tur hadde vi i hvert fall 2 x 50. Har du 2 x 60 kommer du langt forbi Hjørnet.
  13. Jeg har gått opp fra Mohns skard på tre turer. Alle gangene har det vært greit. Jeg tror i hele tatt det er sjelden man får is på fjellet i Hurrungane om sommeren. Det forekommer nok helst når det har kommet nysnø som smelter i sola og fryser igjen de påfølgende nettene. Jeg har et par ganger klatret i nysnø på Storen om sommeren, men har aldri hatt problemer med is. Det blir nevnt her at det er nok med en rappel rett ned til hjørnet ("Tønsbergs rappel"). Det er nok blitt vanligere å ta en rappel nede på svaene et stykke under Hjørnet også. I hvert fall var det et fast rappelfeste der sommeren 2007 som vi brukte. I regnvær og når det er glatt på svaene, er nok det å foretrekke. Tore
  14. Jeg gikk traversen fra Aguille du Midi for noen år siden, med retur via Bossonbreen og Grand Mulets-hytta. Det var en helt super tur, en av de flotteste turene jeg noen gang har gått. Den gangen hadde vi vært i området i en drøy uke og gått på turer med flere overnattinger i høyden. Likevel skulle jeg gjerne hatt mer aklimatisering før turen på Mont Blanc. Vi var et lag på tre og gikk uten guide. Vi hadde alle breerfaring og jeg hadde holdt brekurs noen sesonger og hadde vært på endel klatre og breturer i Norge. Jeg tror det var passering erfaring for å gjennomføre den turen. Min erfaring er at bre og klatreerfaring fra Norge fungerer godt i Alpene. Imidlertid er det også mye som er forskjellig, bl.a. ettermiddagsbyger, større steinsprangfare, snøskredfare midt på sommeren, osv. Beste måten å lære om dette er trolig å velge enkle turer i starten og gradvis øke utfordringene. En bestigning av Mont Blanc via Gouter-ruta uten bre- eller klatreerfaring kan nok gjøres rimelig sikkert gitt gode forhold, godt vær og god personlig form. Likevel vil bruk av en guide øke sikkerheten vesentlig om uforutsette ting skulle skje. Hilsen Tore
  15. "eea"s rapport er langt mer nøyaktig enn min hukommelse fra en tur mange år siden. Jeg husker at vi brukte tau opp på den sydligste av disse Nordre Maradalstinder og at det var et par hammere med noe sva. Svaet var for øvrig glatt og ubehagelig etter regnvær, så det er vel derfor jeg husker det. I rapporten omgår de Sørryggen opp på Sentraltind og når skardet mot Vesle Skagastølstind. Føreren varsler om løst fjell på Sørryggen og da kan det nok være lurt å ta en annen vei. Som regel er det da svært løst etter dagens oppfatninger. Hilsen Tore
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.