Gå til innhold
  • Bli medlem

CANUTUS

Aktiv medlem
  • Innlegg

    31
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

4 Neutral

Om CANUTUS

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. UTM posisjoner består av en sone feks 32V og 7+7 siffer. ofte er østlig posisjon oppgitt med 6 siffer, da setter du inn 0 foran.
  2. Da ville jeg tatt en titt på etrax 20 el 30
  3. Her finner du en god oversikt over O-kartene som er registrert. http://gis.umb.no/o-kart/inn/
  4. Staten endret reglene i 2009, og da sluttet vel også Møller å ta inn de bilene. Jeg vil tro det samme gjelder MB Vito.
  5. Jeg har en Toyota Previa på grønne skilt. Den har plant gulv baki, gitterveggen er slik at en kan legge fremsetene lett bakover på fergekaien. Sidepaneler og tak er som på personbilvarianten, så den er OK lydisolert (ikke typisk kasselyd), vinduene er ganske mørkt sotet, så jeg har ikke brydd meg med innsynsproblematikken. Lengde nok til sammenleggbar IKEA-seng (ca300kr), som tilvanlig står stroppet fast til gitterveggen. Har også prøvd oppblåsbar madrass 120cm, og to personer. men da må en flytte all bagasje frem i fremsetene om nettene, eller pakke i plastkasser som kan settes utenfor bilen om nettene. Previaen er ikke så snill på forbruket ca 0,85 på langkjøring (2,4l bensiner). Min er senket og 18" felger med 40profil dekk. Litt hardt på dårlig vei, og med forsiktig kjøring siste kilometeren på grusveien syns jeg går helt fint. 99,5% av kjøringen er jo på asfalt, og da liker jeg responsen i styringen.
  6. Jeg har: Norrøna Svalbard Flex1; myk og behagelig å gå med, god passform, og greie lommer, noe vannavstøtende, tørker vel relativt fort, strammestropper i livet og ser bra ut. Jeg bruker min mest til lettere dagsturer og fritidsbruk. McKinley ?; Løs og ledig, god stretch og behagelig å ha på, Ikke like forseggjort utsendemessig som Svalbard, minst vind/vannavisende av disse tre, inkl belte. Brukes til klatring, klyving, aktivitet med høyere intensitet. Helsport ?; Noe mer inntilsittende passform, litt tykkere/varmere og mindre bevegelig enn de andre, tight'ere lårlommer (+/-), relativt godt vannavisende eller liten følese av å være våt. god lufting i siden med netting, gjør buksen også noe løsere og mer bevegelig rundt låret, strammestropper i siden. Lundhags Traverse; Robust stoff, med stretch paneler på knær og bak. Lårlommer (ser det er kommet en modell med sidelommer) og lufting i siden. Dette er min foretrukne bukse til lengre turer, da den sitter godt på, samtidig som den er godt bevegelig. Kan være litt i varmeste laget på soldager, da den ikke er så luftig passform. Prismessig tror jeg Svalbard er dyrest, så Lundhags/Helsport og McMinley billigst. Til Høstturen eller litt lengre turer velger jeg helt klart Lundhags eller Helsportbuksen. Dagsturer rundtom på byfjellene og ellers annen fritidsaktivitet, blir det Svalbard. Til klatring, røffere småturer i kratt og dritt sliter jeg på McKinley'en Liker alle sammen men tror jeg må ha enda en til, men det skal være en tynn sommerbukse (ikke svart da det blir varmt).
  7. På NGU kan du gjøre mange egne valg på hvordan kartet skal se ut, Bla. rutenett. http://geo.ngu.no/kart/arealisNGU/
  8. Da er vel denne linken en god hjelp, så vet du ivertfall hvem du skal spørre http://gis.umb.no/o-kart/inn/ Edit: Her kan du også få kartet opp i Google Earth http://gis.umb.no/~havatv/cgi/viskart.py?id=5998 http://gis.umb.no/~havatv/cgi/viskart.py?id=1734 henter du nummeret fra listen i første linken, og bytter ut med id=**** i den andre linken så ser du det kartet du måtte ønske.
  9. En kan også printe rett på plast ark (hvis en har laserprinter). Det blir ikke like holdbart som laminering, men for engangsbruk, helt OK. Da blir det så lite at en kan brette det sammen i lårlommen el. Dette er veldig greit på småturene hvor en ikke har behov for kart hengende rundt halsen, men bare ta frem iblandt. eller som backup-kart i sekken.
  10. Statens Kartverk og Nordeca har forskjellig inndeling på sine plastkart-serien. Det kan derfor være greit å sjekke begge leverandører. Personlig liker jeg Statens Kartverk sine best, da de har ruteangivelse inne på selve kartet og ikke bare langs kantene (men det er jo ikke alle som bruker dette rutenettet aktivt) Ellers er kartene nokså like. http://www.kartverket.no/Kart/ http://forhandler.nordeca.com/kart/newframeversion.php?
  11. Kansje denne kunne vært noe: http://multie.no/produkt/hjem-fritid/flerfunksjonell-led-lampe-med-hand-sveiv-radio-solcelle-panel-lommelykt-usb-port-power-bank
  12. Her er et utsnitt fra tre aktuelle kart for sammenligning. OSM Topo SummerII - lastes ned gratis fra www.frikart.no finnes i noen flere varianter. Topo Adventure - Kart kjøpt på CD/DVD og installert på PC og GPS. 1:50000 Topo Premium - Kart kjøpt på microSD, kort satt i GPS, som gir tilgang til kart på PC når GPS'en er tilkoblet. 1:20000 Topo Experience har vel nå tatt over etter Adventure kartene, og dekker et større område enn Premium.
  13. http://geoinsight.no/produkter/topo-beredskap/
  14. Finsehytta har en "værstasjon" på taket. Som sakt vet jeg ikke hvor riktig disse dataene er, men på en annen side: hvis en får økt vindhastighet over taket, så kan en regne med en får det over en snøfonn også. Poenget mitt er at på Finse må en forvente mye vær. http://www.weatherlink.com/user/finse/ Bilde fra 2.mars 2013
  15. Kjenner ikke til hvor riktig Finsehyttens "værstasjon" er, men siste 2 år har den vist orkan styrke 3 i kastene (45-49m/s) i mnd-skiftet febr-mars. Temperaturen i samme periode (sett over flere år) varierer gjerne fra noen +grader til -30C, men typisk kansje -5 til -20. Ta ivertfall høyde for mye vær.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.