Gå til innhold
  • Bli medlem

AllyRune

Aktiv medlem
  • Innlegg

    20
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om AllyRune

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Bildene er tatt på Barduelva i Indre Troms for 2-3 timer siden.
  2. Takk takk. Jeg har 3 stk vanntette sekker som jeg fyller med vann og bruker som ballast foran. Hver pose er på 32 liter, men jeg fyller dem jo langt fra helt opp (knapt halvfull). Så total ballast er kanskje 40 kilo eller deromkring. Fordelen med å bruke vann som ballast istedet for stein eller sandsekker, er at vannet ikke vil kunne dra kanoen ned i dypet om uhellet en dag skulle være ute. Pluss at man etter padling bare tømmer ut vannet igjen, så kan ballastposene pakkes sammen uten å veie noe eller ta mye plass. Vannposene legger jeg så langt fram som jeg får dem (den framste ligger heeelt frami baugen, under det lille trekantede spruttrekket som 17-fotern har), så vannposenes tyngdepunkt ligger lenger fram enn tyngdepunktet til en person i framsetet vil gjøre. Og det virker som om båten har en rimelig grei trimming. Den flyter litt høyere framme enn bak (og det skal den jo normalt), men baugen er iallefall nede i vannet. Av bagasje har jeg bare hatt med med en forholdsvis liten (20 liter) vanntett pose med diverse klær, termos og niste, så den har jo vært veldig veldig lett på begge mine turer så langt. Det gjør jo at hele kanoen flyter grunnere i vannet og er mer påvirkelig for vind. Og det er jo klart at vannposene mine veier mindre enn en person, pluss at en person i framsetet vil kunne hjelpe til med å styre kanoen i slike tilfeller. Men som sagt så var det bare ett tilfelle av at jeg slet med å styre retninga på grunn av vinden. Og styreteknikkene mine er jo ikke heeelt perfekte enda, hehe... Jeg prøvde å vri kanoen ved å veksle mellom å padle hardt fram på høyre side og hard bakover på venstre side for å vri den til venstre, mens det sikkert hadde vært lurere å bare padle framover på høyre side til kanoen fikk litt fart framover, og så svinge istedet for å bakse og plaske rundt slik jeg gjorde. Eventuelt holde seg litt nærmere land og bruke skogen som le for vinden slik jeg gjorde etter hvert. Ellers var det jo litt tungt å padle i motvind, men det gikk ganske greit. Og på dager med lite eller ingen vind, virker kanoen lett å kontrollere. Og her på innlandet er det veldig sjelden at det blåser mye. Men det var både artig og lærerikt å bli overrasket av vinden og oppleve at kanoen hadde sin egen ide om hvor den ville at vi skulle padle.
  3. Jeg kjøpte Kanoboka, og DVD'en sto omtalt i boka. Men selve DVD'en så jeg aldri noe til...
  4. Jeg bruker stort sett J-tak på hvert tak, men størrelsen på "J"-delen (altså hvor mye jeg vrir åra utover på slutten av taket) varierer etter hvor stor fart man har, hvordan båten har en tendens til å bevege seg (pga. strøm og vind) og hvor man har tenkt å svinge. Så når jeg padler rett fram på rolig vann, så skal det ikke rare korrigeringen til på hvert tak for å gå rett fram. Det føltes egentlig som en naturlig måte å avslutte taket på, og når jeg gjør det på hvert tak, så blir det ingen sikksakk-padling, men rett fram. Jeg skal måle farta med 2 i kanoen ja. Skal bli artig å se og sammenligne med solopadling.
  5. I høst startet jeg en tråd om hvilken Ally kano jeg burde velge (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14109), og fikk masse god hjelp til det. Valget falt på en "rød" modell (altså med rett kjøl - kanoen er grønn), nemlig Ally 17" DR. Alternativet var den bredere 16,5" Allyen ("modell Lars Monsen"). Til å begynne med virket den som det opplagte valget, siden bred betyr stabil og siden det er "standardmodellen". Men etter mange gode svar som anbefalte begge modellene her på forumet, og etter å ha vurdert mitt bruksområde så falt valget på 17". Jeg var litt bekymret for stabiliteten til en litt smalere kano... og så jeg som bare har padlet én gang før i mitt liv, og det var på videregående (må ha vært i ca. 1992-1993). Jeg har lest bøker om padleteknikk og sett videoer på YouTube om J-tak, hengetak, brekktak og så videre, så teorien var der. Men praksis... der var det altså lite å skryte av. Så i praksis har jeg aldri padlet før. Spenningen var derfor stor sist fredag (8. mai) da tiden var inne for jomfrutur på Barduelva. Elva hadde vært åpen i ca. ei uke, og selv om det lå litt is her og der langs elvebreddene og det fløt ett og annet isflaket forbi, så klarte jeg ikke å vente lenger. Kanoen har stått parkert i Ally-pakksekken siden før jul, og nå var det tid for å teste den. Været var nydelig, det var helt vindstille, og vannet var helt blankt og rolig. Som et speil. Siden Barduelva er demt opp for kraftproduksjon, er det masse vann men lite strøm (en knapp kilometer i timen strøm midt uti elva). Etter å ha fraktet kano og utstyr ned til elva, fylt vann i 3 vanntette poser som ballast (at jeg padlet alene gjorde jomfruturen enda mer spennende, hehe) var det på tide å teste teoriene i praksis og kjenne hvordan kanoen faktisk føles på vannet. Jeg satte meg forsiiiiktig i kanoen og skyvde forsiktig fra mot land slik at jeg sakte drev utover mens jeg kjente på stabiliteten og fikk en følelse med hvordan kanoen reagerte på mine bevegelser. Deretter tok jeg mine første ustø åretak og padlet rolig oppover elva, mens jeg holdt meg helt inntil land. Og den første halvtimen føltes kanoen utsabil og utrygg, den var vanskelig å styre (J-takene virket enklere i teorien enn i praksis), og det svarte vannet virket veldig dypt. Men etter å ha padlet forsiktig i en halvtimes tid, så begynte jeg gradvis å føle meg tryggere. Det gikk greiere å styre kanoen, og jeg padlet helt inntil land og prøvde å lene meg over på sida for å føle sekundærstabiliteten. Og jo mer jeg lente meg over, desto større ble kraften som ville rette kanoen opp igjen, og jeg innså fort at den lille ustabiliteten jeg følte helt i starten er milevis unna det som skal til for å velte den. Det er klart at alle kanoer kan velte hvis man gjør noe dumt, men ved vanlig padling der man ser framover og følger med på det man gjør, så skal det veldig mye til. Og da er det greit at den ikke føles som en flatbunnet flåte når man sitter vanlig i den, men at den får lov til å krenge litt og leve litt. Og så fikk jeg øye på to svaner som svømte ute på elva (og lagde noen forferdelige lyder, hehe). Da de fikk se meg bestemte de seg for å ta av, og det var et fantastisk syn. Det er nettopp slike opplevelser som er blant grunnene til at jeg ble interessert i å kjøpe kano. Og etter hvert som jeg padlet fikk jeg mer og mer kontroll på retninga og mer og mer tillit til kanoen. Da jeg kom tilbake til der jeg startet, hadde jeg padlet over 4,5 kilometer! Ikke verst for aller første testtur. Jeg padlet igjen dagen etter. Det var litt mye vind den dagen, og jeg oppdaget fort at en kano er ganske sårbar for vind. Det var ganske tungt å padle mot vinden (og mot strømmen - disse kom fra samme retning), og på ett tidspunkt hadde jeg kanoen 90° på vinden og strømmen, og hadde store problemer med å vri kanoen mot vinden igjen. Den lette fronten på kanoen ville bare la seg blåse med vinden, og jeg måtte ta noen skikkelige krafttak med åra for å få nesa til å peke den veien jeg ville. Men de plassene der det svingte slik at vinden ikke kom rett langs elva, lærte jeg fort å padle inntil land på den sida vinden kom fra, og brukte skogen som ly mot vinden, så det gikk etter hvert veldig greit. Og det er veldig sjelden at det er vind her på innlandet uansett, så det vil ikke bli noe problem. Denne dagen padlet jeg totalt 9,5 km. Motstrøms og i motvind var farta tidvis nede i under 2 km/t (hadde GPS i båten), mens på vei tilbake igjen var det lett å padle i 5-6 km/t uten å bruke mye krefter. Snittfarta ble på litt over 3 km/t, men det inkluderte masse leking, testing og øving på å styre kanoen, og perioder da jeg bare lot meg drive med strømmen mens jeg tok opp video av ender som svømte ute på elva. Skal bli artig å se om det går fortere med 2 i båten. Uansett - har man gooood tid og har tenkt å være ute i mange timer og ikke har noe bestemt mål om hvor langt man gidder å padle, så er ikke farta så viktig. Har man det travelt med å komme seg fra A til B kjører man bil. Jeg er overrasket over hvor fort det gikk å venne seg til både kanopadling generelt og båten spesielt. Etter noen få timer på vannet hadde jeg full kontroll på J-takene, og hadde ingen problemer med å få kanoen til å gå dit jeg ville, uten å bytte hvilken side jeg padlet på hele tida. I TV-seriene med Lars Monsen ser jeg at han bruker bremsetak istedet for J-tak (altså at han vrir tommelen opp istedet for ned, og holder åra der i 2 sekunder som ror for å korrigere). Jeg prøvde det også, men følte at båten nærmest stoppet opp mellom hvert tak. Så for meg fungerte ordentlige J-tak best. Litt vanskelige å perfeksjonere, men etter et par timer var det ikke noe problem. Men det er jo mulig at jeg fikk hjelp av at 17-foteren er veldig lett å få til å gå rett frem da. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med valg av kano. Og jeg gleder meg til at det nordnorske været skal skifte om til strålende sol igjen, for det er mange flotte naturopplevelser og artige kanoturer som venter! Nå har jeg jo ikke prøvd noen andre kanoer, men jeg føler at 17" Ally er perfekt til mitt bruk. Litt utpå sommeren (etter at vårflommen er godt og vel ferdig), blir jeg sikkert å få med meg brodern på en medstrøms-tur nedover Målselva også. Men noen større vanskelighetsgrad enn det blir jeg neppe å prøve, så for meg er det ikke viktig å ha en god whitewater-kano. For meg er det idyllen og naturopplevelsene med rolig padling på stille vann som virkelig er poenget med padling. Folk er forskjellige sånn. Det er vel derfor det finnes forskjellige kanomodeller. Så til slutt: en stor takk til dere her på forumet som var til stor hjelp i valget av kano. Jeg er ikke i tvil om at jeg har valgt riktig.
  6. Legger ved et par bilder som viser kanoen i stua. Min første reaksjon var at den er mye større enn den ser ut på bildene til Bergans - de har jo ingen bilder av denne modellen med folk i eller med omgivelser rundt, så det er vanskelig å vurdere - Fimax og andre sine bilder i denne tråden var virkelig med å få meg til å bestemme meg for 17". Har også et bilde som viser undersiden av kanoen. Ikke et veldig bra bilde, men det viser litt hvordan kanoen er rimelig flat under midten, og så blir betydelig mer spiss mot endene. Det var vanskelig å ta bilder av en så stor båt i ei så lita stue.
  7. Takk for det, Fimax! Etter å ha sett kanoen montert, så vil det rent plassmessig være god plass til en diger hund i midten med to som padler, noe bildene til Fimax også viser godt. Padler du solo er det evigheter med plass. Lars Monsen fikk plass til 5-6 hunder (riktignok ikke Leonberger) + oppakning og utstyr i sin 16.5". Nå er jo den noe bredere på midten enn 17", men 1 stk Leonberger burde få plass mellom de to tverrspantene du ser på Fimax sitt øverste bilde. Fjern ryggsekken som ligger foran monsteret til Fimax, så ser du den plassen monsteret ditt vil kunne få. Nå har kanoen til Fimax trapperseter, som betyr at det fremste av de to spantene (det som framsetet er festet på) ikke går på tvers helt øverst slik det midterste gjør. På min kano med standardseter (som ikke festes i tverrspantene men kun klipses fast i ramma i bunnen av kanoen) går alle disse tverr-avstiverne helt øverst. Men avstanden mellom dem er den samme som på min kano. Så setetypen har ikke noe å si her. Hvis du padler alene kan jo også hunden være framst i kanoen der framsetet normalt vil være. Der er det mer plass i lengden (en voksen person kan lett sitte på setet med bena helt utstrekt), men samtidig blir jo båten smalere og smalere framover, så det er mulig at det totalt sett er større areal i midten. Fordelen med hund framst i kanoen er at du slipper å fylle vanntette poser med vann som ballast for å balansere kanoen. Så rent plassmessig burde vovsen få greit med plass. Selv om det jo er vanskelig å vite hvor diger den er. Hver gang jeg ser folk gå tur med Leonberger tenker jeg "jøss for en hårete hest". Det er jo store hunder da. Og stabilitetsmessig må du jo vurdere hvor rolig hunden vil være i kanoen. Hvis den sitter eller ligger noenlunde i ro burde det ikke være noe problem, men en 60-kilos hund som jakter på sin egen hale i båten kan nok bli vel spennende. Når det gjelder utriggerne, så tror jeg de kan komme litt i veien hvis man skal padle med dem på. Testet litt å sitte i kanoen på stuegolvet med åra i handa, og når man lener seg fram for å ta åretaket, så kan det bakerste av tverrstagene som holder flottørene komme i veien for åra. Samme gjelder for den som sitter framme hvis man padler to i lag - da vil det framste tverrstaget kunne komme noe i veien på slutten av åretaket. Er ikke 100% sikker på hvordan det blir i praksis siden jeg ikke har prøvd det på vannet enda. Men for fisking og litt småpadling burde det ikke være et problem - man tar bare litt kortere åretak. Men skal du tilbakelegge noen distanse, så tror jeg det vil være best å gjøre det uten utriggere/flottører. En kjapp sjekk på Bergans sine nettsider viser at 17" er 85 cm bred ved esingen (altså ripa), mens 16,5" er 92 cm. Altså bare 7 cm forskjell. Nede ved vannlinja er forskjellen bare 2,5 cm. Forskjellen i bredde på de to modellene er ikke så veldig stor - det er mer fasongen det går på - at 16,5" fortere blir flatere i bunnen mens 17" er litt rundere under og stikker litt mer nedi vannet (særlig mot endene av kanoen).
  8. Jeg har montert den på stuegolvet 2 ganger, og den er iallefall en veldig pen kano!! Forholdsvis lang og slank, så jeg kan godt se for meg at den vil gå godt og lett i vannet. God plass til 3 personer med lite/ingen bagasje (person 3 kan sitte mellom de to tversgående spantene som har avstiverstang øverst, og har da ca. en meter i lengden - og den bredeste delen av båten), eller 2 personer med masse masse bagasje. Har også kjøpt inn årer (kanadiske Grey Owl laminerte treårer med pæregrep - ikke noe plastikktull her i gården, hehe), utriggere med flottører, anker(!), pakkreimer for å feste alt og ingenting fast i spantene, Ally-sekk med reimer. Ally-sekken er større enn en fullvoksen søppeldunk, veier et tonn med kanoen i og er nok ikke noe særlig å bære mer enn 4-500 meter, men mye bedre enn å pjeske rundt med pappeske, søppelsekker eller andre ting. Ally-sekken er en flott plass å oppbevare kanoen vinterstid. Etter at jeg fikk montert båten første gang, har jeg ikke vært i tvil om at dette er Ally-modellen for meg og mitt bruk (80% helt flatt vann - i all hovedsak Barduelva, 20% vann med mer strøm og lette krusninger/bølger, 0% stryk og hvitt vann), og jeg er glad for at jeg valgte 17" istedet for 16,5" med tanke på mitt bruksområde. Det gjenstår jo å se hvor stabil den er og hvordan den er å padle da. Foreløpig ligger alle elver og vann trygt plassert under en meter snø. Men jeg gleder meg som en unge gleder seg til julaften - det skal bli utrolig artig å sette den på vannet og begynne å padle. Skal komme med en rapport så snart jeg har fått testet den. Gleder meg til å kunne ta store og små turer, padle rundt og utforske elvebredden. Ta noen naturbilder og kanskje være så heldig å snike seg inn på fugler eller dyr - hvem vet? Padle i land her og der og spise litt niste... Kanskje prøve fiskelykken en varm vårdag eller ei lys sommernatt.... Mmmmmm... Rune
  9. Da er 1 stk grønn 17-foter bestilt. Det er få nettbutikker som har de på lager, og en av dem anslo å få in 1 ny båt i oktober 2009(!), så hvis andre går og funderer på om de skal kjøpe kano, så kan det være lurt å være tidlig ute hvis man skal ha den til våren. 16,5' ("Modell Monsen") er nok lettere finne noen som har på lager, men der er det vel til gjengjeld flere kunder som er på utkikk etter akkurat den modellen. Men etter å ha vurdert mitt behov (og etter veldig god hjelp i denne tråden), så bestemte jeg meg for en 17' "rød" modell (men grønn i fargen). Jeg fant en nettbutikk som hadde én båt igjen på lager til en rimelig gunstig pris på kr 11400,- så da slo jeg til. Så da er det vel bare å begynne å lese om forskjellige typer årer. Jeg har et par ideer om hvilke årer jeg vil ha, men det blir jeg sikkert å anskaffe etter jul en gang. Så takk så mye for hjelpa, alle sammen. Rune
  10. Takker så mye for masse god info. Jeg er ikke 100% bestemt enda, men jeg tror nok at det blir en 17-foter. Ikke fordi den er "bedre", men fordi jeg tror den vil være bedre for mitt bruksområde.
  11. Flere bilder av 16,5' eller 17' med last og folk i er alltid interessant, fordi det gir et godt inntrykk av hvor store de egentlig er. Jeg er litt overrasket over at Bergans har så dårlig med bilder av kanoene i bruk. Men nå har de jo problemer med å levere så mange kanoer som etterspørselen tilsier, så de trenger kanskje ikke å legge ut fristende bilder av kanoene i bruk i flott natur...
  12. Oi, en som har prøvd begge to! Hvordan vil du beskrive begynner- og slutt-stabiliteten for disse to kanoene? Er det stor forskjell på hvor stabile de føles / fare for å velte?
  13. Takker for info! Det ser ut som om de fleste kanoene selges med standardseter, men det er mulig at jeg blir å kjøpe trapperseter som ekstrautstyr slik at man kan velge setetype etter behov hvis jeg ikke får tak i en kano med trapperseter. Jeg har ikke bestemt helt mellom 16,5' eller 17' enda, men regner med å bestille kano før jul for å være sikker på at den er her når elver og vann begynner å bli klare for padling.
  14. Nytt spørsmål: Trapperseter eller "standard" seter? Kanoen til Fimax ser ut til å ha trapperseter (?). Så vidt jeg har forstått kan disse settes i vinkel slik at man kan velge mellom å sitte på dem som vanlige seter, og sitte på kne mens man støtter baken mot dem. Til gjengjeld er vel "standard"-setene mer fleksible med tanke på at plasseringen kan justeres mer for å trimme båten. Hvilken sittestilling bruker folket vanligvis, og hvilke seter vil dere anbefale? Rune
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.