Balle er inne på noe viktig her når han nevner det å ikke overdrive lengden på dagsmarsjene med tung sekk.
Jeg opererer med tre "vektbegreper" når jeg veier sekken.
En "basisvekt" som består av alt jeg må ha med og som også blir med hjem,
og en "forbruksvekt" som i hovedsak er mat og drivstoff. Samt totalvekt.
Det er "basisvekten" som etter min mening er den viktigste å holde på et absolutt minimum.
Mat og drivstoff må man ha, og selv om man selvsagt begrenser dette også til det minimum man føler seg komfortabel med utgjør dette en stor del av totalvekten, men er etter min mening en mindre viktig plass å lete etter gram som kan fjernes.
Dette nettopp på grunn av prinsippet om å ikke overdrive dagsmarsjene og at "forbruksvekten" blir mindre for hver dag.
Det gjør ingenting om jeg går bare halvparten eller kanskje en tredjedel av den gjennomsnittlige distansen jeg må for å holde
tidsplanen de første dagene, da jeg vet at jeg tar dette igjen med letthet mot slutten av turen når sekken begynner å nærme seg
"basisvekten".
Som regel sjekker jeg bare at "basisvekten" er så lav som jeg liker å ha den og bryr meg ikke om å sjekke totalvekten.