Gå til innhold
  • Bli medlem

Ole Edvard

Medlem
  • Innlegg

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Ole Edvard

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg gjennomførte en trykk-test i går kveld, for å undersøke om det har mye å si. Foreløpig er jeg ikke helt overbevist, men jeg skal prøve å gjenta det med et bedre oppsett om et par dager. Uansett så jeg nedi bunnen av den ene fuel-flaska etterpå, og der identifiserte jeg til og med noen store greier. Noen som vet hva dette er, f.eks. rød pil? Jeg helte det så over i plastflaske for å kaste på farlig avfallstasjon (før reise), men klarte ikke se den største tingen. Det hvite på bilde nummer to, vet jeg lurer jeg på om bare er pga vinkel og lys; klarte ikke identifisere etterpå. Er det jeg som har blingsa på renhold av flaskene, eller er det noe som har skilt seg ut i alkylatet? På flasken skal det enten være Primus Powerfuel eller Coleman.
  2. Takk for nyttig tilbakemelding @Megalep! Harker Whisperliten din også litt når den har tendenser til gul flamme, eller ikke? Per nå har jeg ikke rubbet av rødmalinga fra o-ringene på kontrollventilen på pumpa. Jeg lærte nettopp at dette kan ha noe å si mtp lekkasje over lengre tid. På XGKen har jeg nå helt ny pumpe, ettersom den gamle knakk rundt kontrollventilen. Forhåpentligvis pga transport og ikke fordi jeg tightet for mye etter å ha byttet o-ringer her etter ett år. Vegrer meg uansett litt for å rubbe av foreløpig. Problemet har uansett skjedd på tvers av tre forskjellige pumper, så jeg lurer på om det er noe annet på ferde. Har vi noen indikasjoner på at denne rødmalinga skulle skape problemer under brenning? Fant en post som nevnte noe om coleman ja. Jeg lurer på om jeg fant noe rart i fuel-flaska når jeg prøvde å fyre opp i går (for å teste om trykk har mye å s)i. Lager egen kommentar nedenfor. Takk for vurdering om dysen og nyttig å tenke på hvilken vei teltet står! Nettopp pga det du nevner tar vi ingen sjanser hvis vi merker noe symptomer f.eks. i hodet som oppstår under brenning, da skal brenneren tvert av. Takk for ryddig avklaring, skal ikke prøve meg på fuel/rødsprit nedi varm brenner!
  3. Hei, takk for interessant og nyttig svar @Blaser! Det er filtre på begge brennerne/pumpe-løsningene. Jeg skal sjekke dem, men tviler litt på at de er tette på begge. Spesielt siden jeg har helt ny pumpe på XGKen (klarte å knekke en del der på original), hvor filteret sitter. Men, jeg tror du nevner noe viktig med nok trykk! Jeg tok kontakt med Memento Mori her på forumet, hvis første kommentar var at dette virket som et trykk-problem. Jeg bruker de største flaskene (887 ml), så må kanskje pumpe mye mer enn jeg gjør nå. Jeg skal se på filter og spesielt teste dette med trykket i kveld. @Kristoffer Sandnes, takk for super og detaljert tilbakemelding. Ingen klar te-lys flamme her nå, men før jeg virkelig tightet til virket det som at det kom ut noe gass horisontalt ut fra nede ved dysa. Kan evt finne video på det senere. Jeg har brukt alkylatbensins fra Rast, Coleman eller Primus. Det som nå er på flaskene er enten fra Coleman eller Primus. De skal ikke ha vært blandet på noe tidspunkt. Jeg opplever lukten her som sterkere enn gass, men særskilt at det kommer litt intervallvis i en slags "varm vind". Men som jeg nevnte lengre opp, skal jeg prøve med å se om for lavt trykk kan ha medført noen ujevnheter her. Når du sier å sette teltet mot vinden, spiller det noen rolle om det er inner- eller ytterteltet som vender opp mot vinden? Pga ventil fremst i ytterteltet som primus-luft kan gå ut igjennom, ville jeg vel tenkt at innerteltet skulle opp mot vinden. Hva tenker du? Har en kullos-alarm på vei i posten, så blir interessant å benytte seg av den. Blir å bruke sansene først, uansett, men greit å bruke den til læring. Forresten, hvorfor forvarmer du whisperliten kun med rødsprit? Går det an å ta rødsprit oppi brennerklokka, som forvarming nummer to, etter å ha brent ned bensin sluppet ut av dysa? Kunne vært relevant på Dragonflyen på ekstra kalde dager, tenkte jeg på?
  4. Takk for svar, @Marius Engelsen, @Kristoffer Sandnes og @sneakyowl! Jeg ser at meningene spriker litt. Det som gjør meg bekymret er at når det kommer gule sparks osv så kommer det en slags eksos som lukter alkylatbensin. (Slags varm vind med litt lukt). XGKen virker værst på dette. Jeg tenker man må se dette i sammenheng med at vi veldig enkelt har fått litt kullos-symptomer (åpne ventiler og ingen gryte på brenner). En slik lukt har jeg aldri hørt sett beskrevet, jeg har også forhørt meg med en kunnskapsfull kollega på jobb (som eier en Whisperlite). Noen som har lyst til å kommentere på dette? Etter at jeg postet innlegget begynte jeg å jobbe med XGKen igjen, skrudde ut dyse og slangewiren og kjørte ca 1 dl alkylatbensin igjennom. Staket med slangewiren både før og etter, og jeg finner ingen tegn til urenheter. Når jeg først skrudde sammen og fyrte opp virket det til at jeg klarte å få litt "løs dyse" hvor det slippes ut noe fuel i gjengingene på dysa, slik som noen andre har klaget på, f.eks. her. Jeg lot brenner avkjøle, skrudde opp og tightet helt til igjen, begge gangene med flatjern. Jeg fikk forvarmet veldig bra, hvor brenneren selv begynte å fyre det som lå i forvarmingsrøret som gassform, før åpning av ventil. Ved hjelp av tighting ble problemet merkbart bedre, men jeg lurer på om det fortsatt er en liten stikkflamme fra dysa her? Under bruk var dette vanskelig å se, men i "saktefilm" virker det lettere å identifisere. Bilde til venstre viser et snapshot uten synlige problemer, til høyre ett med flammen. Jeg legger også ved video fra dette. Hvis dette er problemet, gjelder det bare å tighte enda hardere? xgk_rens_ettertight_fortsatt_problm.mp4
  5. Hei kjære fjellforumere og takk for en utrolig god sammenstilling av informasjon som finnes her. Som tittelen nevner, sliter jeg med å få min MSR XGK EX og MSR Dragonfly til å brenne helt rent. Disse er bare ett år og ca én måned gamle, respektivt. De har kun vært fyrt med renset bensin fra enten Rast, Coleman eller Primus, og forvarmet med å slippe renset bensin ut fra dysa. Problemene inkluderer gule flammer som kommer og går, det også kan observeres noe "hosting" i blant. Mer bekymringsverdig er det at ved slike gule flammer kan man kjenne en lukt av alkylatbensinen. Ved bruk i yttertelt har jeg og min samboer begge merket tegn på kullos i form av små hodepiner, selv uten noen kjele på brenneren og med ventilene på teltet (Helsport Svalbard) åpne. Vi er veldig observante på dette, og tar selvfølgelig ingen sjanser. Ved minste tegn skrur vi av brenneren. Et stort problem med dette er at det blir vanskelig å bruke brennerne under dårlige værforhold og når man skulle ønske å tørke sovepose/klær. Jeg skal beskrive problemene først med bilder og videoer, så beskrive hva jeg har undersøkt så langt før jeg linker dette til andre poster på forumet. Her viser jeg to bilder av en Dragonfly som brenner, hvor man plutselig ser sot på brennerskålen Jeg legger ved én video med XGKen, og to videoer med Dragonflyen. I den ene kvelds-fyringen med Dragonflyen, hoster den ekstremt mot slutten. Men merk at den videoen er før jeg gjorde noen tiltak, jeg vet ikke om den vil hoste så ekstremt nå. Jeg har bladd ca 5 år tilbake i forumet, og jeg ser andre med noen liknende problemer, både for MSR XGK EX og for en av Primus sine modeller. Derav har jeg prøvd mange av de anbefalte tiltakene. Tiltak jeg har prøvd så langt: Rense dyser. (Aldri sett at de har vært tett på noen måte) Bytte dyse til annen GK dyse på XGKen. (Fra expedition service kit) Rense fuel-line med innebygd wire (XGK) og wire cleaning tool ved flammejusterer (Dragonfly) Kjøre bensin igjennom brenner opp ned, uten dyse. (men kanskje ikke brukt nok?) Kort sagt, har jeg prøvd alt foreslått i MSR sine Maintenance videoer. Av kuriosa kan jeg nevne at jeg slet veldig med å få jevn stråle på Dragonflyen rett etter kjøpet, og selv forvarming var litt vanskelig da. Dette virket til å ordne seg godt etter å ha brukt wire cleaning tool. Jeg har også merket en korrelasjon med forvarming, men selv om brennerne virker veldig godt forvarmet har jeg aldri fått bort problemet helt. Er neste steg en zalo-vask for å få enda bedre bukt med evt produksjonsrester, eller gjør jeg noe feil (feks. burde forvarme på annen måte)? Hvis zalo-vask, har noen en anbefaling på hvor mye jeg burde skru fra hverandre disse brennerne? Med vennlig hilsen Ole xgk-litt-flamme.mp4 dragonfly-kveld-ekstrem-hikke.mp4 dragonfly-lang-litt-flamme-sot.mp4
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.