Gå til innhold
  • Bli medlem

DonQuijote

Aktiv medlem
  • Innlegg

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

4 Neutral

Om DonQuijote

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ok, fair enough. Min konklusjon er å aldri basere et kjøp på slike anmeldelser. De gir et skinn av å formidle kundenes erfaringer, men man kan aldri stole på at det er rett. Butikkene har redaktøransvaret og kan plukke ut uttalelser basert på hva som tjener deres egne interesser og ikke basert på objektivitet. Mange dårlige omtaler kan f.eks. skyldes at butikken har et konkurrerende produkt med større fortjeneste som de heller vil selge. Det blir som å besøke butikken fysisk og møte en selger som mener at akkurat denne varen er veldig bra og "har hatt den selv i mange år ..." Da blir man skeptisk, og like skeptisk må man være overfor såkalte produktomtaler på nett. Egentlig ganske selvsagt.
  2. Jeg takker for mange interessante innspill. Jeg sendte også et spørsmål til Viking og fikk dette svaret: Vi har 2 år garanti på alle våre produkter og dette gjelder selvfølgelig også Trophy. Dessverre har vi hatt litt problemer med lekkasje og såleslipp på disse støvlene. Vi har gjort noen forbedringer på de som kommer ut neste vår (SS23) og da vil disse forhåpentligvis holde bedre enn tidligere. Så det lover jo bra. Denne saken handler om to ting: Hva er forventet levetid på disse støvlene, og i hvilken grad kan man stole på produktomtalene på butikkenes nettsider. Jeg vil fortsatt påstå at XXL (og sikkert mange andre) bryter markedsføringsloven ved å unnlate å publisere negative omtaler. I Forbrukertilsynets veileder (se aller første kommentar til denne posten) står det: En næringsdrivende kan ikke slette negative brukeromtaler, og kun publisere positive omtaler. Det vil også være problematisk dersom den næringsdrivende sensurerer eller avviser brukeromtaler som man selv ikke anser som relevante. På XXLs sider for disse støvlene står det at samtlige produktomtaler anbefaler disse støvlene. Det er feil. Tre ganger har jeg sendt inn en omtale der jeg absolutt ikke anbefaler støvlene, men det har altså XXL ikke tatt med.
  3. Denne kommentaren er litt på siden, føler jeg. Det er ikke naturgummien som sprekker opp på Viking-støvlene, men liminga av sålen nederst ved foten. Sannsynligvis handler det om et billig lim, dårlig produksjon osv. Sikkert for å spare penger. Naturgummi er vel som den var i "gamle dager" og skal holde mye lenger. Jeg har aldri hørt om nitrilgummi, men leser på nettet at det er gummi som er spesielt herdig mot oljeprodukter og som brukes i oljeslanger osv. Slike støvler er kanskje spesielt bra innendørs i verksteder osv, men det er litt irrelevant på dette forumet. Men hovedanliggendet mitt var i hvilken grad man kan stole på butikkenes produktomtaler. Jeg har prøvd hele tre ganger nå å legge ut en negativ omtale av disse støvlene og gitt 1 stjerne, men omtalene vises ikke. Da jeg spurte XXL, kom det for en god stund siden et svar om det hadde vært noe teknisk (IT-) feil på sidene, men ingenting har skjedd. Nå har jeg levert en formell klage på XXL til Forbrukertilsynet, så får vi se hvordan det går videre.
  4. Omtalen min inneholdt ingen "stygge ord, personangrep" osv. Selvfølgelig. Jeg har ikke selve teksten siden den skrives inn direkte i et nettskjema, men den inneholdt kun en setning om at jeg mente det var bortkastet å bruke penger på disse støvlene siden de gikk i stykker etter kort tids bruk. Det er åpenbart for meg at XXL ikke la ut denne omtalen, som inneholdt vesentlige opplysninger om produktet, fordi det ville rammet deres salg. Det vil jeg kalle svindel. Hadde XXL fjernet alt av produktomtaler ville det vært greit, men nå gir de et bevisst skjevt bilde.
  5. Og desto viktigere er uavhengige forumer som Fjellforum!
  6. Takk for konstruktive tilbakemeldinger! Jeg skjønner at jeg har vært naiv, og det er godt å bli minnet på viktigheten av å være kritisk til butikkenes såkalte kundevurderinger/produktomtaler. Selvsagt må det være en redigering av innleggene, men hvis det er slik at butikken selv velger ut de innleggene som passer utfra hva de ønsker å selge, så er hele poenget med slike "omtaler" borte. Da har de ingen verdi. Jeg vil tro at det er ganske mange som har opplevd samme problemer med disse støvlene, som jeg og min kollega, og at det sannsynligvis er snakk om en generell svakhet som oppstår på de fleste støvlene etter en viss tid. Jeg er forberedt på å bytte igjen om et år. Heldigvis har jeg kvittering fra bytteoppgjøret nå.
  7. For under et år siden kjøpte jeg et par gummistøvler type Viking Trophy 4.0 på XXL via nett. Støvlene er gode å ha på og har en veldig god gripesåle. Støvlene ble brukt noen turer i fjor høst + noen nå i sommer/høst, utelukkende i skog/myr uten skarpe steiner osv. På siste tur nå merket jeg at jeg ble blaut på venstrefoten, og årsaken var ikke vanskelig å finne. Sømmen nederst ved foten hadde begynt å glipe, og det var hull rett gjennom. Jeg tok dem med til nærmeste XXL-butikk, reklamerte og fikk nytt par. Så viser det seg at en kollega har opplevd akkurat det samme med disse støvlene - at sømmen løsner etter et års tid og at støvlene begynner å lekke. Og det har han opplevd ikke bare en gang, men hele tre ganger! Jeg la inn en svært dårlig omtale på XXLs produktside, skrev at det var bortkastet å kjøpe disse støvlene og ga kun en stjerne i produktomtalen. Men, og det er poenget, den vurderingen har ikke blitt lagt ut på XXLs sider. I skrivende stund ligger det 9 kundevurderinger der og alle er gode. Da begynte jeg å lure: Kan man stole på disse vurderingene? Er det slik at butikken selv (med et slags redaktøransvar) bare viser de positive tilbakemeldingene? I så fall er dette juks og svindel fra XXLs side. Og formodentlig gjelder det veldig mange andre produkter og butikker. Det er sikkert flere her på forumet som har erfaringer med slikt.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.