Gå til innhold
  • Bli medlem

Raven1

Aktiv medlem
  • Innlegg

    32
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

2 Neutral

Om Raven1

  • Bursdag 02. juli 1965

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    Alpinisme, klatring, kano/kajak, fridykking
  • Sted
    Hordaland

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Bare for å rette opp i noen missforståelser som sniker seg inn her: - Skal en gå over innlandsisen MÅ en søke Danske Staten om tillatelse for Sports Ekspedisjon og en må være minst to deltager. Jeg søkte som Dansk Statsborger å få tillatelse til å krysse alene, men fikk blank avslag. - Skal du krysse store, flate yter, i konstant forandring hjelper ingen kart. Her må du ha god erfaring med vurdering av distansen du går per time og dag, og stole religiøst på kompasset - og så er da GPS ikke så dumt heller.
  2. Jeg vil foreslå at du ser på Atomik (US) http://www.atomikclimbingholds.com/ meget rimelige priser og grei person som selger/lager de. Mange gode tips på siden hans. Jeg har brukt 15mm plare (plywood bjørk - dyrt men fint) Hvis du har tilstrekkelig med stenderverk under platene synes jeg det holder med 15mm, men sikkert greit å gå opp til 18-20mm man det blir vesentlig dyrere. Hvis du ikke er så nøye på finishen kan du jo evt bryke OSB plater - de koster ca halve prisen av plywood. Som MagneKr sier så kan du godt betale seg å importere fra UK eller US tross MVA og frakt. M10 slagmutrer fåes hos Biltema!
  3. Vel, det er sant at aluskinnerne MÅ bøyes i fason til den aktuelle brukeren. Hvorvidt man kan bruke sekken uten ramme eller ikke avhenger av sekken og hva en skal bruke den til. Det en må skjønne er at rammens formål er å øke sekkens lasteevne. Dette skjer ved at de vertikale stag (rammen) overfører mye av vekten til sekkens bæresystem, uten at sekken 'kolapser' . Med andre ord - hvis du tar rammen ut reduserer du evnen til å bære tungt. En del ryksekkfabrikanter opplyser bæreevne med/uten ramme (f.eks Grantie gear og ULA). Typisk reduseres bereevnen med 40-50%. Sekker som har kombinasjon av fast ruggplate (relativ hard skum plate) i mombinasjon med ramme egner seg bedre til å ta ut ramme end de som helt mister strukturen, uten ramme. - I slike tilfelle må en erstatte ryggplaten med liggeunterlag brettet sammen, innerst mtt rygen. Det kan være en del vekt å spare ved dette oppsett.
  4. What's on your mind?

  5. Jeg ville til en hver tid kjøpt (og det skal jeg gjøre): Granite gear Crown VC 60 http://www.outnorth.no/no-granite-gear/crown-v.c.-60.php?group=prod_prod_grp-s1%2F521 Får meget skryt i pressen.
  6. Hei, Unngå Bear Grylls produktene! Et kort søk på nett vil vise at det er mye dårlige brukererfaringer med disse (dårlig kvalitet). Og så er de stygge da - spør du meg. Jeg har (alt for) mange kniver som alle blir brukt men skal jeg fremdra en som passer din beskrivning og som er min favorit blant foldekniver, så blir det Benchmade Griptillian i største variant (ikke tanto eller spearpoint). Som desidert turkniv - og i særdeleshet ifbm fiske vil jeg dog ikke anbefale en foldekniv. F1 som det tippes til her er et lettilgjengeligt alternativ av meget god kvalitet.
  7. What's on your mind?

  8. En god sovepose er de bedste penger gitt ut på friluftsutstyr - i tillegg til et eller flere gode liggeunderlag. Når det er sagt så er skal det vurderes om det med forsvarlig menes komfortabelt eller farlig: Farlig er det avgjort ikke, jeg har ligget i 50 kuldegrader med en sommerpose - riktig nokk med full hundekjører bekledning på under posen og ingen vind - kaldt ja! Men til poenget mitt. De fleste i min omgangskreds som inkluderer Sirius patrulje folk og proffesionelle ekspedisjons deltakere, benytter dobbelt sovepose system - det har klare fordeler på vinteren. Selv benytter jeg en 3-seson dunpose av høy kvalitet, med en fiber sommerpose uten på. Str reg. innerst og large ytterst. Fordelen ved dette system er at kondens trekker ut i den ytterste fiberposen hvor den gjør mindre skade end i dunposen. På hviledager tørres fiberposen ut ved kraftig fyrring inne i teltet og etterfølgende lufting. Dette har holdt meg relativt komfortabel og tørr i opp imott 2 mdr. turer. Ulempen ved dette system er at det veier litt mer end en enkelt vinterpose. Så derfor, hvis du ikke vil gå til investering med en gang vil jeg foreslå at du forsøker deg med 2 av de poser du har fra før. Med mindre du er meget stor tror jeg ikke du vil finne det trangt og husk på at du skal ikke ha det romsligt i en vinterpose - da blir det alt for mye 'dead space' å varme opp.
  9. Siden vekt og ventilasjon er høyt prioritert ville jeg tatt å sett på TarpTent sitt Rainshadow 2 (stort 3-pers telt). Jeg har en kompis i Alaska som har et slikt og er meget fornøyd med det. Jeg bestiller selv et slikt telt i Mai. Grunn lite stenger og mye ventilasjonsnetting er det ikke et vintertelt - likevel ser du mange som bruker TarpTent sine telt på vinteren - sjekk galleri på websiden. Teltet et romslikg lyst og luftigt.
  10. Nu finnes det jo mange som utbyder frysetørket mat a'la Real. Hvorfor ikke prøve Mountain House? Jeg liker de veldig godt; mer krydder/smak i de og de koker ikke ut og blir til klegg masse slik som Real.
  11. Jeg forsøker å finne en hva/tur kajak med tre sittebrønner for meg og mine barn. Det er en god stund til de blir store nokk til å padle selv men ønsker å ha muligheten til korte og lange turer på fjord og innenskjærs hav. Har sett på Tahe Marine sin 3-pers kajak og den ser fin - og kostbar ut. Men er det noen som har erfaring med denne? Tar også meget gjerne imott tips om tilsvarende produkter. Sitt on-topp er ikke relevant. Innspill tas imott med takk
  12. Jeg må bare si meg helt enig her. Mottstanden mott borebolter på slike ruter tjener til en mye finere opplevelse i fjellet. Jeg har ikke tall på de ganger jeg har ergret meg over slynge-dunger som folk flest 'glemmer' å ta med seg. Det burde aldrig forekomme mer en en slynge men virkeligheten er dessverre alt annet. Jeg synes hele denne diskusjonen er sentimental og ute av proporsjoner - vi skriver 2012.
  13. Jeg synes det høres ut som om du ikke har gjort opp hva du vil ha? Både joggesko og lette fjellsko - det blir overkill i mine øyne. Sats på et par skikkelig gode og lette fjellsko - helst uten membran (men det er vanskelig å unngå). Mange gode tip her og som noen foreslår så er det vært å se hva som finnes i utlandet siden utvalget her til lands ganske riktig er veldig konservativt. Når det er sagt: jeg har 3 par Sportiva skor - de variantene som tippes til her, men for min for blir de for smale og vonne å gå langt i, men supre til topptur uten for lang anmarch. (jeg har trolleføtter). Men da til mitt råd; Jeg har gått over til Kayland - super kvalitet og passform og modeller for en hver smak - også lette vandreskor. Alternativt se etter Keen som for mye skryt for komfort (men kan være vanskelig å få tak i).
  14. Ærlig talt så ville jeg ha kuttet ut en betraktelig kostnad til kamkiler og heller supplert opp med fler hexe. Bedre å lære seg bruken av passive sikringsmidler først - og spare på budsjettet som begynner. Og hva angår 8-tall så er jeg enig i at det ikke har alverden for seg i praktisk bruk men det er nu en del av pensum på klippeklatringskurs og i likhet med bruken av passive sikringsmidler, så er liksom basic å lære seg de basale, klasiske sikringsmidler. De første 3-4 år jeg kaltret brukte jeg 1 1/2 kilesett pluss end handfull hexe - Det tok mg opp mangen rute i Norge, Sverige og Alpene, mm. Kamkiler er for 'advance users' - i hvert fall hvis man skjønt de risiko som feilaktig bruk innebærer.
  15. I denne kategorien sekk kommer til å gå for nye Granite Gear; Crown 60 - en meget interessant sekk.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.