Gå til innhold
  • Bli medlem

Ola89

Aktiv medlem
  • Innlegg

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

3 Neutral

Om Ola89

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. For å si det enkelt så handler det om marginer. Et heltau er overdimensjonert for å tåle gjenntatte "sinnsyke" fall rett etter hverandre.. av den typen man aldri vil få til under normal (eller "unormal") klatring, Et enkelt halvtau holder fint at du faller på det, men det klarer ikke den testen som heltau må igjennom. I fjellet har man gjerne ikke risiko for å ta sinnsyke fall om og om (ogomogomogomogom) igjen, men man må ha tau for at det er en risiko for at noen kansje faller eller sklir en eller annen gang. Da er et lettere halvtau godt innafor på marginene på lette rangleturer. Skulle man trenge bedre marginer for å klatre opp en plass, så kan man doble halvtauet og får da enda bedre marginer enn med et enkelt heltau. Du får halvtau som er tykkere enn enkelte heltau, fordelingen av strømpemateriale / kjernemateriale gir allikevel heltauet mer marginer til sportsklatring. Så kan man spekulere i om et tykkt halvtau har bedre motstand mot å bli kuttet av ved et fall på en fjelltravers, siden økt andel strømpe burde gi bedre marginer mot kutt. (sett i forhold til et tilsvarende tykt (tynt) heltau) Før klatret man på statiske hamp-tau og magebelte, det gikk vel til en viss grad "fint" det og. Det er mye man kan gjøre, og du vil nok overleve å klatre sport på et enkelt halvtau, men tynne tau krever vesentlig mer av den som sikrer, slites ut kjappere og gir fint lite fordeler før man er på toppnivå og det er noen gram som skiller deg fra å gå en rute eller ikke. Vanlig heltau er enkelt og greit bedre å klatre sport med, lettere å ta fall med for den som sikrer, og varer lenger. Halvtau er populært i fjellet i Norge, litt for å spare vekt, og litt for å kunne ha 2 tau dersom ene blir kuttet av steinsprang f.eks, og for muligheten til å spre sikringsmidler mer der det er behov for det etc.. På lette, men utsatte turer velges tau basert på erfaring, vanskelighet, eksponering, fjelltype, etc.. Det er ingen regler for dette, klatring er en fri sport. enkelte går uten tau, enkelte med tynne rappeltau som ikke er laget for klatring, og enkelte med halvtau eller til og med heltau. (dette gjelder vel forsåvidt all anna klatring og, men du blir nok uglesett om du kommer på cragget med et enkelt tynnt halvtau ) Denne youtuberen har forøvrig veldig mye bra informasjon. også om klatretau: forøvrig Andy kirkpatrick har litt om temaet her: https://andykirkpatrick.substack.com/p/the-problem-with-skinny-singles
  2. Ola89

    Vinterruter

    Fra mandag 14. mars
  3. Ola89

    Vinterruter

    Ser ut som gode forhold på Storen nå, for klatring ihvertfall.
  4. Nei, det er en misforståelse. Det der er to forskjellige modeller, herre og dame modell. Dame modellen er naturlig nok enda mindre.
  5. XXL har fått inn Alfa skaget xplore, men ikke Xplore binding endå. Det var ganske skuffende å finne ut at Alfa har en så smal lest og lav tåboks at de blir uaktuelle for min del. Alpina sine modeller (uten xplore-såle) var normalt høy over tærne, men enda smalere lest enn Alfa. alfa sin lest var vel akkurat 100mm i str 45, Alpina sin var litt under 100mm (forfot bredde) Håper det blir mer å velge mellom på skofronten etterhvert
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.