Gå til innhold

lauc

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Oh no! Hadde mine 14 dager i Børgefjell for 3 år siden og traff folk ALLE dagene! Til og med i ulente og grisgrente Steinegda... En av de negative Lars Monsen - effektene.
  2. 1. Ønsker kontakt med personer som leier ut kanoer i nordenden av Femunden. Helst med mulighet for at kanoen kan bli hentet inne i marka slik at vi ikke trenger levere den der vi lånte den. Har noen hørt om noe slik? Finnes det ved Femunden? 2. Hvor stor er "folkemengden" i Femundsmarka (fra nord til øst for nordenden av Femunden) i starten av juli? Noen erfaringer? 3. Fisketips fra området...? Ha en deilig tursommer folkens - og skitt fiske!
  3. Hei! Har du noen gode tips til ei fjellvant jente som igjen skal tilbringe deler av sommeren til fjells?! (14 dager ++) Utfordringer til området: Langt fra folk, fe og veier, så lite "traffikert" / brukt. Jeg har telt og primus, går på kart og kompass, og trenger gode fiskeplasser underveis - kom gjerne med tips (kartref.) - da fisk er mye av maten!
  4. lauc

    Pakking av mat for 30 dager!!?!!

    Maten holder seg nesten evig.... så lenge det ikker er fuktighet igjen i produktene. Har mine i sekken i 14 - 15 dager sommer som vinter uten at det har blitt dårlig. Hjemme kan du enten oppbevare det i romtemp eller i fryseboksen (frysetørret =). En liten ide kan være å markere posene / produktene med dato. Jeg pleier lage opp mye når jeg først er i gang, for så å fryse og ta opp når jeg trenger. Har ikke vært problemer - verken usmak eller andre ting - med det som t.o.m. er 1 - 2 år gammelt. Tørt som knusk i fryser'n og friskt som freskt i midda'n!
  5. lauc

    Pakking av mat for 30 dager!!?!!

    En liten informativ link: http://adrenaline.no/vandre/oytun/mat/matoppskrifter.htm
  6. lauc

    Pakking av mat for 30 dager!!?!!

    For en fantastisk mulighet - 30dgr på tur - ENJOY! Når det gjelder mat - prøv tørking! Ikke alle de nevnte ingrediensene er like næringsrike, men metoden er genial og er en meget enkel måte å variere kosten på på langturer (ex. hadde 14 ulike middager på like mange dager takket være denne metoden! ..og litt kreativitet!) Ingredienser: Kjøtt: kjøttdeig, kjøtt (svin, okse, elg, rådyr, hare, kylling, kalkun, etc). GROVSTRIMLET Grønnsaker: gulrot, løk, sopp, paprika, squash, brokkoli, blomkål, ol. STRIMLET / I SKIVER. Fremgangsmåte: 1. Kjøttet stekes og krydres som vanlig. 2. Legg de ulike ingrediensene på separate stekebrett med bakepapir. 3. Sett brettene inn i ovnen. 4. Stekes på 50 - 60 grader C, over natten. Kan en overvåke stekingen kan temp økes, men OBS! Brettene høyest / lavest i ovnen kan lett svi seg. TIPS! - Rør inni mellom - Bytt bakepapir halvveis i stekingen - fjerner fuktighet - Krydre før pakking - Pakking: I click - poser med innhold, dato og mengde Kjøtt: Vekten reduseres med opptil 60 % Grønnsaker: Vekten reduseres med opptil 90 % (!) Annet: potetmos, kålrabistappe, couscous, polentagryn, fullkornspasta, ol. Fremgangsmåte på tur: 1. Ha i ønskede ingredienser 2. Tilsett vann og gjerne en buljongterning (varier!) 3. Kok opp. La putre 10 min. 4. Settes til trekking ca. 20 - 30 minutter. Evt ha i fisken mot slutten. 5. Kokes opp igjen. Smakes til med krydder og fantasi. Vær kreativ og nyt maten - Bon ap!
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.