Gå til innhold

Arwen

Passivt medlem
  • Innholdsteller

    2
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Effektiv turmat på dagstur

    nå tar jeg opp en gammel tråd, men klarte ikke dy meg i alle de gode rådene som fulgte. Hvis man kun spiser sukker, sjokolade, drikker cola osv. får kroppen i seg tomme kcalorier, eller korte sukkermolekyler som kroppen tar fort opp i kroppen. De kcaloriene kroppen ikke klarer å forbrenne blir omdannet til fettvev. Når en kun baserer trening/aktivitet på sukker vil kroppen ta "næringen" fort opp i kroppen, blodsukkeret hopper rett opp i været fordi kroppen tar opp lette kcalorier fortere, og kroppen forbrenner dem raskere slik at blodsukkernivået synker rimelig fort igjen. Det vil si at en må ha mange måltider som ikke er sunne og som skaper store variasjoner i blodsukker og prestasjonsnivå. Baser heller turen på brødmat, eller annen mat med lange sukkermolekyler som kroppen bruker lengre tid på å fordøye, og som du får energi av over lengre tid. Men det finnes alltid unntak. Sjokolade, nøtter..etc..er greit å ha med som nødproviant i sekken. I cola finnes det koffein, og koffein er vanndrivende. Det vil si at på turer hvor en utskiller en del væske i form av svette og pust, er det uheldig at kroppen blir tilført vanndrivende stoffer som gjør at en utskiller mer væske enn nødvendig. (cola og annen brus inneholder og MAAAAASSE sukker). Hvis kroppen skiller ut mer væske enn nødvendig vil en etthvert føle seg sliten, tørst og hjertet banker fortere og blodtrykket blir høyere. Grunnen til dette er at blodet blir tykkere som følge av væskemangel. Mitt beste råd på tur er: hold dere til vann, og spis god tradisjonell norsk matpakke med brød, eller knekkebrød, kanskje har du med en god middag som du varmer på primusen, med litt kakao?
  2. Jeg er på jakt etter en dagstursekk for vinterfjellet. Har sett litt på Bergans Alpine Guide 50 l, og Bergans Alpine Sport 50 l. Har også prøvd lowe alpine heute route, men ble ikke overbevist av den. Har dere noen gode forslag til en god dagstursekk
×