Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjell Myren

Aktiv medlem
  • Innlegg

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

17 Neutral

Om Kjell Myren

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Fyrte opp i denne i natt, og sov der for å teste. Det ble godt og varmt med den lille Sveaen på lav styrke. Men en provisorisk dør måtte til.
  2. 40-50 grader kommer den fort opp i uten kjøling, men da er den også ganske hissig i lyden. Tror nok den tåler en del, men med kjøling slapper jeg litt mere av. Ihvertfall om jeg fyrer den innendørs eller i telt. Den blir varmere om jeg har kjele på også, så for kosefyring uten vindskjermen, er det nok en del mer å gå på.
  3. Etter noen timer testfyring, har jeg konkludert med at alkylatbensin genererer høyere trykk enn Coleman-fuel. Dette betyr vel da i praksis høyere effekt, og høyere forbruk. I tillegg sier logikken at alkylatbensin er bedre egnet når det er kaldt. Ulempen er at det kan medføre overtrykk i varmt vær, og det jeg har gjort av tester tyder på at det er lurt med litt vannkjøling hvis det er varmt og/eller vindstille. Jeg har testet med 2 forskjellige brennere (begge Svea 123R) og resultatet er identisk. Tror jeg holder meg til alkylatbensin fremover, da dette virker som det drivstoffet som er lettest å tilpasse alle temperaturer. Og så er det betydelig billigere enn Coleman fuel.
  4. Vakkert! Hva pusser du med?
  5. Kan forresten også melde at det virker som om Aspen alkylatbensin brenner reinere enn den fra Biltema. Merkbart bedre flamme.
  6. Aner ikke når sikkerhetsventilen blåser. Jeg vil tro den utløses litt tidligere ved bruk av alkylatbensin enn ved bruk av Coleman fuel. Jeg mener å ha lest at alkylatbensinen har lavere kokepunkt, men kan ikke dokumentere det. Det er derfor jeg "safer" ved å sette brenneren i litt vann når det er varmt
  7. Det bør være mulig å skifte veken i felt, hvis du bare får skrudd av forgasserrøret. Men det kan sitte noe jævlig. Jeg måtte skru opp min, siden veken rett og slett datt ut, og lå løs nedi tanken. Har du med deg en kniv, og kan skjære til et sted du kan "låse" forgasserrøret og skru ved å vri tanken, burde det være gjennomførbart. Veken lager du selv https://www.youtube.com/watch?v=-svgLuqyGG4
  8. Gjorde et nytt eksperiment i kveld. Fyra opp, og satte brenneren uten vindskjerm i et lite plastfat med ca 2 cm vann. Justerte flammen rett under der "helikopterlyden" starter, altså passe for kosefyring i innerteltet hvis det ikke er iskaldt. Drivstoffmengden minket da ganske nøyaktig 1 gram pr minutt. Holdt den på samme styrke hele tida, bortsett fra at jeg guffa opp for å teste tanktrykket fra tid til annen. Overflatetemp på tanken holdt seg på 40-45 grader midt mellom ytterkanten og forgasserrøret. Selvsagt noe lavere under vannoverflaten, men vannet endte opp på ca 40 grader etter 1 time brennetid. Testen ble utført i romtemp. Ca 20 grader.
  9. Andre småtriks jeg bruker er et enkelt hjelpemiddel for brennstoffnivå og fylling. Det består av ei lita glassflaske. Tror den har vært til hostesaft, og den tar 100 ml. Helt opp til flaskehalsen, blir det da veldig nær Sveaens tankinnhold, som er 1,2 dl. Er jeg i tvil om tankens innhold, heller jeg den bare over på flasken, og topper den opp og heller tilbake. Da vet jeg at tanken er full. Jeg har også veid brenneren med full tank, og kommet frem til 416 gram uten vindskjerm, og 559 gram med skjermen montert. Vekten på 1 dl Alkylatbensin mener jeg er 74 gram, og da lar jeg den brenne til vekten er redusert med 60-65 gram. Noe jeg kontrollerer med en liten elektronisk kjøkkenvekt. Sikkert unyttig info for mange, men selv vil jeg gjerne vite litt om det jeg driver med
  10. Det er derfor jeg digger den, og har en helt ny av samme type som reservebrenner
  11. Det er derfor jeg digger den, og har en helt ny av samme type som reservebrenner
  12. Dette er vel den beste brenneren jeg har hatt. Altså når det gjelder bruk. Har en Manaslu 121 også. Knallgod parafinbrenner, men Sveaen er mere brukervennlig. Multifuel-greiene har jeg ingen god erfaring med. Alt for mye som kan gå galt.
  13. Ellers tror jeg nok denne brenneren trives best i kjølig vær, hvis man ikke har noen form for kjøling. Det virker også som den har høyere effekt på Alkylatbensin enn på Coleman Fuel. Altså at det genereres høyere trykk i tanken når man bruker Alkylatbensin. Det virker som det skal mere varme til i selve tanken før det blir like mye "trøkk" i brenneren når man bruker Coleman-Fuel
  14. Jeg pleier å sette brenneren i en liten kaserolle med vann. Da minsker effekten litt. Mindre "hissig" lyd, og lengre brenntid for kosefyring. I tillegg bekymrer jeg meg mindre for sikkerhetsventilen.
  15. Min bruker mye syns jeg. 30-35 minutter på full guffe. Opp imot 50 hvis jeg skrur ned på flamme for småkoking.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.