Gå til innhold
  • Bli medlem

torgust

Aktiv medlem
  • Innlegg

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

28 Neutral

Om torgust

Nylige profilbesøk

1 859 profilvisninger
  1. Etter en liten oppklaring pr mail så har jeg helt riktig fått avklart at det jeg har fått er en Perch og ikke en Char. Forvirringen min ligger i at jeg har fått en ordrebekreftelse hvor det står at jeg har fått en Char. Det var også en Char jeg la inn bestilling på på nettsidene, blant annet på grunn av vekt. Men siden jeg ønsket gul så fikk jeg raft med dobbel duk som da blir tyngre. Altså en Perch. Min utfordring som kunde blir da at jeg aldri fikk beskjed om dette under bestillingen og ikke står det oppgitt noen plass på webside heller. Igjen, det går på kommunikasjon og forventninger Char er oppgitt til 2,5 kg Perch er oppgitt til 3,0 kg. Inkl sete og rygg blir det helt riktig som @Kolbjørn K sier at avviket dermed ikke er så stort. Og nå som det er oppklart anser jeg også denne saken som ute av verden
  2. Hei @Kolbjørn K Ja, det ble ikke helt optimalt dette, men det ligger bak oss nå. Som du ser av lista mi så har jeg veid båt og spruttrekk hver for seg. Riktignok ble båten veid med sete og rygg (siden det kom ferdig montert). Jeg nekter å tro at sete og rygg veier tett oppunder 1 kg, så her er det avvik på båten som er problemet. Videre, hvis du leser lista mi så ser du at jeg har oppgitt en total til slutt. Den er basert på "komplett" pakke og består av summen du har oppgitt på nett. Ved min kontrollveiing kommer jeg altså ca 1,5 kg over dette. Et avvik på 45% over oppgitt totalvekt (båt, sete, rygg, spruttrekk, åre) er rett og slett alt for mye til at folk flest vil godta det. Avvik på +/- 10% vil være innafor etter min mening. 45% ikke innafor i det hele tatt. Jeg ville helt klart tatt en skarp runde med fabrikken om jeg var deg Det blir litt som jeg sier i forrige innlegg. Dette handler om forventingsstyring ut mot kunde. Jeg lover deg at du er godt tjent med å oppgi data (og da spesielt vekt) på båtene dine som stemmer bedre, da dette er selve oppskriften på misfornøyde kunder. Om nødvendig oppgir du heller et par hundre gram over for å være sikkert. Da vil avviket ute hos kunde oppleves positivt imot negativt slik det er nå. Jeg ha forståelse for at det ikke nødvendigvis er så fryktelig lett å forholde seg til en fabrikk på andre siden av kloden og som har en rimelig annerledes kultur på slike ting og at det dermed tar litt tid å få "satt" ting. Dog, det er nok lurt å gå gjennom de data du har på websidene dine inntil du har tatt runden med fabrikken og kan stole mer på det de leverer. Jeg merker meg at du jobber for å forbedre ting og ser det som positivt. Jeg håper du får orden på på det. Lykke til
  3. De fleste som følger denne tråden har nok fått med seg at jeg innledningsvis har vært litt kritisk til denne leverandøren. Jeg bør vel nevne at jeg jobber som profesjonell innkjøper. Jeg kjøper varer på vegne av andre så jeg har omfattende erfaring både som kunde og som formidler av varer opp mine kunder. Jeg lever altså av å kjøpe varer og er vant til profesjonelle leverandører som har orden i sysakene. Prøver også selv alltid å være så profesjonell som mulig opp mot de jeg kjøper på vegne av. Jeg håndterer et rimelig stort volum av varer i løpet av et år og "omsetter" for svært mange millioner. Må si jeg var ganske så skeptisk lenge, men valgte jeg til slutt å gå for tilbudet fra Kipara. Så under mottoet "alle fortjener en sjanse til å vise hva de er gode for", bestilte jeg en packraft av typen Char 220 og 2 årer (karbon). Jeg har ikke rukket å prøve båten enda, men her er mine erfaringer/inntrykk til kjøpsprosess og tilsendte varer: Bestillingsprosessen: Det har vært en del frem og tilbake (les: rot) med bestillingen. Jeg ba om gul båt i min bestilling og fikk kjapt en bekreftelse på at Orange båt "blir sendt til uka og årer om 10 dager". Jeg sender mail og korrigere at nei, det er GUL båt jeg vil ha. Får svar tidlig neste dag med beklagelse for misforståelsen og at gul båt blir bestilt, men da også får ca 10 dagers leveringstid. Bestillingen ble sendt 14 april, jeg mottok raften 9 mai. Det tok dermed 25 dager å få båten. Vel hjemme pakker jeg ut og ser fort at her er ingen årer. Sender ny mail og etterlyser årene. Får til svar at det har gått ut mye mer årer enn de har regnet med men at nye årer kommer inn straks og vil bli sendt tirsdag (15. mai). 18 mai kommer det pakke i posten, men der ligger det bare 1 åre. Sender ny mail og etterlyser en gang til. Får ny beklagelse og beskjed om at den siste åren skal sendes tirsdag (22. mai). Dukker aldri opp noe varsel sporing så for sikkerhets skyld sender jeg ny mail sent på kvelden 23. mai. og spør om han har sendt åra. I mailen ber jeg om at han sender ekspress så jeg får åren til helga som han har lovt. (Jeg har lovt guttungen at vi skal ut i helga og trenger den siste åra til det). Frem til nå har jeg kun vært en hyggelig kunde, men tålmodigheten min er i ferd med bli litt sliten nå kjenner jeg. Får svar etter et kvarter. "Nei sender i morgen. Ikke ekspress." Får tilbud om å få refundert summen for den siste åra. Ser for meg at avtalen med guttungen ryker nå, og kjenner at jeg blir forbanna. Jeg takker mer eller mindre høflig nei til refusjon og antyder at jeg går fra å være fornøyd kunde til å bli meget misfornøyd kunde om turen med sønnen til helga ryker som konsekvens av at han roter og ikke får frem varer til meg til avtalt tidspunkt. Får aldri svar tilbake etter dette, men åra dukker faktisk opp i posten fredag. Så i går kveld hadde jeg endelig komplett leveranse og kan dra ut med guttungen i helga. Yeeii Veiing av Packraft og utstyr Jeg bærer med meg 10-15 kg fotoutstyr i tillegg til alt annet man trenger på tur, så for meg teller hver gram. Jeg er dermed over middels opptatt av om oppgitt vekt stemmer. Lista ble som følger: Packraft: Oppgitt vekt 2,5 kg --> faktisk vekt: 3 458 gram. 38% over oppgitt vekt. Spruttrekk: Oppgitt vekt 0,2 kg --> faktisk vekt: 376 gram. 88% over oppgitt vekt. Oppbevaringspose: Oppgitt vekt 0,1 kg --> faktisk vekt 175 gram. 75% over oppgitt vekt. Pumpepose: Oppgitt vekt 0,1 kg --> faktisk vekt 98 gram. Spot on. Årene ble på bestillingstidspunktet oppgitt til å være 450 gram og Norges letteste. Dette ser jeg er endret nå i ettertid til 750 gr. Jeg tar utgangspunkt i oppgitt vekt ved bestillingstidspunkt da det er dette som styrer mine forventninger til hva jeg får i posten. Åre 1: Oppgitt 450 gr --> faktisk vekt: 840 gr. 86% over oppgitt vekt. Åre 2: Oppgitt 450 gr. --> faktisk vekt 778 gr. 73% over oppgitt vekt. Totalvekt på tur (1 åre): Oppgitt 3350 gr --> faktisk 4885 gram. ca 1,5 kg, eller 45%, over oppgitt vekt Oppsummering Hele sulamitten tok ca 41 dager. Godt over de 10-14 dagene som ble antydet ved bestilling. Totalt har bestillingen generert 17 mail. Mye frem og tilbake altså. I tillegg vekta på utstyret ligger langt over hva som er oppgitt på kipara.no. Pros: Veldig god pris på tilbud. Også de ordinære prisene må sies å være helt OK. Kolbjørn har fulgt opp godt, og svart raskt, på alle eposter Han klarte også med et nødskrik å få den siste åra ut til meg i tide Cons: Rotete prosess Lang leveringstid i forhold til forventet Stort avvik i vekt (dette er nok det verste punktet for meg) Konklusjon Ville jeg kjøpt igjen hos Kipara? Vel, jeg hadde ikke voldsomt store forventninger og var forberedt på at dette kunne bli litt sånn og sånn Og ja, det har vært en litt masete prosess, men alt i alt er jeg mer fornøyd enn jeg trodde jeg ville bli. Spesielt går dette på kommunikasjon. Har fått raskt svar på alt hele veien. Det er bra Samtidig er jeg skuffet av det store avviket i vekt og lang leveringstid. Anbefaler sterkt Kipara om å ta dette med fabrikk så de kan oppgi vekt som stemmer. Dog, tilbudsprisen var såpass god at man må være villig til å leve med litt slinger i valsen. Til denne prisen ville jeg garantert kjøpt igjen, men da med litt andre forventninger. Til full pris? Joda, jeg ville nok kjøpt igjen til dagens fullpris også. Kjøp og salg handler stort sett om forventningsstyring ut mot kunde. Gir man kunden forventninger som man klarer å møte så får man fornøyde kunder. Lover man mer enn man holder får du misfornøyde kunder. Egentlig enkel matematikk. (Man skryter rett og slett på seg misfornøyde kunder) Hadde jeg fått beskjed om at dette kom til å ta 40 dager og at vekta kom til å være sånn og sånn ville jeg vært superfornøyd kunde (og meget god ambassadør) nå. Jeg nøyer meg i denne omgang med å si at Kipara viser vilje til å ordne opp og følger opp raskt på spørsmål. Jeg har tro på at Kipara med en liten porsjon ydmykhet (det er mange som har reagert på arrogant opptreden) dermed kan bli en god aktør i markedet etter hvert. At Kipara også presser priser og utfordrer etablerte aktører er meget bra. Alt i alt en forsiktig tommel opp fra meg. Det går rett vei med Kipara. Nå gjenstår det bare å komme seg ut på tur
  4. Huff. Dårlig gjort å lage en sånn tråd. Nå ble jeg sittende å tenke på hva jeg har kjøpt av turutstyr det siste året sånn ca. Det ble litt - Helsport Fjellheimen 3 Camp Superlight - 4.700,- på Helsport outlet - Footprint til Fjellheimen 3 Camp - 650,- på Helsport - 2 stk Bergans Trysil 2-manns (ett til hver av ungene, så de kan ta med venner) - 1.000 pr stk,- tilbud på XXL - Helsport Fjellheimen 65 liter sekk til guttungen - rundt 1.000,- på Helsport outlet - 4 sett Helsport dunsokker - 200,- pr stk på Helsport outlet - Bergans Pasvik Lady til jentungen - 3.000,- på XXL - Trangia stormkjøkken med gassbrenner - rundt 1.000-lappen på XXL - Furno Gassbrenner + stekepanne mm til jentungen - 5-600,- på XXL - Deuter Fox 40 sekk til jentungen - 1.200 på Hekta på Tur - 2 par Garmont Lynx GTX Fjellsko til guttungen - 4.000,- på XXL - 40-liter dagstursekk - 800,- på OBS sport - Kipara Packraft med Karbonåre - 8.350,- på kipara.no - 3 x hodelykter til meg og barna - ca 2.000,- - Osprey Xenith 105 (i går kveld) - 2.400,- tilbudsdager på Fjellsport - Helsport turbukser, gensere, jakker, dunjakker, dunvest osv for sikkert 10.000,- på helsport outlet - Hagløfs Gore-Tex skalljakke - 2.500,- på tilbud på XXL - Masse småtjafs, osv osv... (tror ikke jeg har lyst til å huske flere anskaffelser nå)
  5. sliter litt med det der jeg også. I går kveld impulskjøpte jeg en Osprey Xenith 105 på fjellsportsalget. Rakk å legge inn ordren 3 min før salget gikk ut. Jippiiii Slike ting gjør jeg hele tida...
  6. Veldig usikker selv jeg. Jeg er kun 170 cm og valgte å gå for 250 med tanke på plass til sekk og sånt. Min tanke er da at det kanskje vil være mulig å legge en sekk under spruttrekket og likevel ha litt benplass. Usikker 🤔
  7. Model: ULRB250 -> USD 364 (6-20)Colour: YellowSpray deck: Ja -> USD 64Thigh Brace Straps: Ja -> USD 16Airtight Tizip: NeiInflateable floor: Nei Collapsible paddle: Carbon/Nylon -> USD 52 (Hvis tilgjengelig) Total: USD 496 Jeg går muligens for 2 stk, men må sjekke litt før jeg forplikter meg til det. Enn så lenge forplikter jeg meg til 1.
  8. Neppe. Det hadde nok bare resultert i flere uavhengige verksteder som var villige til å gjøre den jobben for deg. Mest sannsynlig til en billigere penge enn merkeforhandler. I tillegg ville du sluppet dette presset fra eksklusiv importør om krav til såkalte "originaldeler" til dobbel pris. Eksklusivitet/enerett i markedet fører sjeldent noe annet med seg enn høyere priser til forbruker
  9. @dimex her sier du det nok mange tenker. "hullet er tettet.." Jeg er også i den kategorien som ikke har interesse av å betale et påslag på mange tusen for norske forbrukerrettigheter som vi neppe får særlig mye bruk for uansett. Skulle noe gå galt klarer jeg fint å håndtere dette selv opp mot produsent. Returfrakt til importøren skal være rimelig høy før det ikke svarer seg. Jeg er med på et Salg / ikke salg-tilbud til produsent.
  10. @Kolbjørn K Nå fremstår du som useriøs. Du er tydelig irritert nå. Når du, som forhandler, velger å kaste deg inn i en slik diskusjon bør du ha stamina til å stå i det løpet ut. Gjerne på en saklig og profesjonell måte også. Akkurat nå klarer du ingen av delene. Dette var ikke et forsøk på finne feil. Dog er det relativt vanlig å lese betingelser. Når disse er formulert på den måten de er på din webside må det være lov å stille spørsmål rundt det. Svaret ditt er at du skylder på "noen", og at du ikke har rukket å se på den siden selv inngir ikke tillit. Tvert imot forsterker det bare inntrykket av at det er en useriøs sjappe du driver. Sutring over at vi (dine potensielle kunder) stiller spørsmålstegn er heller særlig imponerende. (Vi kunder har lov til å være litt utfordrende vet du) Imøtegå heller spørsmål med saklige og nøytrale svar så kan de hende du får noen kunder her inne også.
  11. @Kolbjørn K Klippet fra Betingelser på din webside: "Forbrukervern Disse generelle kjøpsvilkårene er gjeldende for den kjøpeavtale som du som forbruker gjør med kipara.no. For å ivareta dine interesser som kunde tillempes bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven samt personopplysningsloven på samtlige kjøp gjort på kipara.no Ved en eventuell tvist mellom kipara.no og deg som kunde følger allmenne reklamasjonsanbefalinger." Hva betyr egentlig dette? At bestemmelsene i kjøpsloven "tillempes"? Og... At dere følger "allmenne reklamasjonsanbefalinger"? Reklamasjon er regulert av Lov om forbrukerkjøp (bedre kjent som forbrukerkjøpsloven) og kan ikke tillempes til ulempe for forbruker. I tillegg.. Det finnes ingen anbefalinger her. Loven sier noe om hvordan dette skal være. Ingen kan avtale seg bort fra bestemmelser nedfelt i lov. Slike kreative formuleringer fremstår som lite tillitsvekkende for meg som forbruker da dette ser ut som et forsøk på å tåkelegge forbrukers rettigheter. Når prisingen din i tillegg fremstår som kreativ opp mot konkurrenters priser (ordinærprisen din ligger tilfeldigvis på akkurat samme nivå som konkurrenten i eksempelet du tar opp over her) blir dette useriøst. Minner meg om pristriksingen som elektrosjappene driver med, med fiktive førpriser osv... Alle dine packrafts er priset på samme måte. En høy "ordinær" pris, og en tilsynelatende hyggelig tilbudspris. Jeg ser for meg en situasjon hvor disse "tilbudsprisene" kommer til å bli stående som din faste pris til evig tid. Oppgi heller den beste prisen du kan selge for uten all denne staffasjen med førpriser. Det er mer ærlig Jeg er enig med Haugoy her. Det blir litt kleint at du skal diktere hvilke modeller vi får lov til å sammenligne med for at dette skal gå opp med din markedsføringsplan
  12. Jeg er også interessert i å være med på en ny bestilling
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.