Gå til innhold

Bomsen

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    21
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Omdømmeaktivitet

  1. Liker
    Bomsen fikk poeng fra jenspetter i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  2. Liker
    Bomsen fikk poeng fra Imp i Bomsen pusser opp!   
    Hahaha! Jeg når ikke godeste Reodor opp til anklene engang, men takk alikevel!
  3. Liker
    Bomsen fikk poeng fra Henrik i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  4. Liker
    Bomsen fikk poeng fra PTG i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  5. Liker
    Bomsen ga poeng til Imp i Bomsen pusser opp!   
    Jeg er overhodet ikke interessert i slik demontering og mekking, men nå ble jeg imponert. Du er jo rene Reodor Felgen!
  6. Liker
    Bomsen ga poeng til dsk i Bomsen pusser opp!   
    Kan du det så går det bra, men er du slurvete med å sørge for at de to løse delene på toppen ikke ligger på plass, da er det lett å få underburn. Her dreier det seg om erfaring og fingersptsgefuhl.  Forøvrig er det letter å fjerne sot fra bråkebrenneren om du skulle ha måtte kjøre på noe dårlige greier. 
    dsk
  7. Liker
    Bomsen fikk poeng fra Rismyhr i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  8. Liker
    Bomsen fikk poeng fra Bjørja i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  9. Liker
    Bomsen fikk poeng fra tronn i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  10. Liker
    Bomsen fikk poeng fra a_aa i Bomsen pusser opp!   
    Ja, den forniklede er virkelig fin. Mye penere enn min utgave. Mener jeg så en på finn for ikke lenge siden, men selger svarte ikke på hendvendelse så...
     
     
  11. Liker
    Bomsen ga poeng til a_aa i Bomsen pusser opp!   
    Fikk enda mer lyst på en 210, nå gitt! Tror jeg skal finne et standard repsett på eBay elns og ha liggende, så slår jeg til når jeg kommer over en jeg synes ser bra ut. Har mest lyst på en forniklet Høvik, synes de ser ekstra flotte ut - men mistenker at det ikke er så mange av dem. Håper sagaen din her fortsetter med flere lærerike innlegg  
  12. Liker
    Bomsen fikk poeng fra steingrd i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  13. Liker
    Bomsen fikk poeng fra Hege P. i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  14. Liker
    Bomsen fikk poeng fra eirikw i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  15. Liker
    Bomsen fikk poeng fra friluftsRemi i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  16. Liker
    Bomsen fikk poeng fra Walle i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  17. Liker
    Bomsen fikk poeng fra a_aa i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  18. Liker
    Bomsen ga poeng til Bård B i Bomsen pusser opp!   
    Flott! Gode gamle ting blir som nytt, ingenting er bedre! Har selv en gammel to bluss parafinbrenner i en båt-bysse jeg skal forsøke og få liv i før båtsesongen...
  19. Liker
    Bomsen ga poeng til Tor-Erik-L-77 i Bomsen pusser opp!   
    Artig å se god gammeldags rehabilitering, nyttige tips her som sikkert flere kan benytte til ymse prosjekter
  20. Liker
    Bomsen fikk poeng fra a_aa i Optimus Svea 123, gammel eller ny?   
    Det kommer! Venter på pumpelær
  21. Liker
    Bomsen fikk poeng fra sandress i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  22. Liker
    Bomsen fikk poeng fra Baconpåtur i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  23. Liker
    Bomsen fikk poeng fra graham i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  24. Liker
    Bomsen fikk poeng fra nesning i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

  25. Liker
    Bomsen fikk poeng fra Frilufta i Bomsen pusser opp!   
    Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:)
    Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210.
    Bilder og detaljer kommer her:
     

    Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene
     

    Pent pakket, det lover godt!
     

    Høvik 210.
     

    Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken
    Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt.

    Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint.
     

    Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie.
    Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit.
    Har den et navn?
     

    Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser...
     

    Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet.
     

    Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig...
     

    Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet.
     

    Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret!
     

    Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? )
     

    Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker!
     

    Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også!
     

    Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl.
     

    Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet.
     
     

    Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt.
     

    Brenner fint og rent etter sammensetting igjen.
     

    Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent.
     

    Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste.
     
     

    Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre.
     

    Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik.
     

    Veldig blå, men pen alikevel!
    Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse.
    Den skal bli grønn med militær skrift på kassa.
    God helg til alle primushoder der ute!
     
     
     
     
     

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.