Gå til innhold
  • Bli medlem

Bomsen

Passivt medlem
  • Innlegg

    21
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Bomsen vant dagen sist 4. mars 2016

Bomsen hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

39 Neutral

Nylige profilbesøk

5 436 profilvisninger
  1. Hahaha! Jeg når ikke godeste Reodor opp til anklene engang, men takk alikevel!
  2. Det er det som er det artige, jeg har aldri skrudd på en primus før dette. Ikke bytta pakning på gamle Omnifuelen engang. Så jeg kommer nok til å spørre og gnåle mye her inne om dimmensjoner og lengder og årsmodeller, hehe!
  3. Alt kler den smukke, sies det. Ja, jeg er enig med deg, og bruker endel forskjellig ute på tur, alt etter hvor nostalgisk jeg føler meg. Fra Omnifuel og alukjeler til 111 med jerngryte, Bushbuddy med kvist og kongler, og snuskburken, ikke minst! Men dette med brenne-vs bråkebrenner: Er bråkeren så mye mer pålitelig, eller hva grunnen til at de aller fleste sverger til bråker'n? Ved riktig forhåndsvarming og bruk er det vel lite som kan klønes til på en 111t? Eller? Setter pris på å forstå dette nå, og ikke ute på tur...
  4. Ja, den forniklede er virkelig fin. Mye penere enn min utgave. Mener jeg så en på finn for ikke lenge siden, men selger svarte ikke på hendvendelse så...
  5. Trivelig å høre gutter! Ah, parafinbrenner og bysse...det er duft fra barndommen det!
  6. Siden den opprinnelige Svea123-tråden fløt over i oppussingsprosjektene mine, har jeg laget en ny tråd: Bomsen pusser opp! Der vil jeg legge ut bilder og tekst om diverse oppussingsprosjekter.
  7. Nå fikk jeg lyst på kaffe... Fine bilder av en fin brenner. En slik skal jeg absolutt ha etterhvert.
  8. Det kommer! Venter på pumpelær
  9. Jeg starter en ny tråd om mine oppussingsprosjekter, siden den opprinnelige Svea123-tråden sporet rimelig av:) Jeg fikk som sagt pakke i forrige uke, med en 00, en 111 og en 210. Bilder og detaljer kommer her: Pakken er ankommet. Det store spørsmålet er tilstanden til sakene Pent pakket, det lover godt! Høvik 210. Nok av rust, både på kjelestøtte, vindskjerm og esken. Jeg trengte ikke ha solbriller på for å se på tanken Pumpelæret var tørrere enn knekkebrød og like porøst. Nytt er bestillt. Optimus 00. Mye rust på det av jern, men messingen er relativt fint. Optimus 111! Kanskje den matteste messingen jeg har sett, og garantert den styggeste kassa i mitt eie. Brenneren og hendelen er ulik de to andre 111'ene jeg har, og denne brenneren har hull for rødsprit. Har den et navn? Hunden vår gir uttrykk for at gammel, grøtete parafin ikke dufter roser... Demontering og oppretting av bøyde brennerdeler. Alt av jern går i elektrolysebadet. Rensenåler tredd på en gjengestav. Dette er ikke bra pga overflatebehandlingen på gjengestanga. Det kan dannes noen stygge gasser ut av det under elektrolyseprosessen. Men jeg hadde god ventilasjon, hoster ikke og er fremdeles nogenlunde tilregnelig... Flere rustne detaljer som venter på sin tur i karet. Er vel egentlig ikke nødvendig å si at denne stakkaren også måtte i badekaret! Jeg padler kajakk, har snekke og er mye på sjøen, men en slik sel har jeg aldri sett før... (Tørr vits? ) Krystallsoda og batterilader fjerner rust og maling uhyre effektivt. Sjekk robotroom.com eller noe sånt for fullstendig oppskrift. Enkle saker! Her tømmer jeg en lerduepatron med stålhagl inn i tanken, skrur på lokka og rister løs gammel dritt fra innsiden. Enkelt og effektivt dette også! Samme prosessen med denne tanken, primusvaskevann og stålhagl. Gørret som kom ut tettet sila i trakta... Greit å få det ut på dette tidspunktet. Primusvaskevann både inni og utenpå, tørkes i stekeovn, og messingpuss til slutt. Brenner fint og rent etter sammensetting igjen. Mer trykk i tanken her, brenner fortsatt fint og rent. Esken er vaska med vann og såpe, og smurt inn i et tynt lag tynn olje. Samme med vindskjermen, etter elektrolysebad og puss med stålbørste. Fastnøkkelen ble jo nesten som ny etter elektrolysebadet og kjelestøttene ble svært mye bedre. Dette er 111T, den som hadde grønn kasse. Tre lag grunning, tre strøk maling som var litt blåere enn jeg hadde tenkt meg, og tre strøk klarlakk. Jeg synes fargen ble kul uansett, og beholder den slik. Veldig blå, men pen alikevel! Fortsettelse følger på den 111'en med bråkebrenner med hull, og selkasse. Den skal bli grønn med militær skrift på kassa. God helg til alle primushoder der ute!
  10. Takk! Har ikke bare primus som hobby, nei
  11. Herlig vanedannende, ja. Jeg har enda en 111, en 00 og en 210 på vei til meg i posten
  12. Ja, det gir en fin følelse av å sette ting i stand
  13. Det siste bildet som ikke lot seg fjerne på redigering, er altså et FØR-bilde... Denne kassa er nå strippet, grunnet og klar for sin opprinnelige grønnfarge.
  14. Før, under og etterbilder:) 111 med bråkebrenner og delbar kasse. 111 med stillebrenner og påkladdet maling fra forsvaret, pluss brennmerker fra de beryktede tusen HV-bål:) Elektrolysebad. Strekkmetall i strips på sidene av en plastkasse, plusspoler fra batteri/batterilader på disse, minus på kassa, krystallsoda i vannet. Maling og rust har det travelt med å fjerne seg fra kassa:) Ferdig strippet. To-tre strøk med grunning... Og det ferdige resulatet, fire strøk med svart matt! Kassa med stillebrenner må vente på riktig flaske grønn spray. Ellers ble det riktig bra, og elektrolysebad anbefales. Det krever lite, Meny har Krystallsoda, og resultatet blir veldig bra.
  15. Sitronsyre og zalo fungerer fint på messingdelene. Men selve kassa må jo i elektrolysebad, eller sauses i malingsfjerner, eller under neg*rkuse på drillen. Elektrolysebad var artig, veldig artig å prøve, og det fungerte fint. Mer enn fint. Når lakken slapp, viste det seg at 111-kasse nr to, den olivengrønne, opprinnelig var lys grønn (typisk O-111-grønn), men den svarte(sorte), den var svart tvers gjennom. Så da blir det å lakkere kasse nr.2 i grønn hammerlakk, eller hva forumets medlemmer anbefaler.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.