Gå til innhold
  • Bli medlem

Jøgga

Aktiv medlem
  • Innlegg

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

10 Neutral

Om Jøgga

Nylige profilbesøk

833 profilvisninger
  1. Er skutersporene vanligvis kvistet, det er vel vanlig? Jeg har klart å digitalisere skutersporet i GPS sporet mitt på svensk side, det ligger inne på Ut.no sine svenske kart men det blir på øyemål. Hvis det er kvistet så vil vi kunne finne det.
  2. Kjøpte akkurat kart gjennom dnt, uten ski/skuterspor, litt irriterende!
  3. Hei, jeg har samme planen, men leter på nettet etter GPS spor av skutertraseene, hvis noen har en link så hadde det vært fint, men en håndtegning duger også. Kjøres det skuter vanligvis oppover Langtjønna også? Vi hadde tenkt å starte ved Fjølburøsta for å få en ekstra dag å gå, men det er kanskje krøkkete mhp traseene?
  4. Da er turen over. Startet ved Stilla som var anbefalt i tråden her, gikk til Reinbukkelvhytta, overnattet der. Dette er egentlig en nødbu uten gassbluss, men vi klarte oss fint med vedovnen som var der og med primus. Videre til Bojobæskihytta, den ligger veldig fint til og har en stor moderne badstue, veldig luksus. En lang etappe neste dag til Mollisjoka i sterk motvind. Fin badstue her også nede ved elven. Videre neste dag til Ravnastua, der var det fullt kombinert med ingen fellesrom så vi gikk hele veien ned til Karasjok i en smell. Det er ingen alkoholservering på hyttene som var en stor overraskelse, tenker at denne ruten skriker etter kommersialisering (DNT). Skuterkjøringen ødelegger for opplevelsen, -men for all del en magisk tur. Takk for gode råd! legger ved turvideoen (helst ikke kommenter!) 😂⛷
  5. På vei fra Alta så ser taxi fra flyplassen ut som ett godt alternativ, det ser ut som at det er ca halvannen mil fra flyplassen. Så blir det labbing inn til hytta i delvis mørke, jeg tror det går greit så lenge det er brøytet ett stykke opp i dalen. Det er returen fra Karasjok til Alta som busstidene ikke går opp med flyavgangene. Mulig vi rett og slett må ta taxi tilbake til Alta for å nå 18:20 flyet på søndag kveld, det kommer sikkert til å koste en formue, men vi er tre som kan dele regningen.
  6. Herlig, perfekt info. Kan jeg besstille transport hos deg også eller?!
  7. Hei. Takk for raskt og informativt svar. 1. Betyr det at du kom helt opp på vannet, det var i tilfelle veldig hendig, jeg har estimert at vi begynner å gå i 3-4 tiden på ettermiddagen så da slipper vi å gå alt for lenge i mørket. 2. Det var Assebákti jeg mente, men det går sikkert skuterspor bort til Karasjok også, -jeg kan ringe Ranvnestua og høre med de. Kaldt, klart og vindstille er det vi håper på. Jørgen
  8. Hei. Vi planlegger å gå fra Alta til Karasjok nå i vinter (Februar/Mars). Har følgende spørsmål til forumet; Vi vurderer å gå i fra Stilladalen fra Alta siden, er det noen på forumet som vet hvor langt opp veien er brøytet på vinteren? Er det vanligivs en skutertrase inn til Jotkajarvi hytten fra dalen? Mot Karasjok,, er det en skutertrase mot Karasjok fra Ravnastua hytta. På kartet så ser detesst naturlig ut å gå ned til "Kentan". Hvis noen har en trase å dele på kart så hadde det vært nyttig. På forhånd takk for hjelpen! Jørgen/Stavanger
  9. Mye fisking underveis, men dårlig bitt, bare i inn/ut os. Dorget mye, ingenting på dorg. Denne turen kan fint tas med en havkajakk. Det spesielle med denne turen er at man kan bruke tralle på flere av bæreetappene.
  10. Hei. Deler en padletur fra Suldal (Blåsjø) til Grydalen (Ådneram) for de som er interessert. I blått ser dere hva vi har padlet og i rødt hva vi har bæret (grovt sett). Vi brukte tre dager på dette, fire dager hadde vært mere fornuftig. Vil anbefale å ta med kanotralle til denne turen. Dag 1 Vi tok hurtigbåt fra Stavanger, taxi fra Sand og ble satt av ved bommen på Beinelei ved Blåsjø. Rett etter bommen så er det en liten dal som leder ned til Blåsjø som vi fulgte, alternativet var å gå med tralle langs veien (som også er en god mulighet). Vi padlet Blåsjø og det sier seg selv at det skal man ikke gjøre med en kano/kajakk hvis det er mye bølger, men vi hadde nærmest vindstille så det gikk veldig greit. Ved demningen så var det å ta kano på tralle ned veien og ett stykke bort i terreget, ellers bæring bort til Djupatjørn. Muligens den mest slitsome bæringen på turen, - men det gikk greit. Så padling over Djupetjørn og ned en skrent til ett utrolig flott (ikke navngitt) vatn. Her kan man ta over en høyde til Storsteinen, men vi padlet rundt og sparte en høydekvote med bæring på dette. Dag 2 Samme rute ut av Storsteinen som inn, -så en del bæring ned mot Ytre Storevatnet (Svartevass), men stoppet og fisket en del her så det føltes ikke så ille. Bra berg å gå på nedover på. Padlet Ytre Storevatnet og kom til neddemmet del (rød strek) på den smaleste delen ned mot Store Auravatnet. Måtte bære her, - men gresset hadde faktisk grodd så det var greit feste, det gikk fint dette. Så var det en laaang og slitsom padleøkt ut Svartevatn, vi droppet å gå inn til Litle Aurådal, -men angrer i dag på at vi ikke gjorde det. Padlet da til rampen ved Svartevassdammen og videre med kanotralle ned til Grauthellervatnet og inn på hytta der. Skulle ha tatt en ekstra overnatting på denne etappen, men overmotet var uhåndterbart. Brukte vel ca 5 timer på å padle over Svartevatn (motvind). Dag 3 Padle ut Grauthellervatnet og mye forsiktig padling (grunt vann) ned til Dukefossen, så kanotralle langs anleggsveien ned til Litle Holmavatn. Mellom vannene videre nedover er det temmelig markerte områder hvor man bør bære, og litt usikker på om jeg har fått markert alle. Vi prøvde oss på ei elv hvor dårlig risikoanalyse medførte at vi nesten måtte bade, -så litt bæring er vel verd å gjøre nedover her. Dyngjanfossen må man åpenbart ikke padle inn i....., den passeres på sørsiden. Siraåna nedover var fantastisk padling i elv hvor man bare siger avgårde og trenger nesten ikke å padle. Kom ned Lyseveien og fikk transport med Haugen B&B til Lysebotn og fest på turistferga på vei ut. Vil si at denne turen er strevsom dersom man har med seg noen som sliter med bæreettappene. Mener at denne turen også kan gjennomføres med havkajakk eller lignende, det er først og fremst vinden på Blåsjø og Svartevass som er begrensende faktor. Youtube video: Vås på vidda (mere prating enn padling....) God tur, Jørgen
  11. Jeg er enig med de som er negative til denne brenneren.Fordelen er at den passer i settet, men fordelene stopper der. Reguleringen er elendig, og det er nærmest umulig å få den til å brenne med en ren blå flamme. Min var så dårlig at jeg ville reklamere den hos XXL, de renset dysen og mente at den var i orden, -så kom ikke lengre med den saken. Kjøpte i stedet en omnifuel 2, det er nivåforskjell på de brennerene. Ett annet problem med Trangia brenneren er at brennhodet kommer for langt unna underlaget til kokeelementet så man mister mye fuel på veien, -helt unødvendig. Stay away, -også fra XXL 😀
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.