Gå til innhold
  • Bli medlem

Joakim

Aktiv medlem
  • Innlegg

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Joakim

  1. Hei! Har pusset frem et lite sportsklatringsfelt like ved Fagernes. Vegghøyde fra 8-20 meter. Naturlig og borreboltsikrede ruter - totalt 10 ruter av forskjellig kvalitet. Grader fra 4-7+. Ligger foreløpig fører ute på http://picasaweb.google.com/voytovich . Kommer etterhvert også fører på www.isklatring.no . En del av veggen tørker forholdsvis fort. Har klatret der ved påsketider. Joakim
  2. www.rockclimbing.com
  3. Joakim

    Kræsj-pad

    Dersom du ikke alt har kjøpt: På www.buldring.no får du kjøpt Franklin Drop Zone til 2 100.- Har ikke brukt denne selv, men den skal visstnok være bra. Ellers har jeg brukt en pad fra Ocun som er svært bra. Uansett, 4000 kr burde være unødvendig mye å bruke på en pad.
  4. Sentralløkka i klatreselen tåler like mange kN som de to indre løkkene. Man skal likevel ikke binde seg inn i denne. Argumentet jeg har lært for dette (Trener I Sport kurs) er: Se nærmere på selen din. De to indre løkkene har en "polstring" over kantene av løkkene. Denne "polstringen" gjør at det blir mindre slitasje på tauet. Sentralløkka derimot, er ganske stiv og skarp i kantene. Ved innbinding i denne vil man få stor slitasje på tauet (kanskje ikke ved et engangstilfelle, men ettersom innbinding i tauet skjer på omtrent samme del av tauet hver eneste gang vil det i alle fall oppstå stor ved gjentatte tilfeller). Det nevnes på denne tråden at sentralløkka er elastisk. Detter mener jeg bestemt ikke medfører riktighet ettersom sentralløkka er laget av statisk slyngebånd.
  5. Joakim

    taubane

    Dette er sakset fra www.sunalp.no: Nokre råd om taubaner Generelle prinsipp • Bind av alle tau slik at det frie spennet på tauet blir minst mulig og at ein hindrar slitasje og gnag ved at tauet får bevege seg mellom fleire punkt eller kantar. • Bruk semi-statiske tau til taubanetauet som er 10mm eller tjukkare • Bruk alltid dobbel sikring, dvs bruk to taubanetau der kvart tau er festa i to uavhengige sikringar.  Aldri la taubanetauet henge i klemknutslynger eller liknande. Friksjonsvarme vil føre til avsmelting! (Freistande når ein har nytta klemknuteslyngene i taljesystemet for oppstramming)  Aldri la taubanetauet henge i tauklemmer med tenner, disse biter seg fast i strømpa på tauet, og ikkje i kjerna der styrken på tauet er! Strømpa ryker på rundt 4-800 kg avhengig av type sikringsredskap/tauklemme.  Aldri knyt dobbel halvstikk rundt stolpe eller tre, da knuten kan gli!  Aldri bruk ankerstikk i ein sikringskjede. Legg slyngene i ein ekstra rundturn for å holde dei på rett plass. Ingen vinkel når du bruker slynger skal være større enn 60 grader.  Det skal ikkje være mulig for personen som fer i taubana å nå opp til taubanetauet (og trinshjula/karabin som sklir nedover dette) med fingrar, skjerf eller hår. I praksis Dersom ein nyttar eit kraftige tre i eitt av festepunkta kan ein nytte friksjon til avbinding. Ta taubanetauet tre-fire rundar rundt stammen og bind av med eit dobbel halvstikk på taubanetauet (egen tamp). Kan ein ikkje nytte friksjon til avbinding av det eine festepunktet, så kan ein nytte ein dobbel åttetallsknute. Knuten fester du i to uavhengige slynger som er likt belasta. Ein måte å spenne opp taubanetauet på er å lage ein bremseknute i ein pæreforma skrukarabin i eitt av festepunkta. Lag ei treskåra talje med utgangspunkt i bremseknuten. Stram inn tauet og bind av bremseknuten. Det gjer ein best gjennom å tre enden tilbake gjennom skrukarabinen og lag eit dobbelt halvstikk på taubanetauet (egen tamp). Ved å bruke to tau treng ein i tillegg ikkje å dra ut så mykje av elastikken, sidan kvart av taua held mindre vekt. (Vekta av personen blir delt på to tau.)  Ta alltid ein kontrollert roleg test av taubana med bremsetau, før du eventuelt aukar farta. Bruk eige bremsetau for å kontrollere farta i taubana dersom det er nødvendig.
  6. Leslie Ayres har laget en skisse over klatrerutene på Flaggberget på Leira i Valdres. "Føreren" er foreløpig tilgjengelig i et begrenset opplag på Intersport på Fagernes (gratis ). Den vil etterhvert også bli tilgjengelig på internett (www.isklatring.no)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.