Gå til innhold
  • Bli medlem

Ormlår

Aktiv medlem
  • Innlegg

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

6 Neutral

Om Ormlår

Nylige profilbesøk

868 profilvisninger
  1. Hei, og takk for sist! Nei, har ikke fått dreisen på den. Den går fint med full åpning, og bra med trykk på tanken.. Det kan virke som at den er havarert. Finn på finn.no snakker om at den antagelig har gått opp i noen loddinger. Dog finner jeg ingen lekasjer når jeg trykker den opp uten å tenne den.
  2. Skal forsøke alu-folie! Ja Hege, det stemmer. Men har tighta den, dette er rett etter overhaling, og jeg tighter ikke for mye mellom hver gang!
  3. Full fres! Akkurat når det slår over..
  4. Hei! Ser at hjelpetråden for primuser er nedlagt, så jeg forsøker her. Det har seg slik at jeg fikk taki 2 Optimus 111 med bråkebrennere sammen med noen Tempo-deler. Disse overhalte jeg med sett ifra Finn på finn.no! De ble helt suverene! Deretter fikk jeg taki en T-brenner på finn.no, tilnermet ubrukt skulle være. Monterte denne, men slet med at den gikk i underburn. Fant etterhvert ut at dersom jeg hadde skapelig med trykk på tanken, så klarte den seg. Dog la jeg merke til at rensenåla ikke kom opp. Kjøpte overhalingssett til denne også fra Finn. Har ikveld demontert, vasket delene i "primusvaskevann" som i tillegg ble brukt i en ultralydvasker. Gikk også over med piperenser i selve brenneren. Montert med nåla "4-klikk" inn i menasjeriet. Stenger og renser bra. Dog oppfører den seg helt likt! Dersom jeg skrur ned effekten så går den i underburn etter hvert. I full fart med "godt" trykk på tanken så lever den som normalt. Man ser, like før underburn oppstår, at yttre brennerkappe (?) altså den øverste perforerte ringen blir rødglødende i nedre kant. Dette tyder da vitterlig på for mager blanding!? Har prøvd med og uten vindskjerm. Har trykt den opp med parafin i systemet for å avdekke ev. lekasjer, men ikke noe er observert. .. Hjelp!?
  5. yes, og dette er slikt man egentlig viste, men iveren tok fullstendig overhånd. Anyhow, monterte idag med hjemmelagd veke! En fryd og glede! Min lille samling! Jeg viste ikke at jeg var primusentusiast og samler før i høst, og nå er det 3. En std. 111 bråker, en 111T og så denne nye lille tassen, 8R
  6. Takker for svar, men det er ikke den "innerringen" jeg sikta til, den er på plass! Derimot den kappa som settes på rundt hele brenneren, nr. 5174, den er ikke til stede.
  7. Hei! For snart et år siden kjøpte jeg 2 stk. ubrukelige Optimus 111 med bråkebrennere. Med hjelp herifra, samt deler fra Finn på finn.no ble disse 2 som nye! samt litt lakk. Skiftet alle slitedeler i begge brennerne, samt nye pumpelær og pakninger i toppa. Begge er som nevnt helt upåklagelige, og lett å fyre. Fyrer med "fyringsparafin" fra pumpe. Nå har det seg slik at jeg fikk fatt i en "stillebrenner" på finn.no, siden jeg ville ha en av hver. Denne ble montert ikveld. Etter montering fant jeg raskt ut hva "underburn" betyr, stillebrenneren er plutselig ikke stille lenger.. Men siden det gikk under 10 sek. fra jeg fikk dette symptomet til jeg fikk stoppa optimusen, så tror jeg ikke den tok nevneverdig skade. Den starta iallefall helt fint i runde 2. Jeg har lest mye om disse, og kan med en gang melde at jeg opplever "bråkebrenneren" mere pålitelig og lettfyrt. Men det er en ting her, som jeg lurer på kan ha noe med min opplevelse å gjøre. Etter å ha fyrt stillebrenneren i et par min. slo den plutselig over og begynte å bråke igjen. Underburn nr. 2 ikveld. Jg stussa fælt på dette. Kan det være at jeg mangler kappa rundt brenneren, og at den gikk "kald"? For etter å ha googla, så ser jeg at denne mangler på min. Mine 2 Optimus 111 i aksjon: Videre: Jeg kjøpte en Optimus 8R fra statene her før jul. Fikk den til den nette sum av 270kr ferdig fraktet. Fæl å se til var den, helt svart innvendig faktisk. Selger maila meg om at han ikke hadde peiling på hva dette egentlig var, han hadde arva den. Og jeg tror han, mtp. pris og tilstand. Ikke galt, men gammel og slitt. Jeg demonterte den og kasta delene i ultralydvaskeren, med "primusvask" som oppskrift på vaskevann! Rent og pent iforhold til hva det var, skulle dog hatt både skuring og polering, men det får bli i runde 2! Men for å ta det 1. først! Dette er i grunn litt idioti, samt korttenkthet. Jeg er jo fersk i "primusverden" og har til nå kun jobba og kjørt mine 2 parafinbrennere. Jeg mottok min 8R, og var full av iver! Har lest at 4T miljøbensin er "the shit"! Så jeg tok med redskapen ut i garasjen, satte den på gulvet (heldigvis) fyllte den breddfull med bensin (uheldigvis og imot reglene) skrudde til toppa, fyllte sprit i begeret og satte i gang! Jeg skulle teste aparatet, samt koke meg kaffe på det, liksom for å teste! Etter at spriten hadde brent ca. 1 min. tenkte jeg at man kan vel bare begynne å åpne litt.. Jeg rakk ikke å begynne før det blussa opp litt ekstra rundt hele kokeapparatet. "Hva i alle..." rakk jeg å tenke før en "stikkflamme" (dog av lav karakter) tok form ut ifra toppa! Og den vokste mildt sagt jævlig fort!! Med ett skjønte jeg hva som var galt (og alt jeg hadde gjort galt) og en drøss med tanker raste gjennom hodet mitt om forsikring, nytt hus, garasje osv. , før jeg tok til vettet! Kasta meg rundt og fant heldigvis en 12kg. kanne med glykol. Jeg åpna den i en fart, og begynte å tømme over brenneren. Ja, jeg vet det ikke slukker bensinflammer, men målet var å kjøle ned tanken og innholdet, slik at det ikke ble pressa mere ut av den åpenbart lekke pakninga i toppa. Og det gikk hedigvis uten mere skader, dog en heftig ripe i egen stolthet/selvtillit.. (Det er i sånne øyeblikk man kjikker seg raskt irundt for å sjekke om noen såg hva man nettopp gjorde) Etter nedkjøling ble det altså bekrefta at pakninga var mer eller mindre som sand. Plukka som nevnt ned hele greia, vaska i ultralyd, monterte ny blypakning til spindelen, monterte ny pakning i toppa. Veken var råtten, så imorgen (muligens) blir det innkjøp av garn for å lage ny veke. Bilder av de nyvaskede delene: (Har desverre ikke noe før-bilde, men det såg ikke ut) "Kassen" er ikke vaska, satser på å holde den slik den er, da den ikke er helt ute av kurs: Såh! Det var dagens lekse om hvor skummelt bensin kan være (om man ikke tenker seg om) samt dagens spm. om 111T og denne kappa irundt! Ha det fint så lenge!
  8. Det gjenspeiler også mine erfaringer. Jeg har en "mal" lagret på e-postkontoen min, som jeg legger ved som dokument ved en bestilling, samt forklarer fint i mailen at jeg bor i Norge, og det er visse små faktorer jeg ber selger ta hensyn til, om det er mulig for hans del. Der nevner jeg også denne 200kr-grensen, og mange ganger, om prisen ikke er voldsomt høyt over, så kan selger finne på å sette totalpris til 30$, eller 20£.
  9. Jeg har etterhvert handlet en umasse forskjellig på nett, både ebay og utenlandske butikker. Som nevnt flere ganger allerede, så er det riktig. Men min erfaring er den at det glipper gjennom mye.. Så mye faktisk at jeg syns det er verdt å gamble dersom totalsummen hjemsendt blir tilnermet lik norsk pris. Men for all del, vi snakker ikke 50/50. Siste tilfelle mitt var her ifjor da jeg handla traktordeler fra UK. Totalprisen derifra var ca.4200kr. Så jeg skulle havne på røffly 5500, som forsåvidt var 2000 billigere enn fra økonomideler i Norge. Plutselig lå delene i posten, og jeg har hverken sett eller hørt noe om momsen på dette. Prisen på ca. 450 pund var tydlig på pakkseddelen også.
  10. Takktakk! Ja Kjellis, det var noe slik jeg så for meg i første runde. Men om jeg kjøper en "T-brenner", følger det da med en alkoholdyse? Og brenner den greit med dette? Grunnen til at jeg spør er også kanskje litt spesiell.. Jeg kjøpte hus for et par år siden, og da fant jeg en dunk, 5L, med noe blank veske i. Etter en nermere titt viser det seg at dette er HB, og den er målt med spritmåler til 95%. Da jeg ikke har peiling på hva dette egentlig er og hvor det kommer fra så tør jeg ikke drikke dette. Jeg har hellt oppi en flaske rød kopnditorfarge og skrevet rødsprit på kanna. Tenkte at dette må vel være et hivens brennstoff for en slik 111-T med spritdyse? (Vil slå fast at det ikke er snakk om brenning i telt, kun i åpent lende ved ferskvann på fisketurer osv)
  11. Takker alle mann for innspill! Ja, er i tvil ang. Ombyggingen. Var bare en tanke. Får heller følge med etter en brukt 111T. Kassene her kan dog umulig være orginale? De er grisete som Fritzl, godt brukt(misbrukt) osv.. Spøker for litt hammerslagslakk, iallefall på den hvite som er amatørlakkert bigtime. Like til halve rattet er hvitt. Jeg ser at pumpelær, grafittpakninger og dysekit (sistnevnte ser ut til å være for 111T) går billig på ebay. Tips/erfaringer rundt dette?
  12. Såh, da har primusene kommet hjem, og mor pakket ut og sendte meg noen bilder! Et par spm: Har jeg den berømte lærpakninga? Er tankene av stål, eller er messingen så stygg? Kan kanskje berges med autosol? Så et litt, kanskje snodig spm: kan jeg ta den ene og "bygge den om" til 111T, ved å bytte hele brenneren med en T-brenner? Blir mail til Finn etterhvert ser jeg, mangler en stang, verktøy og div.
  13. Hei! Ble for 3 dager siden bitt av primusbasillen, mest pga. at jeg fikk med 2 stk. på kjøpet av noen tempo(moped)deler for en slikk og ingenting. Jeg har ikke mottatt disse enda, men lurer på om noen kan, utifra et dårlig bilde, si hva dette er? Jeg troor det er Optimus 111 med bråkebrennere. De skal forsåvidt overhales så snart jeg kommer hjem fra havet. Den svarte der forstår jeg ikke riktig, om rattet er fastmontert på spindelen, eller om det bare ligger bak brenneren..?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.